Amerykańska wojna na konie mechaniczne

Czy wiecie, że dziś statystyczny samochód ma o 112% więcej koni mechanicznych, niż jego odpowiednik z roku 1980? Jeszcze jakiś czas temu nawet wozy sportowe nie osiągały pułapu 150KM. Najwyższą średnią moc zanotowano w roku 1967. Jest ona bardzo podobna do tej, jaką wyliczono dla roku ubiegłego!

Mateusz Gajewski

W ciągu minionych lat wyglądało to tak (średnie liczby dla klasycznych samochodów osobowych):

  • 1930 - poniżej 70KM
  • 1955 - 140KM
  • 1967 - 227KM
  • 1980 - 110KM
  • 1990 - 132KM
  • 2000 - 165KM
  • 2009 - 247KM

Powyższe dane bazują na informacjach zebranych w Ameryce Północnej. Dla porównania model T Forda dysponował mocą 20KM. W latach 60-tych minionego wieku królował tzw. 'muscle car'. Przykładami takich pojazdów mogą być Dodge Charger (325KM) czy Pontiac GTO (360KM). Spadek średniej mocy w latach 70-tych wiąże się z kryzysem paliwowym (1973), a także wzrostem cen paliwa i zwiększeniem kwoty ubezpieczenia wprost proporcjonalnie do pojemności i mocy silnika.

Następna dekada to już kolejny wzrost średniej mocy. Ma to związek z ustatkowaniem się sytuacji ekonomicznej Amerykanów i ustabilizowaniem cen paliwa. W okresie od 1980 do 2004 roku zaobserwowano wzrost średniej mocy o 80%. Aktualnie tzw. "wojna na konie mechaniczne" została zakończona przez amerykański Kongres, który wydał ustawę regulującą emisję gazów cieplarnianych przez samochody. Do roku 2016 pojazdy muszą osiągnąć średnią wydajność wynoszącą 35,5 mili na jednym galonie paliwa.

Średnie przyspieszenie (od 0 do 60 mil na godzinę):

  • 2010 - 8,95-sekundy
  • 2006 - 10,9-sekundy
  • 1980 - 13,1-sekundy

3 najchętniej kupowane przez Amerykanów samochody roku 2009 na przestrzeni czasu:

  • Ford F150 - 2009: 248KM, 0-60: 7,6-sekundy; 2000: 220KM, 0-60: 9,9-sekundy; 1990: 185KM, 0-60: 9,3-sekundy
  • Honda Accord - 2009: 190KM, 0-60: 7,3-sekundy; 2000: 150KM, 0-60: 8,3-sekundy; 1990: 125KM, 0-60: 10-sekund
  • Toyota Corolla - 2009: 132KM, 0-60: 9,1-sekundy; 2000: 130KM, 0-60: 9,5-sekundy; 1990: 102KM, 0-60: 10,1-sekundy

Warto na koniec dodać, że pomimo tak drastycznego skoku średniej mocy, wydajność samochodów stopniowo i płynnie się poprawia:

  • 1960 - 12,4 MPG (miles per galon - mil na 1 galonie paliwa)
  • 1970 - 12 MPG
  • 1980 - 16 MPG
  • 1990 - 20,3 MPG
  • 2000 - 21,9 MPG
  • 2010 - 27,9 MPG

Źródło: autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę