Poradniki i mechanikaCo oznacza kolor spalin w dieslu?

Co oznacza kolor spalin w dieslu?

Stale wydobywający się dym z rury wydechowej może oznaczać kłopoty
Stale wydobywający się dym z rury wydechowej może oznaczać kłopoty
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński
20.05.2016 22:10, aktualizacja: 30.03.2023 11:38

Czarny, niebieski i biały dym wydobywający się z rury wydechowej diesla to powód do niepokoju, choć nie zawsze.

Czarny dym w dieslu

Czarny dym to niemal wizytówka diesli, ale obecnie motory nie mają prawa tak "kopcić". Nowoczesny diesel może wyrzucić z wydechu czarny dym tylko przez chwilę podczas rozruchu silnika, gdy ten zacznie pracować. Jeżeli pojawia się w jakiejkolwiek innej sytuacji, oznacza to, że w silniku jest dużo sadzy. Przyczyną wypuszczania czarnego dymu mogą być:

  • usterka układu EGR (najczęściej samego zaworu),
  • usterka w układzie dolotowym,
  • zanieczyszczony filtr powietrza,
  • zużyty układ wtryskowy,
  • zużyta turbosprężarka.

W samochodzie z filtrem cząstek stałych nie ma mowy o jakimkolwiek czarnym dymie, ponieważ sadza zostaje wyłapana przez filtr. Niestety na drogach wiele aut wyposażonych fabrycznie w DPF jest już tego urządzenia pozbawionych.

Niebieski dym w dieslu

Dym w kolorze niebieskim do niemal na 100 proc. spaliny, które mają w sobie cząsteczki oleju silnikowego. Niebieskie kopcenie to najczęściej oznaka:

  • zużytych pierścieni tłokowych,
  • nieszczelności turbosprężarki,
  • zużytych uszczelniaczy zaworowych,
  • zasysania oleju przez odmę.

Na niebiesko kopcą tylko samochody, których silnik nadaje się do remontu lub jest już całkowicie wyeksploatowany.

Biały dym w dieslu

Biały kolor spalin ma prawo pojawić się we wczesnej fazie rozgrzewania silnika – to nic groźnego. W układzie wydechowym pozostaje spora ilość wody, która zamienia się w parę i zmienia spaliny w biały dym. Oczywiście bez przesady, jego ilości muszą być niewielkie, chyba że jest siarczysty mróz.

Tymczasem ciepły silnik nie może dymić na biało. Jeżeli dymi, to przyczyną jest na 100 proc. uszkodzona uszczelka pod głowicą albo sama głowica lub blok, co skutkuje przedostaniem się płynu chłodzącego do komory spalania.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)