Ciekawostka przyrodnicza – B&B Multivan 2.0 TSI Edition 25 4Motion Stufe 3 LPG (2013)
Duży, przestronny, z mocnym silnikiem, z napędem na wszystkie koła, ze skrzynią DSG i… instalacją gazową – to najkrótsza charakterystyka Multivana stuningowanego przez B&B Automobiltechnik. Ten rodzinny samochód ma ponad 300-konny motor.
13.04.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:06
Multivan to osobowa i, można zaryzykować takie określenie, luksusowa wersja wyposażeniowa Volkswagena Transportera. Producent określa Multivana jako oddzielny model i znajduje się on w grupie samochodów osobowych. Caravelle i Transporter też widnieją jako dwa różne pojazdy, tyle że są klasyfikowane jako auta użytkowe. Trochę dziwny to podział, bo właściwie są to wersje wyposażenia, ale skoro Volkswagen tak sobie je dzieli, to jego sprawa.
Multivana można nabyć z kilkoma różnymi silnikami i w kilku różnych odmianach wyposażenia wnętrza, z których najbardziej luksusową jest Edition 25. Najbardziej interesująco ten van prezentuje się z 2-litrowym silnikiem benzynowym i napędem na obie osie.
Taki właśnie wóz trafił do garażu przedsiębiorstwa B&B Automobiltechnik, które trudni się przede wszystkim tuningiem samochodów VAG, ale zdarza mu się też przerabiać Mercedesy czy Porsche.
Oprócz tego, że Multivan jest po prostu duży, szybko zauważa się wielkie naklejki „BB” na nadwoziu i 20-calowe felgi. Obręcze B10 mają szerokość 9,0” i są uzbrojone w opony 275/35 (na każdym kole). Po dłuższej chwili oglądający dostrzeże też, że nadwozie auta ma doklejony spojler z przodu, listwy progowe po bokach i niewielki fartuch z tyłu. Części te sprawiają, że Volkswagen po tuningu wygląda na cięższy niż pojazd seryjny, choć wcale tak nie jest.
Modyfikacje optyczne to jednak tylko niewielka część tego, co przy prezentowanym samochodzie zrobili mechanicy B&B.
Oglądając felgi każdy na pewno zauważy większe przednie hamulce. Wentylowane tarcze mają średnicę 370 mm i są hamowane zaciskami, w których znajduje się po 6 tłoczków. Jeśli komuś się wydaje, że to maksimum, co można zamontować w tym wozie, to się myli. B&B oferuje też 6-tłoczkowe ceramiczne hamulce z tarczami o średnicy aż 420 mm!
Kolejną zmianą jest regulowane gwintowane zawieszenie. Skoro wymieniono już felgi na 20-calowe, to czemu by nie wstawić właśnie sportowego „zawiasu”? W Niemczech kierowca pewnie nie odczuje zbytniej różnicy w komforcie podróży między fabrycznym a stuningowanym Multivanem. Z kolei w naszym pięknym kraju jeżdżenie na takich kołach prędzej czy później skończy się wygięciem felgi, więc jakiekolwiek zmiany w podwoziu w stosunku do seryjnego Volkswagena nie mają sensu. Ba, nie wiem czy ma sens kupowanie wersji Edition 25, bo producent w niej instaluje 18-calowe felgi.
Jeśli jednak nie jest potrzebne nam sportowe podwozie, to może zainteresuje kogoś ten wóz ze względu na instalację gazową LPG? Właśnie tego typu układy w Polsce są bardzo popularne. Co innego w Niemczech. Choć tam LPG pojawia się w coraz większej ilości, to nadal częściej spotyka się samochody z zamontowanymi instalacjami gazu ziemnego (CNG).
Dobrej jakości instalacje gazowe są bezpieczne, stosunkowo niedrogie w serwisowaniu i obniżają koszty zakupu paliwa do samochodu. Wadą jest dość drogi montaż, ale skoro kogoś stać na Multivana z napędem na wszystkie koła i 2-litrowym silnikiem benzynowym, to powinno być go stać na gaz.
W przypadku tego auta LPG to tylko dodatek, a gwoździem programu jest podkręcona jednostka napędowa. 2-litrowy motor TSI normalnie ma moc 204 KM przy 4200-6000 obr./min i moment obrotowy 350 Nm przy 1500-4000 obr./min. Wymiana ECU, układu wydechowego na sportowy i montaż dodatkowej chłodnicy oleju pozwoliły podnieść moc silnika do 302 KM. Moment obrotowy wynosi równe 500 Nm.
To trzeci poziom modyfikacji. W najwyższym – piątym – tuner wyciska z motoru 362 KM mocy i 560 Nm momentu obrotowego.
Pomiary osiągów przeprowadzone przez jedną z redakcji wykazały, że do 100 km/h B&B Multivan przyspiesza w 7,20 s, a 160 km/h ma na liczniku po 18,00 s. Auto wykazuje się też niezłą tzw. elastycznością[sup]1)[/sup], bo z 80 do 120 km/h rozpędza się w 4,40 s. Prędkość maksymalna samochodu to imponujące 238 km/h.
B&B Multivan 2.0 TSI Edition 25 4Motion Stufe 3 LPG to pojazd, który ma wszystko, ale który jest po prostu niepotrzebny. W Polsce najczęściej kupuje się wersje z silnikami wysokoprężnymi, których u nas się nie gazuje, a w Niemczech i tak zwykle montuje się CNG. Ten Multivan to taka ciekawostka przyrodnicza.
[sup]1) [/sup] Nie mylić z elastycznością silnika, to dwa zupełnie różne pojęcia.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 302 KM przy 6400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 152,22 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm przy 2800 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 20″ B10
- Koła tylne: 9,0 x 20″ B10
- Opony przednie: 275/35 R 20
- Opony tylne: 275/35 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2350 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,78 kg/KM (seryjny – 11,52 kg/KM)
- Długość: 4892 mm
- Szerokość: 1904 mm
- Rozstaw osi: 3000 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,20 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 18,00 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h: 4,40 s (kickdown)
- Prędkość maksymalna: 238 km/h
Źródło: B&B