Reliant Robin i inne niezwykłe trzykołowce

Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, uznawany za pierwszy automobil w historii, był trzykołowcem. Dziś produkuje się mało tego typu pojazdów, ale za to ciekawych.

Ten artykuł ma 8 stron:
Dawniej trajki były popularne, szczególnie w okresie po II Wojnie Światowej. Były tańsze w produkcji niż standardowe samochody, a do ich prowadzenia często nie potrzeba było prawa jazdy lub wystarczyło posiadać licencję do kierowania motocyklem.
Peel P50
Zapewne wielu z Was pamięta odcinek Top Gear, w którym Jeremy Clarkson jeździł po biurach BBC wyjątkowo niewielkim pojazdem. Był to Peel P50.
Samochód ten do 2009 r. widniał w Księdze Rekordów Guinnessa jako najmniejsze auto świata dopuszczone do ruchu. Peel P50 ma tylko 1371 mm długości, a jego rozstaw osi to 1270 mm. Wysokość pojazdu wynosi 1200 mm, zaś szerokość 1041 mm. Do napędu służy silnik o pojemności 49 cm³ i mocy 3,35 KM.
P50 był wytwarzany w latach 1962–1965 przez Peel Engineering Company na Wyspie Mann. Samochód powstał w liczbie zaledwie 50. egzemplarzy. Według szacunków, do dziś przetrwało 27 z nich.
W latach 60. Peel P50 kosztował 199 funtów, co na dzisiejsze pieniądze przekłada się mniej więcej na 3700 funtów (niecałe 20 000 zł). W związku z tym, że auto jest rzadkie, jego ceny na aukcjach przekraczają (w przeliczeniu) 350 000 zł.
Od 2010 r. wytwarzane są repliki P50 oraz innego modelu rodem z przeszłości – Tridenta. Ten drugi samochód jest nieco większy, ale za to dwumiejscowy. Jego długość wynosi 1829 mm. Oryginalny Peel Trident został zbudowany w liczbie 82 sztuk.
Ten artykuł ma 1 komentarz
Pokaż wszystkie komentarze