Audi 80 skończyło 50 lat. Trzecią generację zna niemal każdy Polak

Audi 80 skończyło 50 lat. Trzecią generację zna niemal każdy Polak

Audi 80 skończyło już 50 lat
Audi 80 skończyło już 50 lat
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Audi
Marcin Łobodziński
12.06.2022 08:23, aktualizacja: 13.03.2023 16:59

Powiedzenie "Audi prawie nówka" zna każdy, kto żył w latach 90. Te same osoby pamiętają Audi 80 trzeciej generacji. Jego protoplasta kończy właśnie 50 lat. Do dziś pozostaje jednym z najbardziej cenionych modeli dostępnych dla Polaków.

W 1972 roku, dokładnie w czerwcu, Audi AG zaprezentowało model 80. Jeszcze tego samego roku zdobył nagrodę Car of the Year i szybko stał się pierwszym samochodem niemieckiego producenta, sprzedanym w liczbie miliona egzemplarzy.

– Audi 80 to najlepszy przykład "Vorsprung durch Technik – przewagi dzięki technice" – powiedział Oliver Hoffmann, szef pionu rozwoju technicznego Audi.

Model 80 był przełomowy

Projekt modelu 80, który rozpoczął się jeszcze w latach 60., polegał na przygotowaniu samochodu nad wyraz nowoczesnego i niezawodnego. Ówczesny szef działu rozwoju technicznego Audi Ludwig Kraus zarządził, że samochód będzie odciążony, gdzie się da, ale tylko do takiego poziomu, by nie stracił na trwałości i wytrzymałości.

Tak było - dawniej tak reklamowano samochody
Tak było - dawniej tak reklamowano samochody© fot. mat. prasowe/Audi

Kompaktowy wówczas model wszedł do produkcji z masą 835 kg z podstawową jednostką napędową 1,2 litra. Swoją drogą, to właśnie ten samochód postrzega się jako prekursora segmentu kompaktowych sedanów.

Jeszcze większe wrażenie robiła druga generacja, która weszła do produkcji w 1978 r. i była pierwszym powszechnie dostępnym samochodem osobowym z napędem na cztery koła quattro. To już wtedy zrodziła się idea "Vorsprung durch Technik", a to był dopiero początek.

Dzięki modelowi quattro, mógł powstać Audi 80 quattro, czyli pierwszy wielkoseryjny, rodzinny wóz z napędem na cztery koła
Dzięki modelowi quattro, mógł powstać Audi 80 quattro, czyli pierwszy wielkoseryjny, rodzinny wóz z napędem na cztery koła© fot. mat. prasowe/Audi

Bo już w trzeciej generacji z 1986 r. zastosowano rozwiązania, za które Audi 80 jest cenione do dziś. Bardzo wytrzymała i bezpieczna struktura nadwozia dorównywała pod tym względem samochodom Volvo, a ocynkowane blachy, jeśli samochód nie brał udziału w wypadku, do dziś są w dobrej kondycji. To w tym modelu zastosowano system procon-ten, który chronił pasażerów z przodu przy zderzeniu. Był to też samochód, który mógł mieć w opcji system ABS i oczywiście występowały warianty quattro.

To właśnie Audi 80 B3 kupił sobie inżynier Karwowski z serialu "Czterdziestolatek. 20 lat później", przechodząc jednocześnie o "poziom wyżej" w strukturze społecznej, co też miało odzwierciedlenie na naszym polskim rynku motoryzacyjnym. Wczesne lata 90., kiedy pierwsi Niemcy rozbijali (dosłownie) swoje pojazdy, to czas, kiedy w naszym kraju kwitł biznes polegający na składaniu tych aut do kupy i sprzedawaniu ich jako "prawie nówki".

Audi 90 B3 to bez wątpienia jedno z najbardziej dopracowanych aut lat 80.
Audi 90 B3 to bez wątpienia jedno z najbardziej dopracowanych aut lat 80.© fot. mat. prasowe/Audi

Niestety, z racji swojej prostoty i wysokiej wytrzymałości, to właśnie Audi 80 zapamiętamy jako samochód, który niemal zawsze był sprowadzony i powypadkowy, a do tego ze skręconym licznikiem. To dlatego niemal każdy z egzemplarzy już zardzewiał lub mocno rdzewieje i każdemu do stanu drogomierza można by dodać drugie tyle.

Ostatnie Audi 80

Kolejną innowację zobaczyliśmy w czwartej generacji Audi 80, w której zadebiutował silnik 1.9 TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka ta wyznaczyła trendy w Audi i całej Grupie Volkswagena na najbliższe dziesięciolecia.

Model produkowany od 1991 r. do dziś jest wspominany jako jeden z najbardziej trwałych i najmniej awaryjnych samochodów powszechnie dostępnych (z racji stosunkowo niskiej ceny używanych rozbitków-składaków) w Polsce.

To właśnie tym modelem, czyli 80 B4, Audi dosłownie wjechało do segmentu C premium
To właśnie tym modelem, czyli 80 B4, Audi dosłownie wjechało do segmentu C premium© fot. mat. prasowe/Audi

Ostatnie Audi 80 było już postrzegane jako model klasy średniej, konkurujący m.in. z niemieckimi BMW Serii 3 czy też Mercedesem 190. Między innymi dlatego, że zaoferowano mocne jednostki napędowe typu R5, ale i V6. Oczywiście nie zabrakło napędu quattro. Ostatnie 80 było też pierwszym, dostępnym z nadwoziem kombi (Avant).

To właśnie 80 Avant było bazą do zbudowania pierwszego modelu z linii RS, czyli projektowanego i budowanego wspólnie z Porsche Audi RS2 z 315-konnym silnikiem turbo, napędem quattro i układem hamulcowym z Porsche 968. To pierwsze rodzinne auto sportowe, które osiągami dorównywało ówczesnym BMW M5 czy Mercedesowi 500E.

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Jego kontynuatorem było Audi A4, do którego przeniesiono wiele rozwiązań i koncepcji, ale jak zawsze przy okazji prezentacji nowego modelu, tak i ten znów zyskał przewagę dzięki technice. Chodzi o wielowahaczowe zawieszenie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)