Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo: nie zawiodła przy trzecim spotkaniu

Dwa lata temu przyznano mu tytuł samochodu roku. Po tym czasie miałem okazję sprawdzić, czy wciąż jest w formie. Tak się złożyło, że dostałem moim zdaniem najlepszą konfigurację Opla Astry.

Opel Astra jest samochodem roku 2016. Czy w tym czasie strciła swoje walory?

Opel Astra jest samochodem roku 2016. Czy w tym czasie strciła swoje walory? (fot. Marcin Łobodziński)

Ten artykuł ma 2 strony:

Opel Astra 1.4 Turbo AT Sports Tourer — test, opinia

Miałem okazję testować ten model już trzykrotnie. Po raz pierwszy w wersji hatchback z benzynowym silnikiem 1.4 Turbo i manualną skrzynią biegów. Po raz drugi, było to kombi z dieslem 1.6 i automatem. Trzeci raz trafił mi się miszmasz obu wcześniejszych – kombi z benzynowym silnikiem i automatem. I uważam, że to najlepsza wersja tego modelu. Już tłumaczę dlaczego.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI: kombi z dieslem to również ścisła czołówka segmentu C

Opel Astra K zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie, ale to był hatchback z benzynowym silnikiem 1.4 Turbo i przekładnią manualną. Drugie spotkanie z tym…

Zwykły kompakt dla Kowalskiego

Opel Astra to porządne auto kompaktowe, choć patrząc na obecnych konkurentów z PSA, Renault czy Grupy VW, jest dość proste. Nawet w najbogatszych wersjach nie przytłacza rozwiązaniami, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Duże ekrany multimedialne, dotykowa obsługa, cyfrowe wskaźniki zamiast klasycznych zegarów — nie w Astrze.

Duże uproszczenie względem poprzednika. W porównaniu z najnowszymi modelami konkurencji, Astra ma bardzo łatwy w obsłudze kokpit.

Prostota obsługi kokpitu i całego auta trafiają w gusta osób, które cenią sobie modele typu wsiadam i jadę. Bez masy ustawień i opcji. W kompakcie Opla nie ma programów jazdy, nie ma adaptacyjnego zawieszenia – w poprzedniku było. Pomimo to, wszystko jest na swoim miejscu i działa jak trzeba. Zachwyt? Brak. Wady? Są, ale nieduże.

Można zarzucić astrze sporą ilość twardych, niezbyt ładnych tworzyw sztucznych. Można zarzucić trochę zbyt małą przestrzeń z tyłu, choć pod tym względem jest lepiej niż w Renault Megane i podobnie jak w Hyundaiu i30. Lusterko wsteczne mogłoby być większe. Wciąż przeszkadza w słońcu chromowana ramka wokół dźwigni skrzyni biegów.

Zobacz również: WP Express. Wyścig Mille Miglia

Bagażnik o pojemności 540 l jest w porządku, ale marnie zagospodarowany. Niby ma dobry kształt, ale brakuje w nim skrytek, na które są miejsca pod tapicerką. Oparcia kanapy nie składają się na płasko, ale za to jednym ruchem palca. W zasadzie to wszystkie zarzuty.

Trzy wielkie zalety Astry

W zamian otrzymujemy samochód, w którym siedzi się doskonale, na bardzo wygodnych fotelach AGR. To akurat opcja, ale dla kierowcy taki fotel kosztuje 1900 zł. Warto. Kierownica ma tak szeroki zakres regulacji, że trudno sobie wyobrazić większy.

Te fotele nigdy nie rozczarowują, jeżeli nie jesteś ponadprzeciętnie otyły.

Jeździ się także bardzo dobrze. Zawieszenie działa sprężyście, dość sztywno, ale nie brakuje komfortu resorowania. Astra poprzedniej generacji z adaptacyjnymi amortyzatorami nie była tak dobra w żadnym ustawieniu. Samochód pokonuje zakręty z gracją, pewnie trzymając się drogi, a płynnie działające ESP pomaga w sytuacjach podbramkowych. Układ kierowniczy pracuje równie dobrze. Podwozie jest największą zaletą Astry i drugą jaką da się odczuć po zajęciu pozycji za kierownicą. Niełatwo znaleźć lepiej prowadzący się model w tym segmencie.

Nowy Opel Astra (2016) 1.4 Turbo Elite — test, opinia, spalanie, cena

Segment C jest najważniejszym dla europejskich producentów samochodów i to w nim w dużej mierze toczą się najbardziej zażarte pojedynki. Segment…

Trzecią, ogromną zaletą jest silnik benzynowy 1.4 turbo o mocy 150 KM, który w teście hatchbacka wykazał się bardzo dobrą ekonomią. Z automatem za 6000 zł nie było już tak dobrze. 5,4 l/100 km to spalanie przy prędkości 90 km/h, natomiast przy 140 km/h silnik potrzebował 9 l/100 km. Ten drugi wynik zaskoczył mnie o tyle, że hatchback uzyskał w tak samo przeprowadzonej próbie 7,4 l/100 km. To różnica 22 proc.

Z tyłu miejsca jest trochę za mało, by nazwać Astrę przestronnym kompaktem, ale wystarczająco, by nie użyć określenia ciasny.

Benzynowy silnik odwdzięcza się kulturą pracy, ciszą i dynamiką znacznie lepszą niż jego starsza wersja 140-konna. W połączeniu z automatem – swoją drogą już dość przestarzałym – nie wykazuje w tym temacie żadnych słabości. W każdych warunkach to dobry zestaw, moim zdaniem najlepszy w tym modelu. Zarówno silnik jak i skrzynia szybko reagują na dodanie gazu, lepiej niż w opisywanym przeze mnie dieslu.

Czerwony najlepszy

Podczas testu dwóch poprzednich astr zastawiałem się, o co chodzi z asystentem pasa ruchu. Bo w czerwonym hatchbacku działał wzorowo, a w brązowym kombi najwyżej przeciętnie. Co ważne, w czerwonym nie wyłączał się nawet pomimo licznych ostrzeżeń i przypominaniu o trzymaniu kierownicy. W czerwonym kombi było tak jak w hatchbacku, co sugeruje, że czerwone ople są lepsze.

Mówią, że czerwone samochody są najszybsze. W przypadku Opla raczej najbezpieczniejsze.

Astra ma na pokładzie prawie wszystko, co konkurencja, ale tak dobre adaptacyjne reflektory jak IntelliLux, wciąż trudno znaleźć w innych modelach kompaktowych. Świetnie dopasowują się do otoczenia i ani razu, w żadnym z trzech testów mnie nie zawiodły. Jest też wskaźnik informujący o dystansie do samochodu poprzedzającego.

Dlaczego uważam, że właśnie taka Astra jest najlepsza?

Po pierwsze, droższe o 3900 zł kombi ma duży bagażnik, a hatchback trochę za mały. Po drugie, wersja benzynowa ma lepiej skalibrowane zawieszenie niż diesel. Daje więcej przyjemności z jazdy i ogólne wrażenie lekkości samochodu. Automat lepiej współpracuje z silnikiem benzynowym niż z dieslem, a jest też przyjemniejszy od skrzyni manualnej.

Astra po dwóch latach nie jest już samochodem szczególnie nowoczesnym i nie robi już tak dużego, pierwszego wrażenia. Jednak po tygodniowym teście - trzecim już - wciąż uważam, że jest świetna.

Można oczywiście wybrać jeszcze mocniejszą, benzynową jednostkę 200-konną 1.6 Turbo, ale ta kosztuje 6000 zł więcej od 1.4 Turbo, który uważam za optymalny do tego auta. Naprawdę, nie trzeba niczego więcej, chyba że właśnie automatu. O 6500 zł droższy jest 136-konny diesel 1.6, ale jego jedyną przewagą nad benzyniakiem jest sporo niższe zużycie paliwa, bo inne cechy są in plus dla benzyniaka.

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Wzorowa ergonomia wnętrza
  • Wygodna pozycja za kierownicą
  • Fotel kierowcy AGR
  • Dobra widoczność
  • Reflektory diodowe IntelliLux
  • Nagłośnienie audio
  • Wyciszenie kabiny
  • Układ jezdny
  • Mocny silnik
  • Dobrze skalkulowana cena samochodu i ceny opcji

Minusy:

  • Nie do końca dopracowany montaż wnętrza i nadwozia
  • Niektóre materiały wyglądają bardzo tanio
  • Dość paliwożerny silnik względem hatchbacka z manualną skrzynią biegów

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Ford Edge Vignale 2,0 TDCI 210 KM AT - czy warto być premium? Golf GTI Clubsport 2017 – godny następca pierwszego GTI Duże auto za niezłe pieniądze. Test Opla Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Auto miejskie prawie na miarę naszych czasów. Test Volvo XC40 D4 AWD Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ - sportowiec z duszą muscle cara Transplantologia ekstremalna: za kierownicą Fiata 500 z silnikiem Lamborghini Murcielago Ruf RGT: analogowy potwór w cyfrowym świecie Za kierownicą Noble'a M600 – ostatniego analogowego superauta Mateusz kontra Mateusz: mierzymy Volvo XC90 z Land Roverem Discovery Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition. Spokojnie do celu Atleta w garniturze: polski test Maserati Quattroporte GranLusso Co ma do zaoferowania Kia Sorento w czasach Skody Kodiaq i Peugeota 5008? Wracamy za kierownicę starszego rywala Co zmienił lifting? Test odświeżonego Peugeota 308 GT Amator w rajdowej szkole jazdy. Na szczęście bandy na torze były ze śniegu Downsizing à la Ferrari: jak Maranello pogodziło się z turbo… 30 lat temu Czy na pewno potrzebujesz SUV-a? Test Volkswagena Passata Alltrack 2.0 BiTDI. Ferie pod znakiem M: BMW M550i xDrive na najlepszych drogach Tatr Jaguar XE 25d AWD R-Sport – wysportowany brytol Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo 4WD CVT: dość konserwatywnych samochodów! Czy to GTI nowej ery? Test Volkswagena Golfa GTE 1.4 TSI Wrażenia po jeździe Mitsubishi Eclipse Crossem. Nowości na plus Opel Adam Rocks 1.0 Turbo – maluch z ambicjami Chwila prawdy: Kia Stinger podejmuje wyzwanie VW Arteona i BMW 4 Gran Coupé Toyota Yaris GRMN - dobra wiadomość: jest doskonała. Zła wiadomość: zapomnij, że ją kupisz

Popularne w tym tygodniu:

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało Test Peugeota 508: auto dla kierowcy, stworzone na długie trasy Mercedes-Benz V250d 4MATIC: jak sprawdza się napęd na cztery koła w busie? Test Mazdy 3. Skupia się wokół kierowcy, ale całkowicie zapomina o pasażerach Ford Ranger Raptor: praktyczna zabawka z Australii Wyższy poziom caravaningu. Volkswagen Grand California przekonał mnie do wypoczynku w trasie