Audi S8 plus - szybszy niż rozsądek
Pod prawą stopą masz moc, którą dysponuje Ferrari 458 Speciale – 605 KM. Napędza ona jednak nie hardkorowego sportowca, a luksusową limuzynę, która wymasuje Ci plecy i przewiezie nawet pięć osób. Do tego w sprincie do setki spuści łomot Ferrari F430. Oto Audi S8 plus – samochód, który ma wszystko to, za co kocha się motoryzację.
Audi S8 plus (2016) - test
Gdy zajrzymy do katalogu standardowego S8, o ile w ogóle można użyć słowa standardowy w przypadku limuzyny o mocy ponad 500 KM, znajdziemy tam liczby, które na twarz naciągną uśmiechy i wywołają silne pożądanie, łączone z ciarkami biegnącymi wzdłuż kręgosłupa. Tak, taką mocą chciałby dysponować każdy. Jednak ktoś w Audi pewnego dnia obudził się i doszedł do wniosku, że S8 jest… niewystarczające.
Przypomnę tu, że tymi wartościami, które zostały uznane za wciąż nie do końca satysfakcjonujące są 520 KM i 650 Nm. Większość producentów tworząc pakiet uzupełniający te parametry dodałoby 10 KM, 5 Nm i udawałoby, że teraz to dopiero będzie jazda, bo wreszcie udało się osiągnąć maksimum tej konstrukcji. Audi się nie patyczkowało i podbiło moc do pułapu 605 KM, a moment obrotowy do 700 Nm (przy chwilowym zwiększeniu ciśnienia doładowania – 750 Nm).
Taki dodatkowy kopniak śmiało mógł zostać oznaczony jako RS, tymczasem Audi dodało przydomek plus. Po prostu. Skromnie. Nie żadne ekstremalnie brzmiące ultra- mega- hiper- supersport. To jak nazywanie huraganu Mateusz.
Do tego, trzeba przyznać, wygląd tego samochodu jest stosunkowo dyskretny. Z podkreśleniem – stosunkowo. To wciąż wielka maszyna, flagowiec Audi w kategorii luksusu. Jest to jednak swojego rodzaju klasyka gatunku – sedan, bez szczególnie rzucających się w oczy spojlerów, nakładek i innych krzykliwych akcesoriów. Póki nie nadepniecie całą siłą na pedał przyspieszenia, dzieciaki przechodzące przez przejście dla pieszych bardziej zwrócą uwagę na czerwone TTS stojące obok.
Moim zdaniem to właśnie w tej stosunkowo dyskretnej aparycji S8 plus tkwi sedno jego geniuszu. Nie obnosisz się z mocą i osiągami. Po prostu jeśli masz potrzebę, naciskasz gaz i odjeżdżasz stanowczo naprzód, niczym myśliwiec po zwiększeniu ciągu.
Na marginesie – to bardzo dobre porównanie. Właśnie tego typu odczucia towarzyszą jeździe w S8 plus. Możliwości tego samochodu są wręcz lotnicze, nieporównywalne z tym, czego doświadcza się w większości aut. Gdy dociska się tu gaz do podłogi, połączenie wielkiej mocy z dużą masą, dają prawdziwe poczucie nieopisanie wielkiej siły, jaka drzemie w tej maszynie.
Chociaż dla mnie ideałem są niekoniecznie ultramocne, ale za to lekkie auta, uważam, że prowadzenie lokomotywy takiej jak S8 plus daje fenomenalne wrażenia, nieporównywalne z niczym innym. Jasne, Porsche Cayman S z ręczną skrzynią biegów stało się dla mnie ideałem, który nieprędko cokolwiek pobije, ale gdy czujesz, że gigant, w którym siedzisz, zaczyna odpychać się od asfaltu z mocą, która mogłaby spowolnić ruch obrotowy Ziemi, serwowane są zupełnie inne wrażenia z jazdy, równie ekscytujące i równie pociągające.
Wielkie znaczenie ma tu fakt, że agregatem, który zapewnia asfaltowi prawdziwą torturę jest nie R4 z silnikiem elektrycznym czy inny, hybrydowy wynalazek, tylko 4-litrowe, doładowane V8. Jeśli ktoś uważa, że duże silniki można skutecznie zastąpić zespołami hybrydowymi, powinien raz na czas przejechać się takim wozem, żeby przypomnieć sobie, w czym rzecz. Tu nie chodzi o cyferki, wielki moment obrotowy, osiągi. Nie chodzi o osiągany cel, ale o sposób jego realizacji.
Gdy spod długiej maski S8 odzywa się potężna, widlasta ósemka, wszystko wokół przestaje się liczyć. Możesz nie być najbardziej zielony na ulicy. Możesz nie być najbardziej egzotyczny. Ale gdy naciskasz gaz, to na Twój wóz dzieciaki spojrzą tęsknym wzrokiem. Szpan? Może, ale to nie on jest sednem. Chodzi tu o czystą przyjemność z jazdy z tak dużym silnikiem, którą zrozumie tylko entuzjasta. To ten żywy, niemal organiczny pomruk spod maski jest kluczem do przyjemności z poruszania się taką, prawdziwą maszyną.
Kluczowe w przypadku S8 plus może być też abstrakcyjne przyspieszenie do 100 km/h. Według dowodu rejestracyjnego ta maszyna waży 1990 kg. To dwie tony bez 10 kilogramów. Tę masę widlasta ósemka rozpędza do 100 km/h w zaledwie 3,8 s. Prędkość maksymalna? 305 km/h. Są samochody szybsze, jednak mało który z nich jest w stanie rozpędzić się do takich prędkości w takim tempie, po czym zabrać na pokład piątkę pasażerów.
Przyznam, że trochę nie doceniłem Audi. Myślałem, że S8 plus będzie torpedą do prucia naprzód po prostej. Tymczasem niemieccy inżynierowie dokonali w zawieszeniu cudów, które sprawiają, że ten gigant sunie po łukach niczym po szynach. S8 plus jest szybsze niż rozsądek. Tam, gdzie wiesz, że należy przestać, zdjąć nogę z gazu, ten wóz przykleja się do asfaltu i daje poczucie wielkiego zapasu w strefie, która zarezerwowana jest dla kierowców, którzy mają duże umiejętności i równie duże cojones.
Audi S8 plus to fenomenalny wóz dla kierowcy, nie tylko dla pasażerów, chociaż w gruncie rzeczy to wciąż limuzyna. Z drugiej strony, swoją podstawową funkcję również wypełnia doskonale. W prawdzie wcześniej wspominałem o piątce pasażerów, którą S8 plus zmieści, jednak prawdziwy komfort otrzymamy dla czwórki osób, gdy z tyłu rozłoży się wielki podłokietnik z konsolą sterującą klimatyzacją.
Fotele doskonale otulają, bez względu na to, czy siedzimy z przodu, czy z tyłu. Nie trzeba długich podróży, by poczuć, że w tym samochodzie jest ultrawygodnie. A jeśli już wybierzecie się w trasę, jak miałem przyjemność zrobić to ja, to po kilku godzinach jazdy, możecie wybrać się do gabinetu masażu z rozbudowanym wachlarzem usług. Nie będzie to jednak tylko niechlujne naciskanie na plecy. Fotele Audi faktycznie wykonują masaże, różnego rodzaju, z punktowym uciskaniem, falowym przesuwaniem nacisku wzdłuż kręgosłupa i wieloma innymi trybami. Kiedy ostatnio byliście w gabinecie masażu, który rozpędza się do 100 km/h w 3,8 s?
W parze z dużymi możliwościami S8 plus idzie przyzwoite, jak na taką maszynę, zużycie paliwa. Najlepszy wynik, jaki osiągnąłem w trasie, to 8,9 l/100 km. Za łatwo osiągalną normę można przyjąć 10 l/100 km. W mieście trzeba dodać do tego jeszcze 2 litry na setkę, jeśli jeździcie bardzo oszczędnie, a jeżeli chcecie więcej cieszyć się dźwiękiem widlastej ósemki, jednak bez szczególnie wielkich szaleństw, doliczcie kolejne dwa.
Niezły wynik w trasie to zasługa systemu Cylinder on Demand, który odłącza cztery cylindry, jeśli silnik jest rozgrzany i jedziemy spokojnie, z prędkością powyżej 25 km/h. To dzięki temu V8 nie jest tak paliwożerne, jak można przypuszczać.
Audi S8 plus, z którym spędziłem kilka dni miał jeszcze jednego asa w rękawie. Było nim wykończenie przygotowane przez oddział do zadań specjalnych – Audi Exclusive. To dzięki temu na pokładzie zagościło między innymi piękne drewno o głębokiej, naturalnej fakturze, które nadawało klasycznego sznytu nowoczesnemu wnętrzu, pełnemu aluminium i czarnych skór, przeszytych intensywną żółcią. Dodatkowe punkty należą się dla Audi, za możliwość schowania ekranu MMI, dzięki czemu konsola środkowa pozostaje gładka i elegancka.
W końcu znów dochodzimy do tego momentu, który zawsze psuje zabawę – do ceny. Audi S8 plus zaczyna się od 729 100 zł, a prezentowany na zdjęciach egzemplarz z szeregiem dodatków to wydatek równy 887 180 zł.
Wygląda na to, że tym razem będzie inaczej. Cena wcale nie psuje zabawy. Owszem, to duża kwota dla statystycznego polskiego kierowcy, ale nie oznacza to wcale, że S8 plus jest za drogie. 3,8 s do setki w Porsche Panamerze dostaniemy, jeśli postawimy na wersję Turbo, której ceny zaczynają się od 746 190 zł.
Z kolei flagowy Mercedes-AMG S 63 zaczyna się od 712 379 zł, ale oferuje „tylko” 4,4 s do 100 km. Wygląda więc na to, że S8 plus to nie tylko absurdalnie szybka maszyna i luksusowa maszyna, ale także wóz bardziej niż konkurencyjny cenowo.
Audi S8 plus (2016) - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | V8, doładowany, biturbo | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 32V | |
Objętość skokowa: | 3993 cm³ | |
Moc maksymalna: | 605 KM przy 6100-6800 rpm | |
Moment maksymalny: | 700 Nm przy 1750-6000 rpm (chwilowo do 750 Nm) | |
Skrzynia biegów: | 8-biegowa, automatyczna, Tiptronic | |
Typ napędu: | Na wszystkie koła (AWD quattro) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne | |
Zawieszenie przednie: | Niezależne, z regulowaną siłą tłumienia | |
Zawieszenie tylne: | Niezależne, z regulowaną siłą tłumienia | |
Średnica zawracania: | b.d. | |
Koła, ogumienie przednie: | Dunlop Sport Maxx GT 275/35 ZR21 | |
Koła, ogumienie tylne: | Dunlop Sport Maxx GT 275/35 ZR21 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Masa własna: | 1990 kg | |
Ładowność: | 600 | |
Długość: | 5147 mm | |
Szerokość: | 1949 mm bez lusterek / 2111 mm z lusterkami | |
Wysokość: | 1458 mm | |
Rozstaw osi: | 2994 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1632 / 1623 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 82 l | |
Pojemność bagażnika: | 520 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 3,8 s | |
Prędkość maksymalna: | 305 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 13,7 l/100 km | 12 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 7,9 l/100 km | 8,9 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 10 l/100 km | |
Emisja CO2: | 231 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | nie testowano | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | 887 180 zł | |
Wersja silnikowa od: | 729 100 zł | |
Model od: | 376 500 zł | |
Wybrane wyposażenie standardowe S8 plus: | ||
Elementy nadwozia: | Pakiet wizualny czerń S8 plus, tylny spojler w kolorze nadwozia | |
Elementy wnętrza: | Pakiet skórzany pełny, elementy wnętrza z aluminium szczotkowanego, pakiet oświetlenia ambiente, podsufitka z Alcantary w kolorze czarnym | |
Koła i opony: | Koło zapasowe dojazdowe | |
Komfort: | Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podgrzewane, składane elektrycznie, z funkcją przeciwoślepieniową i funkcją pamięci, klimatyzacja automatyczna 4-strefowa, lusterko wewnętrzne z funkcją przeciwoślepieniową, rolety tylnego okna i szyb bocznych tylnych sterowane elektrycznie, kierownica regulowana elektrycznie, z systemem wspomagania wysiadania, ogrzewanie wszystkich siedzeń, kluczyk komfortowy, lampki do czytania, aktywne tłumienie hałasu | |
Bezpieczeństwo: | Lewe lusterko asferyczne, reflektory Audi Matrix LED, system mocowania fotelików ISOFIX x2 z tyłu, adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go, auto hold, alarm antywłamaniowy z zabezpieczeniem przed odholowaniem, Audi pre sense plus, poduszki powietrzne, system kontroli trakcji, system kontroli ciśnienia w oponach | |
Multimedia: | Audi Connect, Audi music interface, MMI touch z Navitagion Plus, zmieniarką CD i DVD | |
Mechanika: | Sportowy układ wydechowy, napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym, skrzynia automatyczna Tiptronic, wzmocnione zderzaki, dynamiczny układ kierowniczy, hamulce ceramiczne, system start-stop z rekuperacją energii, system cylinder on demand, zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport z trybami regulacji Audi Select | |
Wybrane wyposażenie opcjonalne: | ||
Elementy nadwozia: | Lakier metalizowany (6040 zł) | |
Elementy wnętrza: | Dywaniki welurowe ze skórzanym obszyciem Audi Exclusive (2410 zł), obręcz kierownicy wraz z osłoną poduszki powietrznej obszyta skórą Audi Exclusive (3310 zł), pakiet stylistyczny Valcona 2: siedzenia z tylną częścią oparć, zagłówki, wnęki w drzwiach oraz podłokietnik z przodu i z tyłu, obszyte skórą Valcona, w kolorach do wyboru z palety Audi Exclusive, konsola środkowa, poduszka ochronna kolan i podparcia w drzwiach obszyte skórą Valcona, elementy regulacji siedzeń dostosowane do kolorystyki tapicerki, możliwość wyboru szwów i lamówek kontrastowych w ramach kolorystyki Audi Exclusive (41 900 zł), wnęka w tylnej kanapie, z pokrowcem do przewozu nart / snowboardu (1900 zł), doposażenie Audi Exclusive indywidualne (cena nieznana) | |
Koła i opony: | Obręcze kół ze stopu metali lekkich Audi Exclusive 21-calowe (3360 zł) | |
Komfort: | Fotele przednie z funkcją masażu i wentylacji (9000 zł), jonizator powietrza (730 zł), komfortowe zagłówki z tyłu (1410 zł), ogrzewanie postojowe z pilotem (8580 zł), szyby dźwiękoszczelne z izolacją termiczną, szyby tylne przyciemnione (5200 zł) | |
Bezpieczeństwo: | Asystent jazdy nocnej (12 290 zł), system kamer: przednia, tylna oraz dwie kamery boczne w obudowie lusterek zewnętrznych, z funkcją Top View (6820 zł), wskaźnik obraniczenia prędkości (850 zł) | |
Multimedia: | System nagłaśniający Bang & Olufsen Advanced Sound System (29 880 zł) | |
Mechanika: | Audi Extensive - pakiet naprawczy 4 lata / 120 000 km (4690 zł) |