BMW M340i xDrive z 6‑cylindrowym silnikiem. Auto dla prawdziwego fana marki
BMW pokazało nową "trójkę" już jakiś czas temu, a teraz do gamy dołączają kolejne jej wersje. Najnowszą jest model M340i z benzynowym sześciocylindrowcem, który niebawem wejdzie do sprzedaży. Nie jest to jeszcze "pełna M-ka", ale już samochód, który potrafi dawać więcej radości z jazdy.
24.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:36
Inżynierowie z BMW na nowo zaprojektowali silnik R6 o pojemności 3,0 l z turbodoładowaniem. Jest w całości wykonany z aluminium, a w układzie doładowania postarano się o skrócenie drogi powietrza z turbosprężarki typu twin scroll do cylindra. Kompaktowy dolot pozwolił na przyspieszenie reakcji na dodanie gazu i zmniejszenie bezwładności układu o 25 proc. Zastosowano także całą technologię M TwinPower Turbo, w skład której wchodzą m.in. systemy Valvetronic i Vanos.
W efekcie uzyskano maksymalną moc na poziomie 374 KM i 500 Nm momentu obrotowego i to w zakresie 1850–5000 obr./min. Samochód potrafi przyspieszyć w czasie 4,4 s do 100 km/h. Więc w tym momencie należy się poważnie zastanowić, czy użyte wcześniej przeze mnie określenie "pełna M-ka" nie odpowiada właśnie modelowi M340i.
Wspomnę tylko o tym, że testowane przeze mnie dwa lata temu BMW M3 Competition uzyskało wynik 4,35 s. W M340i wsparciem jest napęd xDrive i to on w dużej mierze przyczynia się do tak dobrego przyspieszenie ze startu.
Najnowszy xDrive dba o charakter samochodu, za który tak kochają go fani. Pomimo rozłożenia sił napędowych na cztery koła, dąży do charakterystyki tylnonapędowej. Ponadto M340i jest wyposażony z tyłu w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Standardowym wyposażeniem auta jest również sportowa skrzynia Steptronic najnowszej generacji z ośmioma przełożeniami, która potrafi zmienić bieg błyskawicznie. Wyposażono ją także w funkcję launch control.
BMW chwali ponad wszystko układ jezdny nowej Serii 3, który w M340i jest bardziej sportowy. Jest obniżony o 10 mm i wyposażony w funkcję sterowania zależnego od skoku amortyzatora. Opcję stanowią amortyzatory adaptacyjne. Układ hamulcowy to przednie tarcze o średnicy 348 mm z czterotłoczkowymi zaciskami oraz niewiele mniejsze, bo 345-milimetrowe z zaciskami pływającymi, jednotłoczkowymi.
Tradycyjnie dla mocniejszych modeli BMW, ogumienie jest mieszane. Na przednich kołach zastosowano rozmiar 225/45 R 18, a z tyłu 255/40 R 18. Opcjonalnie dostępne są także 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w dwóch wersjach i 19-calowe BMW Individual.
Samochód w tej wersji debiutuje od razu jako sedan i kombi, a już w listopadzie trafi do sprzedaży w specyfikacji First Edition, ograniczonej do 340 egzemplarzy.