Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć

Niezależnie od tego, czy trójkąt ostrzegawczy jest na liście wyposażenia obowiązkowego, czy też nie, warto mieć go pod ręką, ponieważ ten niewielki przyrząd w niektórych sytuacjach może odegrać kluczową rolę.

Trójkąt ostrzegawczy

Trójkąt ostrzegawczy (Fot. Jakub Tujaka)

W Polsce i wielu krajach europejskich trójkąt ostrzegawczy znajduje się na liście obowiązkowego wyposażenia pojazdów. Za brak zgodnego z prawem elementu grozi mandat w wysokości od 50 do 200 zł. Homologacja gwarantuje odpowiednio dużą powierzchnię odblaskową. W zależności od przepisów danego państwa, kierowca powinien mieć pod ręką także gaśnicę, kamizelkę odblaskową i np. zapasowe żarówki.

Listę krajów i obowiązkowego wyposażenia można znaleźć tutaj.

Ile kosztuje trójkąt ostrzegawczy?

Zakup trójkąta ostrzegawczego w sklepie stacjonarnym czy internetowym to wydatek od kilku do kilkudziesięciu złotych. Z racji tego, że wystarczy to zrobić raz, nie warto na nim oszczędzać. Zwróćmy uwagę na to, czy dany trójkąt łatwo się rozkłada i czy jest wykonany z dobrej jakości materiałów.

Najlepiej wybrać produkt w sztywnym opakowaniu. Ułatwi to przechowywanie i ochroni przed uszkodzeniami.

Po zakupie warto też przećwiczyć rozkładanie trójkąta, gdyż po awarii czy stłuczce, stres utrudnia wykonywanie podstawowych czynności, a jeśli będziemy wiedzieli jak to zrobić, to w razie konieczności będzie łatwiej.

Do czego służy trójkąt ostrzegawczy?

Podobnie jak kamizelka odblaskowa, trójkąt ma za zadanie sprawić, żeby kierowcy zbliżający się do miejsca naszego postoju spowodowanego kolizją lub awarią byli ostrzegani przed zagrożeniem. Warto wiedzieć, że nie zawsze należy się sugerować odległościami zapisanymi w kodeksie drogowym.

W jakiej odległości powinien stać trójkąt ostrzegawczy?

Warto przemyśleć ustawienie trójkąta, ponieważ należy go ustawić tak, żeby najeżdżający kierowcy mieli czas na bezpieczną reakcję na zagrożenie. Jeśli zdarzenie losowe wymagające postoju na drodze wydarzyło się tuż za zakrętem lub górką, warto ustawić trójkąt tuż przed łukiem lub tuż przed szczytem wzniesienia.

Zobacz również: Nowy Peugeot 308 SW i 308 GTi - podsumowanie serii testów

W obszarze zabudowanym trójkąt należy ustawić nie dalej niż jeden metr za autem. Poza obszarem zabudowanym odległość pomiędzy uszkodzonym autem a trójkątem to od 30 do 50 metrów, a na drogach ekspresowych i autostradach to nawet 100 metrów.

Jeśli pada deszcz lub śnieg, należy przypilnować, żeby trójkąt nie był zasłonięty. Dodatkowo, jeśli mamy taką możliwość, zawsze należy usunąć pojazdy stojące na drodze albo przynajmniej oddalić się od nich i zadbać, żeby były widoczne (włączyć światła awaryjne i postojowe).

Na autostradach najlepiej założyć kamizelkę odblaskową i przejść na drugą stronę bariery.

Trójkąt ostrzegawczy na holowanym aucie

Mandat za brak trójkąta to nie wszystko

Polskie prawo przewiduje też możliwość ukarania kierowcy, który niewłaściwie oznakuje miejsce wypadku czy awarii. Jeśli trójkąt jest źle ustawiony, to policjant może ukarać kierowcę mandatem w wysokości nawet 300 zł, jeśli zdarzenie to miało miejsce na autostradzie. Jeśli na innej drodze, to mandat może wynieść 150 zł. Tyle też kosztuje niezałożenie trójkąta na holowane auto.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Błędy podczas kontroli samochodu prowadzą do złej interpretacji wyników Stawianie samochodów na sprzedaż na publicznych parkingach. Czy to dozwolona praktyka? Drobiazgi, które warto mieć w samochodzie. Zwróć na nie uwagę przy zakupie Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Ile kosztuje przerobienie Audi na 500KM? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Kupujesz używane części - co z gwarancją? Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co potrafi oszukać policyjny alkomat?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela