Piękno rajdowej Grupy B [wideo]
Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.
06.01.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:52
Rajdowa Grupa B miała bardzo krótką i burzliwą historię. Niewielka liczba regulacji sprawiała, że samochody grupy B były bardzo szybkie i lekkie. Znacznie szybsze od samochodów z innych klas. Zobaczcie przepełnione patosem wideo ukazujące piękno rajdów tej grupy.
Grupa B zapoczątkowała swój żywot w 1982 roku, a pierwszym samochodem zbudowanym z myślą o startach w tej klasie była Lancia 037. To w tej grupie startowało także kultowe Audi Sport Quattro S1, Peugeot 205 T16, Lancia Delta S4 czy Ford RS200.
Małą ilość regulacji w przepisach dawała pole do popisom inżynierom poszczególnych marek. Skutkowało to stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Samochody były coraz lżejsze i mocniejsze, co oczywiście przekładało się na wysokie prędkości na trasach rajdów. Niestety miało to też swoje złe strony. W Grupie B zaczęło dochodzić do coraz większej ilości wypadków z udziałem kierowców jak i kibiców. Niektóre z nich były niestety tragiczne w skutkach.
Szalę przechylił śmiertelny wypadek Henri Toivonena i jego pilota Sergio Cresto. Ich rozpędzona Lancia Delta S4 podczas Rajdu Korsyki (2 maja 1986 roku) uderzyła w drzewo i momentalnie stanęła w płomieniach. Po tym wypadku ówczesny szef federacji wydał rozporządzenie o końcu Grupy B, które weszło w życie wraz z początkiem roku 1987.
Dzisiaj jedynie z nostalgią możemy patrzeć na te świetne maszyny i niesamowicie odważnych kierowców, którzy startowali w tej grupie. Jako hołd dla Grupy B powstał powyższy materiał wideo okraszony patetyczną muzyką, który ukazuje ten piękny i niebezpieczny sport. Poniżej także drugie, trochę starsze wideo, gdzie możemy także usłyszeć prawdziwą muzykę - dźwięk silników.
Źródło: Youtube