Fakty i mity Opla...

Fakty i mity Opla...

new-Opel-logo
new-Opel-logo
Michal Grygier
02.12.2009 13:04, aktualizacja: 02.10.2022 19:07

Zwykle informacje prasowe serwowane przez producentów motoryzacyjnych są nudne niczym obserwowanie jak schnie farba. Opel nie jest tutaj wyjątkiem. A może jest? Oceńcie sami...

Poniżej oryginalne info pod tytułem "Fakty i Mity na temat Opla":

Mity: Przy zachowaniu Opla przez koncern GM marka Opel wraca do punktu wyjścia. Do czegoś, co nigdy się nie sprawdziło i nie sprawdzi się teraz!

Fakty: GM i Opel/Vauxhall mają długa wspólną historię, w której zdaniem samego koncernu więcej było momentów pozytywnych niż negatywnych. To historia licznych sukcesów, opartych na wspólnej pasji tworzenia wspaniałych pojazdów i nowych technologii.

Opel i Vauxhall będą od teraz wchodzić w skład nowego koncernu GM, który znacznie się zmienił po przejściu procesów restrukturyzacyjnych i obecnie oferuje gamę powszechnie uznanych produktów. Nowy koncern GM jest świadom tego, że większa autonomia decyzji dotyczących produktów i technologii marki Opel/Vauxhall korzystnie wpłynęłaby na ich szanse powodzenia na rynku. Pamiętać należy, iż to właśnie w ramach globalnego systemu rozwoju nowych produktów koncernu GM stworzono tak utytułowane pojazdy jak Insignia, uznana za Samochód Roku 2009, nowa Astra, która zdobyła prestiżową Złotą Kierownicę, czy też wkrótce wprowadzany Opel Ampera z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu.

Mity: Opel/Vauxhall nie mają strategicznego znaczenia i nie należy przyznawać im pomocy ze strony rządu.

Fakty: Marka Opel ma znaczenie zarówno dla systemu przemysłu samochodowego, jak i dla całej niemieckiej gospodarki.

W Niemczech Opel bezpośrednio zatrudnia w przybliżeniu 25 000 pracowników. Dalsze 35 000 osób pracuje w autoryzowanych salonach i serwisach Opla. Opel stanowi źródło 2,85 mld EUR pochodzących z zakupów od dostawców zatrudniających w Niemczech następne 40 000 osób. W całej Europie Opel i Vauxhall bezpośrednio i pośrednio zatrudniają około 300 000 osób. W przeszłości Opel/Vauxhall zawsze znajdowały się wśród czterech wiodących pod względem wielkości producentów w Europie. Obecnie Opel jest drugą marką na rynku niemieckim, a Vauxhall - drugą na rynku brytyjskim. Dowodzi to wagi i znaczenia marki, w szczególności, jeśli weźmiemy pod uwagę rozwiniętą branżę dostawczą powiązaną z przemysłem motoryzacyjnym.

Mity: Byłoby lepiej, gdyby Opel wystąpił o ogłoszenie niewypłacalności.

Fakty: Złożenie przez Opla takiego wniosku miałoby katastrofalne skutki dla osób, których źródło utrzymania jest związane z tą marką. Niezależni doradcy szacują, iż szkody wyrządzone gospodarce niemieckiej i europejskiej wynikające z ogłoszenia niewypłacalności byłyby o wiele większe niż jakakolwiek pomoc udzielona firmie. Opracowywany przez marki Opel/Vauxhall plan zakłada ich pomyślną przyszłość oraz utrzymanie miejsc pracy.

Mity: GM zamierza zlikwidować więcej miejsc pracy w ramach Opla, niż miałoby to miejsce w przypadku przejęcia marki przez konsorcjum Magna/Sbierbank.

Fakt: Fałsz. Podstawowe ramy zbliżone będą do propozycji nakreślonych w trakcie procedury przetargowej, przy czym GM potrzebuje o 1,5 mld EUR mniej pomocy. Szacuje się, iż w Europie firma będzie musiała zlikwidować około 10 000 miejsc pracy, a produkcję ograniczyć o 20-25 procent. Niezależnie od scenariusza Opel/Vauxhall zmuszony był do głębokiej restrukturyzacji i dostosowania działalności tak, aby uzyskać odpowiednią pozycję w przyszłości. Cel mówiący o około 30-procentowej redukcji kosztów stanowił robocze założenie wszystkich planów poddanych ocenie.

Mity: GM rozpoczyna wojnę przetargową między rządami i zlikwiduje mniej miejsc pracy w krajach, których pomoc będzie największa.

Fakt: Kierownictwo Opla podejmować będzie decyzje na podstawie kryteriów ekonomicznych i planuje tego dokonać z pełną przejrzystością. Opel/Vauxhall to spółka o silnych związkach z Europą, dlatego też wyraźnym zamiarem koncernu jest podejmowanie decyzji biznesowych biorących to pod uwagę. Celem restrukturyzacji jest stworzenie silnej, dynamicznej i niezależnej marki Opel, posiadającej środki do rozwoju, stworzenia i wprowadzenia na rynek wyjątkowych samochodów, w których zastosowane będą wiodące technologie. To właśnie będzie kierować decyzjami zespołu Opla.

Mity: GM wyeliminował z programu Opla wszystkie interesujące produkty, a tym samym ograniczył jego potencjał rozwojowy oraz zatrudnienie w Europie.

Fakt: Poczekamy - zobaczymy. Wysoce konkurencyjny i zróżnicowany portfel produktów stanowi bardzo ważny element opracowanego przez koncern studium wykonalności. W ubiegłym roku Opel Insignia zdobył tytuł Samochodu Roku 2009, a to dopiero początek. Nowy Opel Astra został niedawno wprowadzony na rynek, a już zdobył jedną z najważniejszych nagród branżowych (Złota Kierownica), został również nominowany do tytułu Samochodu Roku 2009, ostatecznie zajmując trzecie miejsce na podium. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie zaprezentowano rewolucyjny pojazd z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu, Opla Amperę, a na swoją kolej czekają inne, zadziwiające pojazdy.

Mity: GM nie pozwoli Oplowi na podbicie rynków poza Europą.

Fakt: Nie, jeśli nie przyniesie to zysków. Fundusze zainwestuje się tam, gdzie mogą one przynosić zyski. Historia uczy nas, iż niewiele programów eksportowych okazało się zyskownych. Przy zmiennych kursach wymiany walut istnieje szczególnie wysoki poziom niepewności. Nie powinno się inwestować środków tylko po to, aby zwiększyć produkcję. Kierownictwo Opla zawsze będzie poszukiwać możliwości rozwoju. W chwili obecnej jasne jest, że największe możliwości zysków istnieją na rynku własnym w Europie, gdzie Opel i Vauxhall są markami dobrze przyjętymi i szanowanymi.

Mity: GM wykorzystał Magnę i pozwolił jej opracować plan restrukturyzacji, który teraz zamierza wdrożyć bez jej udziału.

Fakty: Fałsz. W rzeczywistości plan konsorcjum Magna/Sberbank (a także plany innych potencjalnych inwestorów) w dużym stopniu opierały się na planie restrukturyzacji opracowanym przez GM Europe nieco wcześniej w tym samym roku.

Mity: Skoro w chwili obecnej Chevrolet i Opel stanowią odrębne jednostki organizacyjne, Chevrolet zacznie z Oplem konkurować w jeszcze większym stopniu, przez co przejmie jego klientów.

Fakt: Chevrolet nigdy nie konkurował i nie będzie konkurować z Oplem. Każda z marek jest przeznaczona dla innej grupy docelowej klientów. Badania wskazują na to, że migracja klientów od Opla do Chevroleta jest minimalna. Jedynie pół procent klientów Opla rzeczywiście bierze pod uwagę zakup chevroleta zamiast opla. Obie marki będą działać jako niezależne jednostki organizacyjne o wyraźnej i jasnej tożsamości i oferować pojazdy oraz usługi skierowane do zupełnie różnych grupy klientów. Tak, jak dzieje się to obecnie.

Mity: Wszelka potencjalna finansowa pomoc rządu dla Opla/Vauxhalla pochodzić będzie z pieniędzy podatników.

Fakt: Przemysł motoryzacyjny jest branżą w największym stopniu bezpośrednio dotkniętą przez kryzys, jest to również branża, w której przejściowa pomoc rządowa w istotny sposób pomoże uniknąć poważnych reperkusji gospodarczych. W Europie Opel i Vauxhall bezpośrednio zatrudniają 50 000 osób (25 000 osób w samych tylko Niemczech). Opel/Vauxhall posiadają 6 900 autoryzowanych dealerów i serwisów w Europie, zatrudniających szacunkowo 200 000 osób. Spółka współpracuje bezpośrednio z 1 600 bezpośrednich dostawców materiałów zatrudniających kolejne 95 000 pracowników. Ponad 10 mld EUR pochodzi rocznie od zdecydowanie europejskiej bazy dostawców (84 procent dostawców Opla i Vauxhalla ma siedziby w Europie).

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)