Rywal Brabusa – GAD Motors CLS 63 AMG V4 (2012)
Stosunkowo mało znany tuner Mercedesów – GAD Motors – co jakiś czas przedstawia bardzo mocne maszyny. Najnowszy produkt to 800-konny CLS 63 AMG, który mógłby być konkurentem Brabusa Rocketa.
05.11.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:59
Odkąd Mercedes-Benz zaczął przestawiać się na silniki z turbodoładowaniem z wolnossących i doładowanych kompresorami, życie tunerów stało się nieco łatwiejsze. Często by uzyskać zamierzony efekt, wystarczy, żeby specjaliści od elektroniki pracujący dla firmy tuningowej zmienili to i owo w oprogramowaniu sterującym silnikiem. Podniesienie ciśnienia doładowania zwykle załatwia sprawę – ale nie zawsze.
GAD Motors nie idzie na skróty, jeśli chodzi o podkręcanie silników. Żeby osiągnąć ponad 800 KM, mechanicy musieli się mocno napracować, tym bardziej że jednostka napędowa została całkiem seryjna. W przeciwieństwie do Brabusa, który w modelu Rocket wymienia silnik, ekipa GAD Motors uznała, że wystarczy pomajstrować przy jego osprzęcie.
Na przykład w obu sprężarkach powiększono kanały wylotowe i połączono je z większymi kolektorami, co pozwoliło zwiększyć o 30% ilość dostarczanego do silnika powietrza. Nie obyło się też bez podniesienia ciśnienia doładowania. Po stronie turbin także dokonano ulepszeń. Układ wylotowy zmieniono na sportowy – taki, w którym konwertery katalityczne i tłumiki mają zmniejszone opory wewnętrzne. Rury mają średnicę 76 mm. Nim jednak spaliny trafią do turbin i wydechu, przechodzą przez nowe kolektory wylotowe.
Podniesienie ciśnienia doładowania sprawiło, że sprężone powietrze było jeszcze gorętsze niż w wozie seryjnym, więc celowy był montaż dodatkowych jego chłodnic. Nowe intercoolery sprawiły, że płyn jest schładzany dużo lepiej niż dotąd.
Taki osprzęt współpracuje z 8-cylindrowym widlastym silnikiem o objętości skokowej 5,5 l. Choć jest on mniejszy o około 0,7 l od swojego poprzednika, to daje większe możliwości dzięki doładowaniu. Do tego, przynajmniej teoretycznie, jest bardziej ekonomiczny od starszej jednostki napędowej.
Gotowy do jazdy wóz rozwija moc 803 KM i maksymalny moment obrotowy 1150 Nm. Ogranicznik prędkości maksymalnej został usunięty i maszyna na pewno osiąga więcej niż 300 km/h, jednak ile dokładnie, tego nie wiadomo.
Za tuning związany z jednostką napędową trzeba zapłacić 25 600 euro. Widoczny na zdjęciach egzemplarz porusza się na kołach z felgami HRE (nie podano rozmiaru), a nadwozie ma ozdobione naklejkami z nazwą tunera. GAD Motors nie poinformowało, czy dokonało jakichś innych zmian technicznych.
Konkurencja
[MKB CLS 63 AMG P 640 640 KM, pow. 340 km/h]
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M 157
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5461 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 803 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 147,04 KM/l (seryjny – 96,14 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 1150 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift 7G-Tronic
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1870 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,33 kg/KM (seryjny – 3,56 kg/KM)
- Długość: 4996 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Rozstaw osi: 2874 mm
Źródło: blog mercedes-benz-passion