Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wstrzymał finansowanie nowej fabryki Volkswagena w Polsce. Czy inwestycja jest zagrożona?

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wstrzymał finansowanie nowej fabryki Volkswagena w Polsce. Czy inwestycja jest zagrożona?

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wstrzymał finansowanie nowej fabryki Volkswagena w Polsce. Czy inwestycja jest zagrożona?
Marcin Łobodziński
17.12.2015 11:37, aktualizacja: 02.10.2022 08:57

Nieoficjalnie mówi się o wstrzymaniu finansowania budowy nowej fabryki Volkswagena Samochody Użytkowe w Polsce, gdzie miały powstawać modele Crafter. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zamroził wypłaty na ten cel.

Agencja Reuters informuje, że EBOiR nie finansuje już budowy fabryki Volkswagena we Wrześni, gdzie od przyszłego roku miały być produkowane Craftery dając tym samym zatrudnienie około 3000 osób. Rzekomo powodem wstrzymania wypłat na tę inwestycję jest skandal wywołany aferą spalinową. Finansowanie miało wynieść 300 mln euro, a tymczasem Reuters donosi o zamrożeniu kwoty 250 mln euro. Co z pozostałą pulą pieniędzy? Tym tematem zajął się już Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, który zapytał o to biuro prasowe EBOiR. Okazuje się, że zamrożono negocjacje wypłaty pożyczki, która opiewa na kwotę 300 mln euro. Można się jedynie domyślić, że 50 mln zostało już wypłacone.

Pozostaje kluczowe pytanie na temat budowy fabryki: czy zostanie ona ukończona? Jest to o tyle interesujące, że w ostatnim czasie Volkswagen oficjalnie komunikował o wstrzymaniu części inwestycji i ograniczeniu wydatków, a kilka dni temu wziął gigantyczną pożyczkę na 1,5-2,5 mld euro , którą ma sfinansować aż 13 banków. Jak informuje rzecznik VW Poznań nie ma absolutnie żadnych obaw o inwestycję, a prace przebiegają zgodnie z planem i są już za półmetkiem. Wskazywało by to na rozpoczęcie produkcji nowych Crafterów już w przyszłym roku.

Obraz

Przyszły teren fabryki Crafter obejmuje 220 hektarów. Poza załogą liczącą około 3000 osób, dodatkowo w otoczeniu zakładu zostaną zlokalizowani polscy i zagraniczni dostawcy, co spowoduje dalsze zwiększenie zatrudnienia w regionie. Możliwości produkcyjne nowej fabryki mają wynosić 100 000 samochodów rocznie. Na jej terenie powstanie nowoczesna lakiernia, hala budowy karoserii i montażu jak również park dostawców z powierzchnią logistyczną. Nowa fabryka powstaje dokładnie w Białężycach koło Wrześni w województwie Wielkopolskim.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)