Szerokości, przyczepności - podstawy CB
ADAM SZCZĘSNY • dawno temu
Szeroki wybór sprzętu oraz legalny, darmowy dostęp sprawiły, że widok dodatkowej anteny na samochodzie już nikogo nie dziwi. Jak właściwie działa CB-radio?
Kierowcy coraz częściej decydują się na CB-radio w samochodzie, zwłaszcza jeśli często podróżują. Dzięki temu urządzeniu szybko dowiemy o ewentualnych utrudnieniach, lokalizacji fotoradarów czy policyjnych patroli.
Urządzenie to służy do komunikacji głosowej na ogólnodostępnej częstotliwości radiowej. Nazwa CB to skrót od angielskich słów Citizen Band, oznaczających pasmo obywatelskie. CB-radio obecnie najczęściej wykorzystywane jest przez kierowców do komunikacji drogowej.

CB-radio działa w paśmie 26,960–27,400 MHz, które podzielone jest na 40 kanałów. Na każdym z kanałów można prowadzić niezależne rozmowy. Tak jak ma to miejsce w krótkofalówkach, aby możliwa była komunikacja dwukierunkowa, radiotelefony CB muszą być ustawione na ten sam kanał. CB-Radio działa w tak zwanym simpleksie, co oznacza, że jednocześnie możemy tylko nadawać lub odbierać sygnał.

Często fabryczne nagłośnienie samochodu znacząco odbiega od wymagań kierowcy. Bogata oferta głośników, wzmacniaczy oraz innych akcesoriów pozwala znacząco poprawić jakość dźwięku.
Najpopularniejszą grupę radiotelefonów CB stanowią urządzenia przewoźne. Wykorzystywane są przede wszystkim w samochodach. Zasilane są z akumulatora pojazdu. Tego typu urządzenia dzięki zewnętrznej antenie oferują znacznie większy zasięg od ręczniaków, a podłączony przewodowy mikrofon zapewnia większy komfort rozmów.
Każde radio daje możliwość regulacji głośności i squelcha (bramki szumów), ma też przyciski bądź pokrętło służące do zmiany kanałów. Pozostałe funkcje są opcjonalnym dodatkiem, ułatwiają one komunikację, ale bez wielu z nich można się obejść. Jednak na kilka z tych dodatków z pewnością warto zwrócić uwagę, wybierając radio dla siebie.
Dobrze, gdy dany model ma regulację czułości odbiornika RF GAIN. Funkcja ta umożliwia odpowiednie dobranie parametrów odbioru do warunków panujących w eterze. Jest ona przydatna szczególnie w miastach, gdzie poziom zakłóceń i szumów jest znaczny.

Niestety odbywa się to kosztem zasięgu, ale każdy doświadczony użytkownik CB wie, że lepiej słyszeć najbliższe, najsilniejsze stacje głośno i wyraźnie, niż wyławiać pożądane informacje z gąszczu szumów, trzasków i pisków. Producenci, chcąc uprościć użytkownikom kwestię regulacji czułości, oferują modele z funkcją LOCAL. Gdy jest ona aktywna, poziom czułości radia zmniejsza się do zdefiniowanego przez producenta poziomu, tak aby rosnące zakłócenia nie były uciążliwe.

Najprostszym sposobem na poprawę nagłośnienia w samochodzie jest wymiana i prawidłowy montaż głośników. Podpowiem Wam, jak prawidłowo dobrać głośniki do samochodu.
Dla użytkowników, którzy chcą ograniczyć swoją ingerencje w ustawienia radia do absolutnego minimum, przeznaczone są modele z automatycznym squelchem. Jak sama nazwa wskazuje, radio z tą funkcją samo dobiera poziom bramki szumów i decyduje o tym, które sygnały przepuszczane są do głośnika.
Niezwykle istotnym elementem dobrego radia są skuteczne filtry NB/ANL. Eliminują one zakłócenia pojawiające się w instalacji elektrycznej samochodu.

Kolejnymi istotnymi funkcjami są Dual Watch, SCAN i MIC GAIN. Opcja Dual Watch pozwala na nasłuch dwóch kanałów jednocześnie, znajduje zastosowanie np. w sytuacji, gdy jedziemy w trasę z drugą osobą i chcemy utrzymać z nią stałą łączność, słuchając jednocześnie rozmów na kanale drogowym. Scan służy do przeszukiwania pasma w poszukiwaniu aktywnych rozmów. Pokrętło MIC Gain pozwala na dostosowanie czułości mikrofonu do hałasu panującego w kabinie pojazdu.
Niestety długość anteny przekłada się na zasięg. Sztandarowy parametr anteny, którym producenci co rusz się prześcigają, czyli "zysk", może być bowiem liczony na różny sposób. Punkt odniesienia służący do jego określenia może być różny dla pomiarów wykonanych przez poszczególnych producentów.
Można przyjąć, że 10 cm wysokości anteny przekłada się mniej więcej na 1 km zasięgu w odbiorze oraz 0,5 km podczas nadawania. Zasięg zależy również od tego, w jaki sposób ustawiona jest bramka szumów (Squelch) i czułość (RF Gain) w radiu.
Na sprzęcie CB nie warto oszczędzać. W przypadku problemów z doborem radia i anteny warto skorzystać z pomocy ekspertów. W następnej części podpowiem Wam, jak samodzielnie zamontować CB-radio w samochodzie.

Polecane przez autora:
- Lakierowanie zacisków i bębnów hamulcowych - poradnik
- Jak drobne naprawy mogą zamienić się w poważne usterki?
- Aktywne układy kierownicze - jak to działa?
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze