Samochody używaneBMWUżywane BMW Serii 3 E36 - typowe awarie i problemy

Używane BMW Serii 3 E36 - typowe awarie i problemy

BMW Serii 3 E36 w latach 90. budziło podziw i zazdrość. Później wiele egzemplarzy zostało oszpeconych przez młodych amatorów tuningu, a auto zostało okryte niechlubną sławą. Niski wiek użytkowników wielu egzemplarzy sprawił, że większość dostępnych obecnie na rynku samochodów została zajeżdżona do granic swoich możliwości.

BMW Serii 3 E36
BMW Serii 3 E36
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / BMW
Artur Kuśmierzak

24.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:47

Samochód został zaprezentowany w 1990 roku (według kilku źródeł 1989), dwa lata później do oferty dołączyła odmiana coupe oraz rasowa wersja M3. W 1995 roku pod maską Serii 3 pojawiły się nowe silniki 2,5 o mocy 170 koni mechanicznych oraz 2,8 dysponujący mocą 193 koni. Produkcję E36 w różnych wersjach nadwoziowych zakończono w latach 1998-2000, wtedy też do salonów trafił model E46.

Silniki

  • R4 1,6 8V (100- 102 KM)
  • R4 1,8 8V (113- 115 KM)
  • R4 1,8 16V (140 KM)
  • R4 1,9 16V (140 KM)
  • R6 2,0 24V (150 KM)
  • R6 2,5 24V (170- 192 KM)
  • R6 2,8 24V (193 KM)
  • R6 3,0 24V (286 KM) wersja M3
  • R6 3,2 24V (321 KM) wzmocniona wersja M3

Diesle:

  • R4 1,7 8V (90 KM)
  • R6 2,5 12V (115- 143 KM)

Jak widać wybór jednostek napędowych jest naprawę spory i nawet najbardziej wybredni znajdą tu coś dla siebie. Choć przez wielu uważane za niezawodne niestety nie wszystkie silniki są warte uwagi. Jeżeli chodzi o motory benzynowe to do najbardziej podatnych na awarie (co nie znaczy awaryjnych) należą motory R6, które łatwo się przegrzewają, co często doprowadza do pęknięcia głowicy. Z drugie jednak strony silniki R4 niezbyt dobrze radzą sobie z tym autem, choć są o wiele bardziej trwałe.

BMW E36
BMW E36© mat. prasowe / BMW

Dane techniczne

Samochód dostępny jest aż w 5 rodzajach nadwozia: Sedan, Compact (hatchback), Coupe, Cabrio oraz Touring, czyli po prostu kombi. We wszystkich odmianach napęd przekazywany jest jak na BMW przystało tylko i wyłącznie na tył. Moment obrotowym może być przekazywany za pomocą 5- lub 6- biegowej przekładni manualnej.

Awaryjność

„Będziesz Miał Wydatki” to niechlubne powiedzenie idealnie kwituje usterkowość E36. Jako, że jest to już dość leciwe auto, to awarii może ulec tutaj niemal wszystko. W zawieszeniu szybko wybijają się sworznie wahaczy usytuowane z przodu auta. Uwaga! Zmorą wielu egzemplarzy są także pękające sprężyny tylnego zawieszenia. Zawodne są również przekładnie kierownicze, które łapią spore luzy.

W niektórych przypadkach wystarczy wymiana drążków kierowniczych, w poważniejszych sytuacjach będziemy zmuszeni wymienić lub zregenerować całą przekładnię. W silnikach R6 często zawodzi sprzęgło wiskotyczne wentylatora. Kolejną przypadłością E36 są wycieki oleju przekładniowego ze skrzyni biegów. Powszechnym problem jest także huczący dyferencjał oraz uszkodzona podpora lub łącznik wału napędowego powodująca stuki np. przy zmianie biegów, ruszaniu lub hamowaniu.

BMW E36
BMW E36© mat. prasowe / BMW

Naszym zdaniem

Zakup tego modelu to dość ryzykowne posunięcie, znacznie lepiej jest wybrać nieco nowszą 3er oznaczoną symbolem E46, większość egzemplarzy E36 została już niemal kompletnie zajeżdżona. Jeśli zdecydujemy się na to auto to musimy się przygotować na naprawę licznych usterek począwszy od problemów z elektroniką, zawieszeniem, a na zespole napędowym skończywszy.

Jednak mimo dużej podatności na awarie  i trudności ze znalezieniem choćby poprawnie zachowanego egzemplarza E36 nadal kusi ponadczasowym, klasycznym designem (zwłaszcza  jeżeli mówimy o wersjach Coupe i Cabrio) oraz dynamicznymi silnikami. Na szczęście rynek przepełniony jest częściami używanymi i zamiennikami, dzięki czemu serwis poza ASO nie jest ani drogi, ani kłopotliwy. Pomimo upływu lat E36 z motorem R6 pod maską nadam jeździ się przyjemnie, a uciekający tył pozwala poczuć lekki dreszczyk emocji. Najtańsze egzemplarze kupimy już za około 8 000 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)