Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Test: BMW 840d Gran Coupe - prawdziwe, czterodrzwiowe coupe

Następca BMW 6 Gran Coupe zyskał nie tylko nietuzinkowy wygląd, który mocno przyciąga spojrzenia na ulicy, ale i nową nazwę, która jednoznacznie wskazuje, że jest najwyżej w gamie. Nic dziwnego, bo BMW 8 Gran Coupe to naprawdę coupe, tylko z dodatkową parą drzwi.

BMW 840d Gran Coupe — test, opinia

Niesamowity jest wygląd tego samochodu. BMW 8 Gran Coupe z tyłu i z przodu jest identyczny jak odmiana 2-drzwiowa, ale patrząc na niego z boku, można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z limuzyną pokroju Siódemki. Ma ponad 5 metrów długości i rozstaw osi mierzący nieco ponad 3 metry. To rozmiary godne najwyższej klasy.

Takim samochodem jest Ósemka, czyli najwyżej pozycjonowany w gamie BMW model, na równi z odmianą Coupe. I słusznie, bo z jednej strony bazuje na tej samej platformie co Seria 7, czyli topowa limuzyna marki i ma te same rozwiązania techniczne co sportowa Seria 8, a to wszystko połączone w piękną całość, którą można oceniać z dwóch perspektyw.

BMW 840d Grand Coupe

Z jednej strony 8 GC nie dorównuje wygodą podróżowania, a tym bardziej przestronnością Serii 6 GT czy Serii 7, ale prowadzi się znacznie lepiej. Z drugiej strony, nie jest aż tak sportowa jak Seria 8 Coupe, a jednak oferuje akceptowalną ilość miejsca z tyłu i funkcjonalność, która pozwoli korzystać z auta nawet rodzinie. To złoty środek i moim zdaniem obecnie najlepsze BMW, jeśli szukacie kompromisu pomiędzy sportem a funkcjonalnością, ale bliżej wam do tego pierwszego, co w przypadku tej marki jest zrozumiałe.

Test: BMW M850i Gran Coupe nie jest prawdziwym BMW. Ale pierwsza Seria 8 też nim nie była

Można podać wiele powodów, dla których nowa Seria 8 Gran Coupe jest czymś innym niż pozostałe współczesne modele BMW. Dla odmiany — jest piękna….

Dokładnie taki sam jest silnik

Z jednej strony idealnym źródłem napędu do takiego samochodu jest benzynowe V8 (wersja M850i), które z mocą 530 KM pasuje jak ulał, a jest wyraźnie tańszy np. od M8. Z drugiej jednak strony topowy diesel 840d pozwala przejechać samochodem o wiele większy dystans bez zatrzymywania się na tankowanie, a jego osiągi nie pozostawiają wiele do życzenia.

Ten znaczek należy czytać dwojako: a) właściciel szuka oszczędności; b) właściciel nie szuka poklasku

Owszem, na autostradzie nie ma szans ani z M850i, ani z takimi rywalami jak Porsche Panamera w którejkolwiek wersji, a jednak podróżując przepisowo można po autostradzie przejechać na jednym baku ok. 1000 km. Przy stałej prędkości 140 km/h 840d spaliło 7,2 l/100 km. Jednak po przekroczeniu tej prędkości spalanie szybko rośnie, ale granicą jest jakieś 11–12 l/100 km. To tyle, ile "normalnie" spala 850i.

Zobacz również: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu

Jakby tego było mało, na drodze krajowej potrafi zejść poniżej 5 l. I tu ciekawostka, bo podróżując krajówką dynamicznie, spalicie ok. 9 l/100 km, czyli więcej niż przy stałych 140 km/h.

I tu można by napisać "ale kto by się przejmował…". No właśnie nie do końca. Użytkownicy takich samochodów potrafią docenić nie tyle spalanie, co zasięg, choć i spalaniem lubią się pochwalić. A czy muszą się wstydzić diesla pod maską?

Tego chyba nie można było lepiej narysować

3-litrowy motor zachowuje się jak wcale nie słaba benzyna. 320 KM mocy i 680 Nm momentu dają osiągi przynajmniej właściwie do klasy auta. Choć przy wysokich prędkościach można odnieść wrażenie, że motor wyraźnie słabnie. Ale tu już mówimy o zakresie dopuszczalnym tylko na niemieckich autostradach.

Rewelacyjnie radzi sobie automat, który bez chwili zawahania redukuje przełożenie, kiedy jest ustawiony w tryb sportowy, ale podczas spokojnej jazdy korzysta z gigantycznego momentu, którego maksimum silnik osiąga przy 1750 obr./min.

BMW M8 Competition: trzeba było czekać 30 lat

Projekt pierwszego BMW M8 zatrzymał się w roku 1990 na etapie pojedynczego prototypu. Równo 30 lat później na drogach w końcu pojawił się samochód o…

Prowadzi się jak BMW, więc… uważaj

Zawieszenie tego modelu jest dokładnie takie samo jak w sportowym M850i, więc rezerwę mamy tu ogromną. Przy niższych osiągach silnika, zawieszenie może znieść więcej, niż się spodziewasz. Zwinność z jaką ta wielka – jakby nie było – limuzyna wchodzi w zakręty może wręcz zaskoczyć.

Zajmując miejsce za kierownicą nie będziesz mieć wątpliwości, że to BMW i coupe.

Winowajcą, jeśli można to tak nazwać, jest układ tylnej osi skrętnej, którego osobiście nie lubię w autach sportowych. W praktyce trzeba się do niego przyzwyczaić, bo można po prostu skontrować, kiedy poślizg nie występuje (jest takie złudzenie), a szybki układ kierowniczy nie lubi głębokich skrętów. Nie sposób nazwać tego wadą samochodu, wprost przeciwnie, a jednak radziłbym uważać.

Wyważenie auta i jego stabilność jest niebywała. Praca amortyzatorów adaptacyjnych również. Reagują na zmianę nawierzchni z dużą skutecznością i potrafią wytłumić wszystko, co mogą spotkać na normalniej drodze. Nawet w tak ekstremalnych dla tego auta warunkach, jak droga szutrowa z wybitą nawierzchnią, nie robi tu żadnego wrażenia.

Doskonale zaprojektowana konsola środkowa i świetna obsługa (kiedy się jej nauczysz).

Większość testu 840d pokonało szybkim tempem po autostradach i cały czas czułem jego siłę spokoju. Nawet rozpędzony do dużych prędkości pozostaje niewzruszony, a także nieczuły na podmuchy wiatru. Co warte podkreślenia, rosnąca prędkość osłabia czułość układu kierowniczego, więc nie trzeba stałych korekt, a najlepiej zdać się na świetnie działające systemy asystujące.

Jeszcze kilka słów o wnętrzu

Jest genialne jak całe auto. Pozycja za kierownicą, fotele, wykonanie, nagłośnienie, obsługa i wszystko, co jeszcze jest potrzebne do przyjemnej jazdy tutaj gra. Słowem: wsiadasz i nie chcesz wysiadać.

Zadbano o pasażerów z tyłu, ale tylko tych niższych

Zaletą Gran Coupe względem Coupe jest dodatkowa para drzwi, która ułatwia wsiadanie na niezbyt wygodną kanapę z tyłu, która ma za krótkie i zbyt nisko umieszczone siedzisko. W praktyce jest dwumiejscowa, a przestrzeni nad głową może dorosłym zabraknąć. Na szczęście na nogi miejsca jest mnóstwo. W praktyce też, bardzo łatwo zapomnieć o dodatkowej parze drzwi, bo to nie jest limuzyna udająca coupe, lecz coupe udające limuzynę — jeśli czujecie różnicę.

Co prawda 440 l pojemności bagażnika to niewiele jak na gabaryty samochodu, ale ma on praktyczny kształt i można upakować sporo walizek. Natomiast wielkość bagażnika jest tu efektem takiego, a nie innego wyglądu. Kto potrzebuje "ciężarówki" od BMW, do wyboru ma zarówno ogromne 6 GT jak i jeszcze większe X7.

Test: BMW 640i GT — najdziwniejsze, ale i najlepsze, jeśli je poznasz

Dawno nie jeździłem tak przyjemnym samochodem, do którego przed testem podchodziłem z tak dużym dystansem. Ani to szczególnie ładne, ani charakterne,…

Nie ma natomiast zarzutów do ładowności wynoszącej 635 kg. I co więcej, auto z 4 dorosłymi osobami na pokładzie i pełnym bagażnikiem z wcale nielekkimi walizkami, zachowuje się tak samo poprawnie jak z samym kierowcą.

Bagażnik jest mały, ale pakowny

8 jest pomiędzy 6 i 7

Cenowo tak to wygląda. Różnica pomiędzy Serią 6 a Serią 8 jest ogromna. W bazowych wersjach z silnikiem 40d wynosi ona ponad 100 tys. zł. Ósemce z ceną od 450 tys. zł bliżej do Siódemki, która kosztuje raptem 20 tys. zł więcej, ale dostajemy o wiele więcej samochodu. Jednak Seria 7 to klasyczna limuzyna, w której będziesz inaczej postrzegany niż w Serii 8, która mówi wprost, że wygrałeś życie.

Marcin Łobodziński

Moja opinia o BMW 840d Gran Coupe:
To kompletne gran turismo, którego zadaniem jest bardziej wyglądać niż służyć wszystkim pasażerom. Doskonałe dla rodziny z dwójką dzieci, a jeszcze lepsze dla dwóch osób, które jeżdżą dużo na długich trasach. Auto kiedy ma wyglądać, prezentuje się bajecznie, w przeciwieństwie do niesamowicie wygodnego 6 GT, a kiedy trzeba pojechać szybko, nie pozostawia złudzeń, że wybór był słuszny.

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Ma wszystkie cechy, jakich oczekujesz od prawdziwego coupe
  • Doskonały wygląd (choć uważam, że nie podlega ocenie)
  • Świetnie zaprojektowane wnętrze z przodu
  • Wysoka jakość wykonana
  • Właściwości jezdne — idealne dla fanów marki
  • Bardzo oszczędny (przy tych osiągach) silnik — duży zasięg

Minusy:

  • Trochę brakuje mocy przy dużych (naprawdę dużych) prędkościach
  • Niewygodnie z tyłu dla dorosłych

BMW 840d Gran Coupe — dane techniczne, spalanie

BMW 840d Gran Coupe

Silnik i napęd:

Objętość skokowa: 2993 cm³  
Moc maksymalna: 320 KM  
Moment maksymalny: 680 Nm  
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna  
Pojemności i masy
Pojemność bagażnika: 440 l  
Pojemność zb. paliwa: 68 l  
Masa własna: 2000 kg  
Ładowność: 635 kg  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 5,1 s  
Prędkość maksymalna: 250 km/h  
Zużycie paliwa (miasto): --- 9,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): --- 4,8–8,8 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): --- 7,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,9–7,4 l/100 km 8,0 l/100 km
Cena:
Model od: 444 tys. zł  
Wersja 40d od: 456 tys. zł  

Więcej danych technicznych znajdziesz na Autocentrum.pl

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Volkswagen Golf VI Cabrio 1,4 TSI 160 KM DSG [test] Mercedes-Benz C180 T Avantgarde - świadomy wybór [test autokult.pl] Pierwsza jazda: Renault Express Van i Kangoo Van - dwa zupełnie różne modele (użytkowania) Chevrolet Cruze 2,0 VCDi LS – diabeł tkwi w szczegółach [test autokult.pl] Audi A5 (2012) – polska premiera [pierwsza jazda autokult.pl] Nissan GT-R 10 lat po debiucie. Czy dalej robi wrażenie? Sprawdzamy na Torze Łódź Test: Nissan Townstar Tekna - pojawił się w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie Test: Porsche Taycan GTS – doskonała robota, ale kup słabszą wersję Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4WD: wszechstronna alternatywa dla auta miejskiego Test Porsche Macana S po liftingu: prowadzeniem wyznacza standardy w klasie Ford Ranger vs. Nissan Navara - co się zmieniło w pickupach? [test autokult.pl] Pierwsza jazda: Opel Insignia Grand Sport po liftingu - po przodzie ją poznacie

Popularne w tym tygodniu:

Test: Peugeot 308 BlueHDI – cofnąłem się w czasie, by pojeździć dieslem. Ma wielką zaletę i nie chodzi o zasięg Test: Audi S8 po liftingu - luksus nie musi iść w parze z niesmaczną ostentacją Test długodystansowy: Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh. Dzień dobry! Test: Porsche 911 (992) Turbo S vs 911 (997) Turbo - dwaj tytani, którzy kończą swoje epoki. Swoją magię odkryli w Beskidach Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - tak jeździ i ryczy hybryda jeśli ma 843 KM! Test: Ford Mustang California Special - powrót po 7 latach za kierownicę legendy Test: Renault Master piwoplan firmy Plandex - bo widelcem nie da się jeść zupy Pierwsza jazda: Kia EV6 GT. Sprawdzam najtańsze 500+ na rynku Test: Volkswagen Taigo - logiczna alternatywa dla Polo, kiedy chcesz wydać 100 tys. zł Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej Test: "Duży Range Rover" - złoty i nieskromny Test: Toyota RAV4 Adventure - czegoś mi tutaj zabrakło...