Amerykańska wojna na konie mechaniczne
Czy wiecie, że dziś statystyczny samochód ma o 112% więcej koni mechanicznych, niż jego odpowiednik z roku 1980? Jeszcze jakiś czas temu nawet wozy sportowe nie osiągały pułapu 150KM. Najwyższą średnią moc zanotowano w roku 1967. Jest ona bardzo podobna do tej, jaką wyliczono dla roku ubiegłego!
26.05.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:39
W ciągu minionych lat wyglądało to tak (średnie liczby dla klasycznych samochodów osobowych):
- 1930 - poniżej 70KM
- 1955 - 140KM
- 1967 - 227KM
- 1980 - 110KM
- 1990 - 132KM
- 2000 - 165KM
- 2009 - 247KM
Powyższe dane bazują na informacjach zebranych w Ameryce Północnej. Dla porównania model T Forda dysponował mocą 20KM. W latach 60-tych minionego wieku królował tzw. 'muscle car'. Przykładami takich pojazdów mogą być Dodge Charger (325KM) czy Pontiac GTO (360KM). Spadek średniej mocy w latach 70-tych wiąże się z kryzysem paliwowym (1973), a także wzrostem cen paliwa i zwiększeniem kwoty ubezpieczenia wprost proporcjonalnie do pojemności i mocy silnika.
Następna dekada to już kolejny wzrost średniej mocy. Ma to związek z ustatkowaniem się sytuacji ekonomicznej Amerykanów i ustabilizowaniem cen paliwa. W okresie od 1980 do 2004 roku zaobserwowano wzrost średniej mocy o 80%. Aktualnie tzw. "wojna na konie mechaniczne" została zakończona przez amerykański Kongres, który wydał ustawę regulującą emisję gazów cieplarnianych przez samochody. Do roku 2016 pojazdy muszą osiągnąć średnią wydajność wynoszącą 35,5 mili na jednym galonie paliwa.
Średnie przyspieszenie (od 0 do 60 mil na godzinę):
- 2010 - 8,95-sekundy
- 2006 - 10,9-sekundy
- 1980 - 13,1-sekundy
3 najchętniej kupowane przez Amerykanów samochody roku 2009 na przestrzeni czasu:
- Ford F150 - 2009: 248KM, 0-60: 7,6-sekundy; 2000: 220KM, 0-60: 9,9-sekundy; 1990: 185KM, 0-60: 9,3-sekundy
- Honda Accord - 2009: 190KM, 0-60: 7,3-sekundy; 2000: 150KM, 0-60: 8,3-sekundy; 1990: 125KM, 0-60: 10-sekund
- Toyota Corolla - 2009: 132KM, 0-60: 9,1-sekundy; 2000: 130KM, 0-60: 9,5-sekundy; 1990: 102KM, 0-60: 10,1-sekundy
Warto na koniec dodać, że pomimo tak drastycznego skoku średniej mocy, wydajność samochodów stopniowo i płynnie się poprawia:
- 1960 - 12,4 MPG (miles per galon - mil na 1 galonie paliwa)
- 1970 - 12 MPG
- 1980 - 16 MPG
- 1990 - 20,3 MPG
- 2000 - 21,9 MPG
- 2010 - 27,9 MPG
Źródło: autoblog