Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą?

Gdy nadchodzą mrozy, użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla muszą się liczyć z tym, że któregoś dnia spóźnią się do pracy lub w ogóle do niej nie pojadą. Problem z odpaleniem nie jest im obcy, a przyczyn może być kilka. Oto lista tych najczęstszych.

Ten artykuł ma 2 strony:

Wstęp i podstawowe przyczyny

Jeśli silnik jest sprawny, przez cały rok nie było z nim żadnych problemów, należy założyć, że problem z jego uruchomieniem nie tkwi w usterce typowo mechanicznej, dotyczącej bezpośrednio samego motoru. Najczęściej kłopoty sprawia osprzęt, czyli elementy dodatkowe, które odpowiadają za zasilanie lub sam proces rozruchu. Bywa jednak inaczej.

Kłopoty z uruchomieniem diesla zaczynają się zwykle przy temperaturach rzędu -10 stopni Celsjusza i niższych. Objawy bywają różne – od trudności z włączeniem, poprzez uruchomienie i gaśnięcie motoru, na całkowitym braku reakcji kończąc. Należy przyjąć zasadę, że żaden silnik tak się nie zachowuje tylko dlatego, że jest mu zimno. Nawet gdy okaże się, że po kilkugodzinnym postoju w garażu lub gdy słońce podniesie temperaturę, nagle wszystko wraca do normy. Znamy takie przypadki, ale przyczyna musi gdzieś tkwić.

Wiele osób twierdzi, że silniki Diesla zawsze są bardziej problematyczne zimą, co niejako tworzy opinię o ich wadach. Praktyka pokazuje jednak, że większość przyczyn trudności z uruchomieniem silnika wynika z zaniedbań serwisowych i eksploatacyjnych.

Podstawowe przyczyny – prąd i paliwo

Najczęściej przyczyny braku możliwości uruchomienia silnika leżą w układzie elektrycznym i zasilania. O tym, który układ jest za to odpowiedzialny, poinformuje was zachowanie silnika. Jeżeli pomimo przekręcenia kluczyka lub wciśnięcia przycisku startera rozrusznik w ogóle nie reaguje, wówczas na 95 proc. winowajcą jest rozładowany akumulator. Sprawny, gdy było ciepło, nagle odmawia posłuszeństwa na mrozie. Weryfikacja jest bardzo prosta – zapalamy za pomocą kabli rozruchowych, pożyczając prąd z innego auta. Jeżeli silnik zostanie uruchomiony bez większego problemu, to już wiemy, że bateria wymaga ładowania lub wymiany.

Łatwo też zweryfikować słabą baterię, ale na tyle sprawną, że uruchamia rozrusznik. W niektórych silnikach zbyt powolna jego praca nie inicjuje działania układu wtryskowego. W nowszych konstrukcjach system wtryskowy działa dopiero wtedy, gdy silnik osiągnie odpowiednią prędkość obrotową. Oznacza to, że jeżeli rozrusznik nie kręci się wystarczająco szybko, to układ paliwowy nie podaje oleju napędowego do cylindrów. By sprawdzić, czy akumulator jest sprawny, wystarczy prosty miernik elektryczny.

Znacznie gorzej, gdy winę za dokładnie taką samą sytuację ponosi rozrusznik. Zużyty stawia zbyt duże opory i pomimo odpowiedniego napięcia, nie uruchomi silnika. Zwłaszcza, gdy jest bardzo zimno. O awariach rozruszników pisaliśmy niedawno.

Awarie rozruszników i ich przyczyny

Rozrusznik to proste i wytrzymałe urządzenie, które w krótkim czasie wykonuje trudną pracę uruchomienia dużo większego silnika niż ten, którym sam…

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Co jednak, gdy rozrusznik kręci, akumulator jest sprawny, a silnik nie odpowiada? Drugą, równie częstą przyczyną takiego stanu rzeczy, jest zabrudzony filtr paliwa lub korek lodowy w filtrze. Producenci zalecają wymianę tego elementu co 40–60 tys. km, a praktyka pokazuje, że wymienia się go wtedy, gdy silnik nie chce zapalić zimą. W naszych warunkach dobrą praktyką jest przeprowadzenie tej czynności co 40 tys. km, ale nie rzadziej niż raz w roku.

Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie warto oszczędzać….

Niektóre filtry mają odstojniki na wodę i korki spustowe. W okresie jesiennym zaleca się spuszczenie całej wody. Jeżeli tego nie zrobicie, przy większym mrozie niemal pewne jest, że zamarznie. Uniemożliwi to przepływ paliwa przez filtr i tym samym nie uruchomicie silnika.

Rzadziej za podobne sytuacje odpowiada niska jakość paliw, a kierowcy chętniej zrzucają winę na stacje niż przyznają, że nie wymieniali filtra od kilku lat. Niskiej jakości olej napędowy oczywiście nie jest niczym szczególnym, zatem w okresie zimowym zaleca się tankować tam, gdzie macie zaufanie, że paliwo jest dobre. Niestety nie da się tego sprawdzić przed zatankowaniem i porady typu „lać dobre paliwo” można sobie darować.

Można natomiast zabezpieczyć się, dolewając do oleju napędowego specjalnie przygotowany środek, obniżający temperaturę krzepnięcia, zwany depresatorem. Niektórzy użytkownicy znają też zasadę, że porcja benzyny nie zaszkodzi i działa podobnie. Lepiej darować sobie takie praktyki w najnowszych konstrukcjach z wtryskiem Common Rail i filtrem cząstek stałych. Bezpieczniejsze są przygotowane do tego preparaty. Dobrą praktyką, zwłaszcza zimą, jest tankowanie do pełna w momencie, gdy opróżnicie około ¾ paliwa.

Jeżeli przyczyną trudności z uruchomieniem diesla nie jest żadna z powyższych, prawdopodobnie problem siedzi głębiej i jego wyeliminowanie może kosztować znacznie więcej. O awariach, które dopiero zimą dają w kość, przeczytacie na następnej stronie.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6

Popularne w tym tygodniu:

Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe