10 najszybszych aut na torze Top Gear

Odkąd Top Gear stał się najpopularniejszym show o tematyce motoryzacyjnej, tor testowy programu jest niemal takim samym wyznacznikiem szybkości aut jak legendarny niemiecki Nurburgring. Sprawdźmy jakie auta były najszybsze na torze Top Gear.

10 najszybszych aut na torze Top Gear
Bartosz Pokrzywiński

04.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:59

Ariel Atom V8 - 1:15,1

Obraz

Bugatti Veyron Super Sport jako jedyne auto na torze Top Gear zeszło z czasem poniżej 1 minuty i 17 sekund. Ariel, firma produkująca lekki uliczny bolid o nazwie Atom, bardzo długo zapowiadała, że wypuści na rynek pogromcę wszystkich super i hiperaut.

Niedługo po debiucie, Atom V8, bo tak nazywa się ten model, odwiedził tor testowy Top Gear. 520 kg masy oraz 500 KM mocy, czyli zapowiedź absolutnego upokorzenia Bugatti Veyron Super Sport. Tak się też stało. To niewiarygodne, że Atom jest o ponad półtorej sekundy szybszy od 1200 konnego Bugatti.

Bugatti Veyron Super Sport - 1:16,8

Obraz

Kiedy Bugatti zostało zepchnięte z pierwszego miejsca na podium najszybszych samochodów na świecie, inżynierowie firmy wrócili do pracy. Ich cel był prosty, zrobić wszystko, by Veyron był jeszcze szybszy. Masa auta została obniżona o 300 kg, a moc zwiększona o 200 KM.

W rezultacie Veyron Super Sport rozpędza się do pierwszej setki w 2,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 431 km/h. Na torze Top Gear auto nie dało absolutnie żadnej szansy swojemu grubszemu i słabszemu poprzednikowi. Co więcej, wcześniej James May udowodnił, że Veyron SS naprawdę potrafi osiągnąć prędkość powyżej 400 km/h.

Bugatti Super Sport Speed Test | Top Gear | BBC

Gumpert Apollo 1:17,1

Obraz

Wystarczy tylko na niego spojrzeć, a już wiadomo, że to auto powstało tylko po to żeby szybko jeździć. Wygląda brzydko, ponieważ każdy centymetr nadwozia ma sprawić by Gumpert Apollo był szybszy od swoich konkurentów na torze wyścigowym.

650 KM, pierwsza setka w 3,1 sekundy i prędkość maksymalna 360 km/h. Na torze Top Gear Apollo okazał się szybszy od Bugatti Veyron czy Koenigsegga CCX.

Ascari A10 - 1:17,3

Obraz

W 1995 roku powstało małe przedsiębiorstwo produkujące samochody pod nazwą Ascari. Po dziesięciu latach z fabryki mieszczącej się w Banbury, wyjechał model przygotowany na rocznicę istnienia firmy, Ascari A10.

Pięciolitrowe V8 produkujące 634 KM jakimś cudem rozpędza auto do pierwszej setki w czasie 2,8 sekundy. Jednak to nie magia, to Stig sprawił, że Ascari warte 350 000 funtów pokonało okrążenie toru Top Gear w czasie 1:17,3.

Ascari A10 Top Gear HD [SUB ITA]

Koenigsegg CCX 1:17,6

Obraz

Kiedy Stig po raz pierwszy zasiadł na torze testowym za kierownicą tego 800 konnego potwora ze Szwecji, wszyscy spodziewali się nowego rekordu toru. Jak się okazało, Koegnisegg wypadł przeciętnie, przegrywając z kilkoma autami. Po zmianie ustawień auta Stig spróbował jeszcze raz, tym razem jednak wypadł z trasy.

Okazało się, że autu brakuje docisku. Trzy tygodnie później Koenigsegg powrócił na tor Top Gear z nowym spojlerem i ustanowił bardzo długo niepobity rekord 1:17,6.

Stig crashes Koenigsegg CCX - Top Gear series 8 - BBC

TOP GEAR--Koenigsegg CCX with TG spoiler *HQ*

Noble M600 - 1:17,7

Obraz

Niewielka brytyjska firma Noble Automotive, której siedziba mieści się w Leicastershire obudowuje stalową klatkę elementami z włókna węglowego, montuje centralnie jednostkę V8 o pojemności 4,4 litra produkującą maksymalnie 659 KM, a na koniec przykleja na to znaczek Noble. Tak właśnie powstaje model M600.

Z pozoru niepozornie wyglądające auto, które na torze Top Gear zdziwiło jednak wszystkich. Noble pokonało okrążenie w czasie takim samym jak Pagani Zonda F Roadster.

Pagani Zonda F Roadster - 1:17,7

Obraz

Teoretycznie wydawać by się mogło, że Roadster to po prostu otwarta wersja Zondy F, która przecież zajmuje ostatnią pozycję w tym rankingu. W praktyce jednak to dzieło sztuki, które mimo tego, że wyposażone jest w zdejmowany dach, nie przytyło ani kilograma.

Na torze testowym Top Gear Zondę F Roadster zestawiono z Bugatti Veyron. Supersamochód z Modeny przegrał wprawdzie wyścig na prostej, jednak na torze wyścigowym złoił tyłki wszystkich 1001 koni mechanicznych pod maską Veyrona.

Pagani Zonda F Roadster Top Gear

Caterham R500 - 1:17,9

Obraz

R500 to najlżejsza i najszybsza wersja Caterhama, który jest ewolucją Lotusa 7 stworzonego w latach 50tych przez legendę motoryzacji, Colina Chapmana. Absolutnie spartańskie wykończenie, brak drzwi, przedniej szyby i dachu, byleby tylko zmniejszyć masę auta.

W efekcie Caterham R500 waży zaledwie 506 kg, a pod jego maską pracuje jednostka Duratec o pojemności 2,0 litra produkująca 266 KM. Teoretycznie niewiele, jednak stosunek mocy do masy jest po prostu rewelacyjny. Dzięki temu Caterham był na torze Top Gear szybszy od czterokrotnie mocniejszego Veyrona.

Bugatti Veyron - 1:18,3

Obraz

Bugatti Veyron przebojem wdarło się na ściany wszystkich pokojów siedmiolatków przykrywając Ferrari Enzo i Porsche Carrera GT. Auto dzierżyło miano najszybszego samochodu na świecie. Pierwsza setka poniżej 3 sekund, prędkość maksymalna powyżej 400 km/h i dokładnie 1001 koni mechanicznych.

Jednak pomimo wielkich oczekiwań, na torze testowym Top Gear, Stig nie mógł ustanowić autem rekordu najszybszego okrążenia. Veyron prowadził się zbyt słabo, był po prostu ociężały.

Pagani Zonda F - 1:18,4

Obraz

Zonda to ekskluzywny supersamochód wyjeżdżający z małej włoskiej manufaktury o nazwie Pagani. W Modenie, ojczyźnie włoskiej motoryzacji, niejaki Horacio Pagani rzeźbi te auta wycinając karoserię z włókna węglowego oraz dołączając do niej jednostkę produkcji AMG, a wszystko wykańczając mięciutką skórą.

Zonda F to specjalna wersja tego auta z jednostką o pojemności 7,3 litra wzmocnioną do 650 KM i 730 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu Zonda może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 345 km/h. Na torze Top Gear auto wykręciło czas 1:18,4 plasując się na dziesiątym miejscu tego zestawienia.

Top Gear - Pagani Zonda F

Źródło: BBC

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)