Nowe oznaczenia opon. Unia Europejska planuje duże zmiany

Nowe oznaczenia opon. Unia Europejska planuje duże zmiany

Oznaczenia na etykietach pozwalają klientom wybrać opony, jakich potrzebują.
Oznaczenia na etykietach pozwalają klientom wybrać opony, jakich potrzebują.
Źródło zdjęć: © fot. redakcja autokult
Aleksander Ruciński
15.11.2019 11:13, aktualizacja: 22.03.2023 17:22

Europejski system etykietowania opon samochodowych funkcjonuje z powodzeniem już od kilku lat. Unijni urzędnicy zamierzają jednak rozbudować dotychczasową listę informacji o cechach ogumienia oraz wprowadzić obowiązek stosowania oznaczeń także w przypadku opon do samochodów ciężarowych.

Dzięki etykietom stosowanym dotychczas klienci mogli poznać następujące właściwości opony, takie jak opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu wydzielanego przez ogumienie. Teraz lista zostanie rozbudowana o informacje dotyczące zachowania na śniegu oraz lodzie, choć jak na razie nie poznaliśmy jeszcze wzorów graficznych reprezentujących te właściwości.

Unijne oznaczenia od teraz będą obowiązkowo stosowane także w sprzedaży opon do pojazdów ciężarowych. Zgodnie z nowymi przepisami etykiety mają być widoczne dla klientów niezależnie od wykorzystywanego kanału sprzedaży. Standardem stanie się też kod QR, który po zeskanowaniu przy użyciu smartfona umożliwi zapoznanie się z detalami dotyczącymi danego produktu.

W przyszłości planowane są kolejne modyfikacje oznaczeń opon. Do istniejących opisów dołączą także informacje dotyczące trwałości ogumienia, jego odporności na ścieranie i szacowanego maksymalnego przebiegu zakładającego bezpieczne użytkowanie. Wcześniej jednak unijni urzędnicy muszą opracować odpowiednie metody testowe pozwalające na standaryzowane badanie tych cech.

Nowe regulacje mają na celu zwiększenie świadomości klientów dotyczącej poziomu bezpieczeństwa kupowanych produktów, a także ich wpływu na zdrowie i środowisko naturalne. Zgodnie z planem nowe przepisy regulujące kwestię oznaczeń opon mają wejść w życie nie później niż 1 maja 2021 roku. Wcześniej jednak muszą zostać zatwierdzone przez unijnych ambasadorów i komisję przemysłu Parlamentu Europejskiego.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)