Fotoradary na autostradach to bzdura. Dementujemy plotki powtarzane przez media

Fotoradary na autostradach to bzdura. Dementujemy plotki powtarzane przez media

Sieć fotoradarów na autostradach to nieprawda
Sieć fotoradarów na autostradach to nieprawda
Źródło zdjęć: © Fot. Autokult.pl
Jakub Tujaka
25.07.2018 12:26, aktualizacja: 01.10.2022 17:12

Fotoradary, które jak grzyby po deszczu mają stawać na autostradach, to nieprawda. Media, które powtarzają niesprawdzone informacje, donoszą o zmianach na autostradach, a one wcale nie są planowane.

Rzeczywiście, na łączniku pomiędzy autostradą A1 a A4 stanął jeden fotoradar, ale po pierwsze ten fakt nie jest początkiem rewolucji na drogach, a po drugie łącznik jest elementem infrastruktury drogowej, ale nie jest autostradą, a pasem jezdni łączącym dwie z nich. Fotoradar ten został przeniesiony z innej lokalizacji.

Biuro rzecznika Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego dementuje informacje, że w najbliższej przyszłości ma powstać sieć fotoradarów na autostradach.

Projekt zawierający plany rozbudowania sieci monitorowania został złożony do CUPT (Centrum Unijnych Projektów Transportowych) i czeka na rozpatrzenie. Wśród planów opisanych w projekcie złożonym przez GITD jest zapis dotyczący autostrad, ale tylko w miejscu, gdzie wymieniane są rodzaje dróg. Z racji tego, że projekt jest bardzo kosztowny, niezbędna jest pomoc w jego finansowaniu.

Natomiast jeśli CUPT przyjmie projekt i przyzna dofinansowanie, to rzeczywiście sieć urządzeń kontrolujących prędkość będzie powiększona. Oprócz lokalizacji takich jak okolice szkół, niebezpieczne przejścia dla pieszych i miejsca, gdzie często dochodzi do kolizji i wypadków z udziałem pieszych, niewykluczone jest, że na autostrady również trafią nowe urządzenia. Jeśli miałoby dojść do takiej sytuacji, to podpowiadamy, w których miejscach fotoradary miałyby realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa.

Przede wszystkim należy przeanalizować, gdzie najczęściej dochodzi do groźnych wypadków. Sprawdziliśmy ostatnie informacje i jak się okazuje, kierowcy potrafią utrzymać skupienie przy zjazdach z autostrad, a do wypadków dochodzi najczęściej na prostych odcinkach przy ładnej pogodzie. Z naszej analizy wynika też, że do wypadków na polskich autostradach dochodzi albo przez nadmierną prędkość, albo przez usterkę techniczną auta (np. uszkodzenie opony).

Nasza lista miejsc, w których fotoradary miałyby wpływ na poprawę bezpieczeństwa:

  • autostrada A4 pomiędzy węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie na jezdni w kierunku Wrocławia,
  • autostrada A4 Wądroże Wielkie (104 km autostrady) na jezdni w kierunku Wrocławia,
  • autostrada pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Buk (A2, 146 km) w kierunku Warszawy,
  • płatny odcinek autostrady A4 (na 382 km)w kierunku Katowic,
  • autostrada A2 na pasie jezdni w kierunku Świecka (na 94 km),
  • autostrada A2 w okolicach Dopiewa w kierunku Poznania (na 148 km).
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)