Oznaczenia na oponach [opony]

Pirelli Scorpion

Pirelli Scorpion

Na każdej oponie widnieje mnóstwo najróżniejszych oznaczeń, które niekiedy ciężko rozszyfrować. Jakie informacje się pod nimi kryją?

Najbardziej podstawowe i najważniejsze oznaczenia.

Rozmiar opony - rozmiar ogumienia znajduje się najczęściej po obu bokach każdej opony. Poza nazwą firmy oraz modelem ogumienia, jest to najłatwiej zauważalne oznaczenie. Przedstawia się je w następującym formacie np. 235/45 R18, gdzie 235 oznacza szerokość opony w milimetrach, 45 to stosunek wysokości do szerokości opony przedstawiony w procentach, a R18 to średnica felgi w calach.

Indeks nośności i indeks prędkości - te dwa oznaczenia występują obok oznaczenia rozmiaru opony. Przedstawia się je w formacie liczba, litera np. 82T. Liczba 82 oznacza indeks nośności, czyli maksymalny nacisk na oponę, natomiast T oznacza indeks prędkości, czyli zalecaną prędkość maksymalną.

Oznaczenia indeksu prędkości: Q — 160 km/h, R — 170 km/h, S — 180 km/h, T — 190 km/h, H — 210 km/h, V — 240 km/h, W — 270 km/h, Y — 300 km/h.

Sposób montażu opony - na ogumieniu z bieżnikami kierunkowymi lub bieżnikami asymetrycznymi, widnieją dodatkowe instrukcje nakazujące jedyny właściwy montaż opony. Na oponach o bieżniku kierunkowym najczęściej jest to strzałka oraz napis "rotation", wskazujące kierunek toczenia się koła. Na oponie o bieżniku asymetrycznym, na jednej stronie widnieje napis "inside", a na drugiej stronie "outside". Tylko właściwie zamontowana opona będzie w pełni wydajna.

Dodatkowe oznaczenia zaprezentowano na przykładzie poniżej, wystarczy tylko najechać myszką.

[swf width="600" height="700"]http://s.blomedia.pl/autokult.pl/images/swf/tireSignatureContinental.swf[/swf]

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz także:

Rodzaje bieżników [opony]

Opony letnie czy całoroczne? [opony]

Opony zimowe — co jest w nich takiego wyjątkowego?

Źródło: Oponeo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące