Alfa Romeo 33
Odmiana hatchback Alfy Romeo 33 została opracowana przez nieżyjącego już włoskiego projektanta Ermano Cressoniego. Wariant kombi (SportWagon) jest z kolei próbką umiejętności specjalistów z Pininfariny. Mierzący 4075 mm długości, 1613 mm szerokości i 1350 mm wysokości model 33 konkuruje z Volkswagenem Golfem oraz Oplem Kadettem i reprezentuje Alfę Romeo w segmencie samochodów niższej klasy średniej - C. Auto produkowano w latach 1983-1995 w fabryce zlokalizowanej w Pomigliano d'Arco, we Włoszech. Poprzednikiem Alfy Romeo 33 był model o nazwie Alfasud, który zadebiutował w 1972 roku.
Alfa Romeo 33 oferowana była w dwóch wersjach nadwozia: jako 5-drzwiowy liftback i 5-drzwiowe kombi. Nadwozie nawiązywało do innych modeli włoskiej marki. Przednia część nadwozia czerpie z Alfy Romeo 75, a tył upodobnił się do Alfy Romeo 164.
Pod maską Alfy Romeo 33 można znaleźć jedną z pięciu oferowanych klientom jednostek napędowych, w różnych konfiguracjach mocy. Najsłabszym wariantem jest motor o pojemności 1,2 l i mocy 68 KM oraz 92 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nieco większą mocą może pochwalić się silnik o pojemności 1,3 l i mocy 78 KM lub 84 KM. Oferowano również motor o pojemności 1,5 l i mocy 85 KM lub 103 KM oraz 1,7 l o mocy 118 KM lub 135 KM .
Warto także zwrócić uwagę na jedyną jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,8 l TD, która generuje 73 KM lub 83 KM i 173 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
W 1986 roku Alfa Romeo 33 doczekała się pierwszego faceliftingu. Zmiany stylistyczne ograniczały się do lekkiej modernizacji wnętrza, innych zderzaków oraz przemodelowanego grilla. Przy okazji wprowadzono do oferty jednostkę 1,7 l o mocy 118 KM. Zlikwidowano również możliwość wyposażenia wersji hatchback w napęd na cztery koła. Taka opcja była jednak nadal dostępna w odmianie kombi.
Drugi facelifting przeprowadzono w 1990 roku. Poprawiono wnętrze, wprowadzono wtrysk paliwa, moc 1,7 l silnika wzrosła do 135 KM, a nadwozie zostało poważnie przeprojektowane, zgodnie z nową filozofią stylistyczną Alfy Romeo, którą rozpoczął flagowy model o nazwie 164. Zmieniła się również nazwa napędu na cztery koła - z Permanent 4 na Q4. Całkowicie ocynkowano blachy, dzięki czemu egzemplarze po faceliftingu po latach eksploatacji nie rdzewieją, w przeciwieństwie do modeli z pierwszych siedmiu lat produkcji.
Głównymi zaletami Alfy Romeo 33 są przestronność, pojemny bagażnik, sportowe ambicje, świetne prowadzenie w ciasnych zakrętach i niecodzienny na tamte czasy design nadwozia. Warto również zwrócić uwagę na niski współczynnik oporu powietrza, który wynosi Cx 0,36. Największą wadą jest z kolei usterkowość, która obejmuje wiele podzespołów, w tym elementy silnika oraz instalację elektryczną. Co ciekawe, Alfa Romeo 33 to pierwszy samochód z segmentu C, który można było wyposażyć w napęd na obie osie. Alfa Romeo 33 została zbudowana na platformie Fiata Tipo, który produkowany był przez Fiata w latach 1988-1995.
Alfa Romeo 33, która znalazła prawie milion nabywców, była najlepiej sprzedającym się modelem włoskiego producenta. Egzemplarze na rynku wtórnym można nabyć za atrakcyjne pieniądze.
Plusy:
- niecodzienny design na tamte czasy
- dwie wersje nadwoziowe
- dobre właściwości jezdne
- pojemność bagażnika, która w wersji hatchback wynosi 400 l
Minusy:
- awaryjny pasek rozrządu - warto go często kontrolować
- korozja nadwozia modeli wyprodukowanych w ciągu pierwszych siedmiu lat produkcji
- prędkościomierz odmawiający współpracy