Peugeot 508 SW BlueHDI 180 GT: wariant rodzinny, prawie idealny

Peugeot 508 to niewątpliwie jedno z najładniejszych aut klasy średniej, a podczas testu okazał się również bardzo wygodny i świetny w trasie. Teraz sprawdziłem wariant rodzinny, czyli kombi. Bo raczej tego modelu nie widzę we flotach.

Peugeot 508 wygląda świetnie, bardzo dobrze jeździ, a do tego w wersji SW jest praktyczny

Peugeot 508 wygląda świetnie, bardzo dobrze jeździ, a do tego w wersji SW jest praktyczny (fot. Marcin Łobodziński)

Już na samym początku mógłbym was odesłać do mojego poprzedniego testu hatchbaka, bo tu mamy do czynienia zarówno z tym samym silnikiem jak i wersją wyposażenia GT. Nie ukrywam, że samochody jeżdżą niemal dokładnie tak samo, ale są pewne drobne różnice.

Test Peugeota 508: auto dla kierowcy, stworzone na długie trasy

Po pierwszym kontakcie z Peugeotem 508 w marcu, zadeklarowałem dość odważnie, że mogę nim pojechać na koniec świata. Tyle czasu nie mam, ale…

Wcześniej Peugeota 508 testowałem wiosną i auto poruszało się na ogumieniu zimowym. Widoczny na zdjęciu model SW trafił mi się latem na letnich oponach. Efekt? Niższe zużycie paliwa. Oczywiście wpływ na to ma nie tylko ogumienie, ale także kształt nadwozia, choć w teorii to kombi jest aerodynamicznie mniej korzystne.

Z tyłu 508 SW wygląda jak auto sportowe

Tak na dobrą sprawę trochę narzekałem poprzednio na spalanie 2-litrowego diesla o mocy 177 KM. Przy prędkości 140 km/h zużywał 7,6 l/100 km, ale kombi osiągnęło wynik 7,4 l/100 km. Niewiele mniej, ale jednak. Na drodze krajowej zszedł nawet do wartości 4,0 l/100 km w trybie ekonomicznym, co nie udało się w poprzednim egzemplarzu, który zużył w takich warunkach aż litr więcej. Dynamiczna jazda zakończyła się wynikiem 6,3 l/100 km, czyli niewiele gorszym, natomiast stała prędkość 90 km/h przyniosła rezultat 4,6 l/100 km.

Dynamika jest oczywiście bardzo podobna i podobnie jak wcześniej też można trochę ponarzekać. Przyspieszenie i reakcja napędu na dodanie gazu mogłyby być lepsze jak na wartości 177 KM i 400 Nm. Nie jest źle, po prostu spodziewałem się więcej. Zwłaszcza w średnim i wyższym zakresie obrotów, bo z samego dołu motor BlueHDI zbiera się dobrze. Panaceum na przeciętną dynamikę jest jazda w trybie sportowym, choć wtedy trzeba się liczyć z wyraźnie gorszym spalaniem.

Bardzo czytelne wskaźniki, które po umieszczeniu nad kierownicą są widoczne w całości. Ciekawostka - cyfrowy prędkościomierz jest dokładny. Jeśli wskazuje 100 km/h, to właśnie taka jest prędkość samochodu.

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Kombi też świetnie jeździ

Największą zaletą tego modelu jest prowadzenie po zakrętach, prostych i nierównościach. Zawieszenie nie jest sportowe, ale za to komfortowe i wyjątkowo przewidywalne. W zakresie granicznym pojawia się podsterowność, ale tak powoli i wyraźnie, że jest dużo czasu na odpowiednią reakcję. ESP bardzo nie wtrąca się w poczynania kierowcy, ale gdy trzeba reaguje delikatnie.

Adaptacyjne amortyzatory w ustawieniu komfortowym są bardzo miękkie, a samochód po przejechaniu progu zwalniającego potrafi się bujać jeszcze przez chwilę. W ustawieniu sportowym układ jezdny pracuje tak, jak zwykle w samochodach tej klasy.

Peugeot 508 SW

Przyjemne jest manewrowanie maleńką kierownicą, choć z drugiej strony można o tym prawie zapomnieć, jeśli włączy się wszystkie systemy wspomagające. To i świetna pozycja kierowcy sprawiają, że autem kapitalnie jeździ się w dłuższych trasach. Asystent utrzymania toru jazdy na pasie ruchu nie dręczy przypomnieniami, a adaptacyjny tempomat działa płynnie i komfortowo.

Fotele z długimi siedziskami w testowym egzemplarzu nie były regulowane elektrycznie, ale ręcznie też robi się to łatwo. Nie miały masażu jak we wcześniej testowanym egzemplarzu. Są jednak tak samo wygodne, wnętrze jest tak samo świetnie wykończone i czytelne — umieszczenie wskaźników nad kierownicą sprawia, że 508 jest jednym z niewielu samochodów, w którym zawsze widać cały wyświetlacz.

Wygodne siedzenia i znakomita pozycja za kierownicą. Przedni fotel jest wyposażony w zaczepy isofix.

Do listy zalet należy dopisać zaczepy isofix na przednim fotelu pasażera. Podróż umila dobrej klasy audio firmy Focal, świetne reflektory oraz system Night Vision, wart dopłaty 7000 zł. Zobaczcie na poniższym wideo jak działa:

Nieco przyciasne wnętrze w tylnej części auta nie zmieniło się w nadwoziu kombi. Nie jest to najlepsze miejsce do podróży dla osób dorosłych o wzroście powyżej 170 cm, ale za to idealne dla dzieci. Te siedzące w fotelikach wpasują się idealnie dzięki właściwemu ukształtowaniu siedzeń oraz krótkiemu siedzisku. Choć trudno w to uwierzyć, to w pewnych konfiguracjach (rodzaj fotelika i wielkość dziecka) będzie tu wygodniej niż w niezwykle przestronnej Camry.

Z tyłu jest w sam raz miejsce dla dzieci lub niższych osób. Krótkie siedzisko kanapy sprawia, że dorosły nie pojedzie wygodnie, ale dziecko w fotelik tak.

Teraz jest jak trzeba

487-litrowy bagażnik hatchbacka jest dość płytki i to jego największy problem. Jednak w 508 to jest trochę bez znaczenia, bo ten model nawet nie udaje pakownego auta rodzinnego. Co innego SW – to właśnie auto rodzinne dla tych, którym marzy się Peugeot 508 i nie chcą żadnego SUV-a tej marki. Bo jakoś nie wyobrażam sobie 508 SW we flotach, jak to zwykle z kombi bywa.

Francuzi rozwiązali to znakomicie. Po prostu zrobili wysoki bagażnik, w którym z łatwością umieścicie 50–centymetrowy przedmiot i zmieści się on pod roletą, którą zawieszono bardzo wysoko względem… dachu. Kształt całej przestrzeni jest w miarę regularny – ok. 85 cm długości i 113-cm szerokości. I choć pojemność bagażnika to tylko 530 litrów, w praktyce nie trzeba więcej, choć więcej oferuje konkurencja.

Bagażnik jest pojemny i praktyczny, ale w swojej klasie jest jednym z mniejszych.

Zabrakło podwójnej podłogi i schowka pod nią. Nie jest i nie będzie to jednak nigdy konkurent Hyundaia i40 czy Volkswagena Passata, więc zapomnijcie o takich "przydasiach". Są za to dwa haczyki, dobre oświetlenie, dwa gumowe paski do umieszczenia niedużych przedmiotów i dźwigienki do składania oparć kanapy. Te kładą się pod pewnym kątem (patrz zdjęcie), zatem pełne wykorzystanie przestrzeni o długości ok. 180 cm nie jest idealne.

Bardziej oparcia kanapy już położyć się nie da

Zobacz z bliska bagażnik Peuteota 508 SW:

Kombi za 4500 zł

Tyle trzeba dopłacić do takiego rodzaju nadwozia. Auto testowe bez wyposażenia opcjonalnego kosztuje 187 900 zł, więc sporo, ale wciąż uważam, że śmiało można je porównywać ze słabszymi modelami klasy premium. Rzadko kiedy bierze się pod uwagę wygląd, gdy patrzy się na cenę, a przecież to bez wątpienia samochód piękny i m.in. za to się go kupuje. Zresztą wystarczy wyjechać nim na ulicę, by się przekonać.

W mojej opinii pod tym czysto subiektywnym względem może się z nim równać jedynie Volvo V60. I jest to samochód w praktyce porównywalny. Również cenowo, bo wersja Momentum Pro ze 190-konnym dieslem i automatem jest wyceniona na 188 250 zł. Co pokazuje, że Peugeot 508 wcale nie jest taki drogi jak się wydaje.

Marcin Łobodziński

Moja opinia o Peugeocie 508 SW BlueHDI 180:

Nie zmieniam zdania co do tego samochodu. Z aut tego segmentu, gdybym miał wybrać jedno na długi wyjazd, to ten jest wciąż na szczycie listy. Kombi jest jeszcze lepsze, bo pomimo takiego „użytkowego” rodzaju nadwozia to wciąż samochód reprezentacyjny, a teraz jeszcze bardziej praktyczny. W pełni, a nawet z górką spełnia moje oczekiwania, choć wciąż uważam, że lepszy jest benzyniak. Z takim silnikiem byłby idealny. Punkt więcej w ocenie ze względu na nadwozie i niższe zużycie paliwa względem poprzednio testowanego hatchbacka.

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Doskonałe auto na trasę
  • Wyciszenie wnętrza
  • Wykonanie wnętrza
  • Isofix na fotelu pasażera z przodu
  • Wyposażenie na poziomie marek premium
  • Kapitalnie działające systemy wsparcia kierowcy
  • Jedno z najlepszych w klasie zawieszeń

Minusy:

  • Dość skomplikowana, czasochłonna, wymagająca obsługa niektórych obszarów samochodu
  • Trochę za słaby silnik jak na deklarowane parametry
  • Nie jest to samochód zbyt przestronny
  • Stosunkowo mały, choć wystarczający bagażnik
Peugeot 508 SW GT BlueHDI 180 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4, turbo  
Rodzaj paliwa: diesel  
Ustawienie: poprzeczne  
Rozrząd: DOHC  
Objętość skokowa: 1997 cm³  
Moc maksymalna: 177 KM przy 3750 rpm  
Moment maksymalny: 400 Nm przy 2000 rpm  
Skrzynia biegów: automatyczna 8-biegowa  
Typ napędu: przedni  
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane  
Hamulce tylne: tarczowe wentylowane  
Zawieszenie przednie: kolumny MacPhersona  
Zawieszenie tylne: wielowahaczowe  
Koła, ogumienie przednie: 235/40 R19  
Koła, ogumienie tylne: 235/40 R19  

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

hatchback

 
Liczba drzwi: 5  
Masa własna: 1615 kg  
Ładowność: 531 kg  
Długość: 4778 mm  
Szerokość: 1859 mm  
Wysokość: 1420 mm  
Rozstaw osi: 2793 mm  
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l  
Pojemność bagażnika: 530–1780 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 8,4 s  
Prędkość maksymalna: 231 km/h  
Zużycie paliwa (miasto): --- 7,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): --- 4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,6–6,1 l/100 km 6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): --- 7,4 l/100 km
Emisja CO2: 147 — 159 g/km  
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek  
Cena:
Model od: 129 400 zł  
Diesel BlueHDI 180 od: 159 900 zł  
Wersja testowa od: 187 900 zł  

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Mini Clubman John Cooper Works – ekstremalnie mocny i do bólu brytyjski Test Range Rovera Evoque. Dalej będzie sprzedawał się świetnie, chociażby z racji wyglądu Test: Range Rover Sport P400e - 400 zielonych koni Mercedes Klasy E 300 de łączy silnik Diesla z motorem elektrycznym. Całkiem skutecznie, ale trochę za drogo Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: pierwsza jazda hybrydowym superSUV-em Kia Proceed GT: test na torze wyścigowym i trasie liczącej 1500 km Nowe BMW Z4 sDrive 30i: ma wszystko czego wymagasz od rasowego roadstera Maserati Levante Trofeo - test potężnego super SUV-a Przez Bawarię na BMW F 850 GS Mercedes-AMG A 35: wygląda jak hot hatch, ale to prawdziwe auto sportowe Test DS7 Crossback PureTech 225. Jest charakterystyczny, ale do premium mu daleko Test: Škoda Fabia Combi Monte Carlo - najlepszy bagażnik w segmencie BMW serii 7 po face liftingu. Opinie są podzielone nie tylko z powodu wyglądu DS 3 Crossback: opcja dla osób, które chcą wydać nieprzyzwoicie dużo na małe auto Dawid kontra Goliat. Wyścig Kii Picanto i ciężarowego MAN-a Lamborghini Huracan Evo: test najnowszego superauta z Sant'Agata Audi Q7 po liftingu dogania resztę gamy. Wnętrze z A8 to nie wszystko Lexus NX, Audi Q5 i Jaguar F-Pace: oczekiwania kontra rzeczywistość Test Lexusa UX 250h AWD. W trasie z Genewy do Mediolanu Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid: teraz jest taka, jak trzeba Toyota GT86: witaj stary przyjacielu Test: BMW M850i Cabrio - sztos absolutny Grandland X - serwujemy SUV-owi Opla próby w wersji "grand" Jaguar I-Pace kontra Audi e-tron. Porównanie elektrycznych crossoverów

Popularne w tym tygodniu:

BMW M5 kontra Mercedes-AMG E63 S: derby super-sedanów na Torze Kielce Volkswagen Golf R Variant: mocny hothatch odjeżdża na emeryturę Hyundai Kona Electric: tutaj nie musisz się martwić o zasięg Lego Technic Porsche 911 RSR: kilkanaście godzin czystej frajdy Jaguar E-Pace i Porsche Macan: na dobry początek