Co to jest nadsterowność i podsterowność?

Nadsterowność i podsterowność są właściwościami pojazdu, widocznymi podczas jazdy po łuku, przejawiającymi się w postaci tendencji do zmiany średnicy okręgu, po którym się on porusza, względem tego, po którym poruszać się powinien zgodnie z kątem skręcenia kierownicy.

BMW M2 - samochód typowo nadsterowny.

BMW M2 - samochód typowo nadsterowny.

Nadsterowność

Nadsterowność polega na zmniejszaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół tylnej osi, który z kolei może wynikać z rozkładu mas w pojeździe oraz nadmiernej mocy, dostarczonej w danym momencie na koła. Przenoszą się one na zewnętrzną część łuku, a co za tym idzie, samochód obraca się wokół osi pionowej i kieruje się przodem do strony wewnętrznej.

Tendencję do nadsterowności mają przede wszystkim pojazdy z napędem na tylną oś. Poślizg nadsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów.

BMW M4 Cabrio — test

Wszystko zaczęło się od wyścigów w latach 80. Poprzez cztery generacje BMW M3 rozwijało się w jednym kierunku. Dążąc do perfekcji inżynierowie z…

Podsterowność

Podsterowność polega na powiększaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół na przedniej osi, który może być efektem rozkładu mas pojazdu z wyraźnym przeniesieniem na front oraz z chwilowego dostarczenia zbyt dużej mocy na koła przednie. W związku z tym następuje wyniesienie pojazdu do zewnętrznej strony łuku, po którym powinien on jechać. W skrajnych przypadkach może on nawet poruszać się po linii zbliżonej do prostej.

Tendencje do podsterowności mają samochody z napędem na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu. Poślizg podsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów w określonych okolicznościach.

Format67 wraca z kolejnym filmem o driftingu [wideo]

Kanał Format67 przyzwyczaił nas do wysokiej jakości treści. Wszyscy pamiętają kapitalne wideo z Hondą NSX. Teraz Format67 powrócił z krótkim, ale…

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Co to jest ISOFIX w samochodzie? Co to jest spalanie stukowe, detonacyjne? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Co to jest turbodziura? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Co to jest hybryda plug-in? Jak zmniejszyć turbodziurę? Tak radzą sobie producenci silników Co to jest i jak działa tempomat? Jak działa i do czego służy ESP? Do czego służy zawór 80% LPG i jak go sprawdzić? Co to jest wariator kąta wyprzedzenia zapłonu?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela