Test opon całorocznych GTU 2019. To mocna oferta dla wielu kierowców
Niemieckie GTU opublikowało wyniki testu całorocznego ogumienia. Opony na cały rok stanowią dziś całkiem rozsądną propozycję dla wielu kierowców.
03.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:53
Najlepsze na cały rok
Ze względu na wszechstronny charakter opon testy przeprowadzano w dwóch etapach. Latem w okolicach Wiednia przeprowadzono próby na suchej i mokrej nawierzchni. Te na śniegu odbyły się w Finlandii przy temperaturze około -15 stopni Celsjusza. Na warsztat wzięto opony w rozmiarze 205/60 R16. Takie ogumienie można spotkać zarówno w samochodach kompaktowych, jak i części aut segmentu D czy w minivanach.
W przypadku każdej z kategorii, wydzielonej na podstawie warunków panujących podczas testu, do ogólnej oceny liczy się droga hamowania, trakcja, przyczepność, a w przypadku mokrej nawierzchni również odporność na aquaplaning. Zjawisko to powstaje przy mało skutecznym odprowadzaniu wody przez oponę. Wówczas pomiędzy ogumieniem a asfaltem tworzy się poduszka wodna, która uniemożliwia efektywne kierowanie pojazdem. W teście GTU dla porównania sprawdzono również wysokiej klasy ogumienie letnie oraz zimowe. Oto wyniki od najlepiej do najgorzej sklasyfikowanej opony.
Continental AllSeasonContact
Ogólny wynik: 200/260
Jazda na śniegu: 56/80
- w tym przyczepność na śniegu: 13/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 66/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10
Jazda na suchej nawierzchni: 46/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15
Cena (za 1 szt.): 400 zł
Fulda Multicontrol
Ogólny wynik: 193/260
Jazda na śniegu: 66/80
- w tym przyczepność na śniegu: 11/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 55/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10
Jazda na suchej nawierzchni: 43/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15
Cena (za 1 szt.): 350 zł
Goodyear Vector 4Seasons G2
Ogólny wynik: 190/260
Jazda na śniegu: 50/80
- w tym przyczepność na śniegu: 8/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10
Jazda na suchej nawierzchni: 46/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15
Cena (za 1 szt.): 390 zł
Nokian Weatherproof
Ogólny wynik: 190/260
Jazda na śniegu: 59/80
- w tym przyczepność na śniegu: 12/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 59/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10
Jazda na suchej nawierzchni: 43/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15
Cena (za 1 szt.): 360 zł
Hankook Kinergy 4S 2
Ogólny wynik: 189/260
Jazda na śniegu: 52/80
- w tym przyczepność na śniegu: 11/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 61/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 7/10
Jazda na suchej nawierzchni: 46/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15
Cena (za 1 szt.): 340 zł
Michelin Crossclimate+
Ogólny wynik: 188/260
Jazda na śniegu: 49/80
- w tym przyczepność na śniegu: 8/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 60/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10
Jazda na suchej nawierzchni: 49/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15
Cena (za 1 szt.): 450 zł
Bridgestone Weather Control
Ogólny wynik: 187/260
Jazda na śniegu: 43/80
- w tym przyczepność na śniegu: 9/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 65/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10
Jazda na suchej nawierzchni: 47/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15
Cena (za 1 szt.): 430 zł
Nexen Nblue 4Season
Ogólny wynik: 171/260
Jazda na śniegu: 45/80
- w tym przyczepność na śniegu: 11/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 54/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 7/10
Jazda na suchej nawierzchni: 43/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15
Cena (za 1 szt.): 290 zł
Dunlop Sport BlueResponse - letnie opony referencyjne
Ogólny wynik: -/260
Jazda na śniegu: -/80
- w tym przyczepność na śniegu: -/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10
Jazda na suchej nawierzchni: 49/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15
Cena (za 1 szt.): 360 zł
Continental Wintercontact TS860 - zimowe opony referencyjne
Ogólny wynik: -/260
Jazda na śniegu: 64/80
- w tym przyczepność na śniegu: 13/15
Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80
- w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10
Jazda na suchej nawierzchni: 41/60
- w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15
Cena (za 1 szt.): 360 zł
Test opon całorocznych wypadł bardzo korzystnie. Tylko komplet marki Nexen otrzymał ocenę "niezadowalające". Pozostałe propozycje określono jako "godne polecenia", a zwycięskie Continentale jako "bardzo godne polecenia". Poszczególne modele opon całorocznych mają jednak nieco odbiegające od siebie charakterystyki. Fuldy i Nokiany najlepiej radziły sobie na śniegu, na mokrej nawierzchni najlepiej poradziły sobie opony Continentala, Bridgestona i Goodyeara, a na suchej rywalom uciekły Micheliny.
Dla kogo opony całoroczne?
Cena wysokiej jakości kompletu opon całorocznych jest nieco wyższa niż bardzo dobrego zestawu sezonowego. Jaki jest więc sens ich kupowania? To dobre rozwiązanie dla tych kierowców, którzy niewiele jeżdżą. W ich przypadku często zdarza się, że wymiana kompletów opon sezonowych jest konieczna nie ze względu na starcie bieżnika, a na zestarzenie się mieszanki gumowej. Modele całoroczne sprawdzą się również u tych, którzy głównie jeżdżą w mieście i mieszkają w tej części kraju, która w ostatnich latach zimą nie była narażona na długotrwałe zaleganie śniegu.
Takie osoby, decydując się na opony całoroczne, zyskują pewność, że zawsze mają na felgach ogumienie dostosowane do warunków, w których się poruszają. Do tego wraz z nadejściem sezonu na wymianę opon nie musząc spędzać kilku godzin w kolejce przed zakładem wulkanizacyjnym. Koła oczywiście potrzebują wyważenia przynajmniej raz w roku, ale można to załatwić poza sezonem, gdy do warsztatu wjedziemy z marszu.
Opony całoroczne mogą być strzałem w dziesiątkę. Przekonują się o tym Polacy, którzy coraz łaskawszym okiem spoglądają na ten gatunek ogumienia. W 2018 r. wzrost zainteresowania oponami całorocznymi wyniósł aż 49 proc. W tym samym czasie sprzedaż ogumienia zimowego wzrosła jedynie o 1 proc. Najwyraźniej wielu kierowców zrozumiało, że po prostu go nie potrzebuje.