BMW M340i xDrive z 6-cylindrowym silnikiem. Auto dla prawdziwego fana marki

BMW pokazało nową "trójkę" już jakiś czas temu, a teraz do gamy dołączają kolejne jej wersje. Najnowszą jest model M340i z benzynowym sześciocylindrowcem, który niebawem wejdzie do sprzedaży. Nie jest to jeszcze "pełna M-ka", ale już samochód, który potrafi dawać więcej radości z jazdy.

BMW M340i xDrive to obecnie najbardziej sportowy wariant nowej Trójki.BMW M340i xDrive to obecnie najbardziej sportowy wariant nowej Trójki.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Inżynierowie z BMW na nowo zaprojektowali silnik R6 o pojemności 3,0 l z turbodoładowaniem. Jest w całości wykonany z aluminium, a w układzie doładowania postarano się o skrócenie drogi powietrza z turbosprężarki typu twin scroll do cylindra. Kompaktowy dolot pozwolił na przyspieszenie reakcji na dodanie gazu i zmniejszenie bezwładności układu o 25 proc. Zastosowano także całą technologię M TwinPower Turbo, w skład której wchodzą m.in. systemy Valvetronic i Vanos.

Moc 374 KM pozwala postawić pytane: czy mamy już do czynienia z prawdziwym BMW M?
Moc 374 KM pozwala postawić pytane: czy mamy już do czynienia z prawdziwym BMW M? © fot. mat. prasowe

W efekcie uzyskano maksymalną moc na poziomie 374 KM i 500 Nm momentu obrotowego i to w zakresie 1850–5000 obr./min. Samochód potrafi przyspieszyć w czasie 4,4 s do 100 km/h. Więc w tym momencie należy się poważnie zastanowić, czy użyte wcześniej przeze mnie określenie "pełna M-ka" nie odpowiada właśnie modelowi M340i.

Wspomnę tylko o tym, że testowane przeze mnie dwa lata temu BMW M3 Competition uzyskało wynik 4,35 s. W M340i wsparciem jest napęd xDrive i to on w dużej mierze przyczynia się do tak dobrego przyspieszenie ze startu.

Samochód od razu debiutuje w odmianie Touring
Samochód od razu debiutuje w odmianie Touring © fot. mat. prasowe

Najnowszy xDrive dba o charakter samochodu, za który tak kochają go fani. Pomimo rozłożenia sił napędowych na cztery koła, dąży do charakterystyki tylnonapędowej. Ponadto M340i jest wyposażony z tyłu w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Standardowym wyposażeniem auta jest również sportowa skrzynia Steptronic najnowszej generacji z ośmioma przełożeniami, która potrafi zmienić bieg błyskawicznie. Wyposażono ją także w funkcję launch control.

BMW chwali ponad wszystko układ jezdny nowej Serii 3, który w M340i jest bardziej sportowy. Jest obniżony o 10 mm i wyposażony w funkcję sterowania zależnego od skoku amortyzatora. Opcję stanowią amortyzatory adaptacyjne. Układ hamulcowy to przednie tarcze o średnicy 348 mm z czterotłoczkowymi zaciskami oraz niewiele mniejsze, bo 345-milimetrowe z zaciskami pływającymi, jednotłoczkowymi.

BMW M340i xDrive
BMW M340i xDrive © fot. mat. prasowe

Tradycyjnie dla mocniejszych modeli BMW, ogumienie jest mieszane. Na przednich kołach zastosowano rozmiar 225/45 R 18, a z tyłu 255/40 R 18. Opcjonalnie dostępne są także 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w dwóch wersjach i 19-calowe BMW Individual.

Samochód w tej wersji debiutuje od razu jako sedan i kombi, a już w listopadzie trafi do sprzedaży w specyfikacji First Edition, ograniczonej do 340 egzemplarzy.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/49] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było