Automatyczna skrzynia to ryzyko, ale i komfort

Coraz częściej Polacy decydują się na zakup aut używanych z automatyczną skrzynią biegów. Najczęściej takie rozwiązanie wybierają przy zakupie aut niemieckich producentów.

Fot. Jakub Tujaka

Według danych AAA AUTO, dealera samochodów używanych, Polacy decydujący się na zakup auta z automatyczną skrzynią biegów z rynku wtórnego, w pierwszej połowie 2017 roku wybierali najczęściej modele niemieckich marek: Audi, Mercedes, Volkswagen i BMW. Ulubionym modelem samochodu z drugiej ręki z automatem wśród polskich klientów był Volkswagen Passat. Na samochód z automatyczną skrzynią biegów przeznaczali średnio 35 536 złotych, to więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (34 432 złotych).

W powszechnym mniemaniu zakup samochodu używanego z automatyczną skrzynią biegów wiąże się z dużymi wydatkami także w trakcie użytkowania auta – więcej mamy płacić za paliwo i naprawy.

Rzeczywistość jest jednak inna – nakłady finansowe uzależnione są bowiem od marki i modelu samochodu, od typu oraz stanu technicznego skrzyni biegów, a także od cen w najbliższym warsztacie zajmującym się naprawą automatów, z którego usług potencjalnie będziemy korzystać. Zdarzają się wśród automatycznych skrzyń konstrukcje faktycznie nastręczające problemów w utrzymaniu, ale to już rzadkość.

Największą popularność na rynku aut używanych mają obecnie cztery typy automatycznej przekładni: tradycyjna ze sprzęgłem hydrokinetycznym i określoną liczbą zakresów pracy (najczęściej występująca w samochodach klasy wyższej i średniej), skrzynia dwusprzęgłowa (DSG) – opracowana ponad 10 lat temu przez Borg Warner dla Volkswagena, idealnie sprawdzająca się w silnikach o małej lub średniej pojemności skokowej; skrzynia bezstopniowa występująca np. w modelach Toyoty, skrzynia mechaniczna z automatycznym sterowaniem (półautomatyczna).

„W AAA AUTO z roku na rok sprzedajemy coraz więcej samochodów używanych z automatyczną skrzynią biegów. Widać, że klienci, którzy kupują te auta dokładnie wiedzą, czego chcą i wykazują się dużą orientacją jeśli chodzi o typy skrzyń biegów – przy wyborze odpowiedniej przekładni zwracają uwagę na rocznik i markę samochodu. Automatyczne skrzynie biegów są nieocenione, jeśli chodzi o poruszanie się w dużych miastach, dając kierowcom duży komfort w czasie jazdy w korkach. Istnieje jednak przekonanie, że użytkowanie samochodów z automatem wiąże się z dużymi kosztami. Nie musi tak być – niemniej istotne jest „traktowanie” samochodu także po jego kupnie – właściwa eksploatacja auta z „automatem” wiąże się z koniecznością regularnego kontrolowania poziomu oleju. Awaryjność takich aut w dużym stopniu zależy także od stylu jazdy kierowców. Musimy pamiętać, że jeżdżąc samochodem z automatem musimy brać pod uwagę zasady, jak np. delikatne obchodzenie się ze zmianą trybów jazdy. Zawsze przypominamy o tym naszym Klientom” – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny Grupy AAA AUTO.

TOP 10 modeli samochodów używanych z automatyczną skrzynią biegów kupowanych w AAA AUTO w I poł. 2017 roku to:

  • Volkswagen Passat,
  • Audi A6

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

  • Mercedes C
  • Audi A4
  • Toyota Avensis
  • BMW 3
  • Chevrolet Captiva
  • Volkswagen Golf
  • BMW 5
  • Mercedes E

TOP 10 marek samochodów używanych z automatyczną skrzynią biegów kupowanych w AAA AUTO w I poł. 2017 roku to:

  • Audi,
  • Mercedes,
  • Volkswagen
  • BMW
  • Toyota
  • Skoda
  • Opel
  • Chevrolet
  • Nissan
  • Ford

Źródło: AAA Auto

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak oszczędzać paliwo z głową? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz OC na raty: ile trzeba dopłacić? Przejazd kolejowo-drogowy: co musi o nim wiedzieć kierowca? Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? Kontrolka akumulatora oznacza wydatki - co się popsuło?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a