Znika cyfra 4, nie masz na co czekać. Kierowca musi to wiedzieć

Każdy kierowca powinien regularnie kontrolować stan swoich opon, a zwłaszcza grubość bieżnika, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, szczególnie na mokrej nawierzchni czy na śniegu w przypadku opon zimowych.

"Tajemnicze" cyferki na bieżniku opony"Tajemnicze" cyferki na bieżniku opony
Źródło zdjęć: © Autokult | Tomasz Budzik

Na oponach znajduje się wskaźnik TWI, który służy do informowania o stopniu zużycia ogumienia. Jednak niektórzy producenci opon wprowadzili innowacyjne rozwiązanie w postaci wskaźnika grubości bieżnika.

Pierwszym producentem, który zastosował takie oznaczenia była firma Nokian. Z czasem podobne rozwiązanie wprowadziły również takie firmy jak Continental i Goodyear, a obecnie można je znaleźć na oponach wielu innych producentów. Te tajemnicze cyfry, które można zobaczyć na bieżniku, to nic innego jak oznaczenie głębokości rowków bieżnika wyrażone w milimetrach. Każda cyfra odpowiada konkretnej głębokości, a kiedy bieżnik zostanie zużyty do tego stopnia, cyfra zniknie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Land Cruiser 250 – wziął wszystko, co najlepsze

Najmniejszą widoczną cyfrą jest 4. To nie jest przypadkowe, ponieważ bieżnik o głębokości 4 mm nie zapewnia już odpowiednich właściwości — zarówno oponie zimowej, jak i letniej. Co to oznacza, kiedy na oponie zostaje tylko cyfra 4? Wiadomo wtedy, że opona nadal nadaje się do eksploatacji, ale jednocześnie jest to sygnał, że powinniśmy rozpocząć poszukiwania nowych opon. Kiedy cyfra 4 zniknie, opona nadaje się już tylko do wymiany.

Dlaczego tak ważna jest głębokość bieżnika?

Rowki bieżnika pełnią funkcję magazynu na wodę na styku opony z jezdnią. Kiedy poruszamy się po mokrej nawierzchni, bieżnik styka się z nią, a rowki zapewniają miejsce na wodę, która zalega na drodze i nie została wyparta spod opony. Gdyby rowków nie było, woda zalegająca na nawierzchni nie mogłaby być wyparta przez gładką oponę, co skutkowałoby utratą przyczepności pojazdu.

Im więcej rowków bieżnika znajduje się na styku opony z nawierzchnią, tym więcej miejsca jest na zmagazynowanie wody. Rowki bieżnika będą tym pojemniejsze, im są szersze i głębsze oraz im więcej ich jest na oponie. Dlatego opony zimowe mają niemal zawsze ukośną rzeźbę bieżnika (tzw. jodełka), ponieważ taki kształt rzeźby pozwala wygenerować więcej rowków na powierzchni styku opony z nawierzchnią niż w przypadku bieżnika podłużnego.

To trochę jak w przypadku prostokąta, w którym żaden z boków nie jest tak długi jak jego przekątna. Tymczasem powierzchnia styku bieżnika z jezdnią ma zawsze kształt przypominający prostokąt.

Nominalna szerokość rowków oraz ich liczba jest określona przez producenta opony, więc po wybraniu danego modelu opony nie mamy już na to wpływu. Natomiast ich głębokość jest ściśle zależna od stopnia zużycia opony. Zatem my jako użytkownicy mamy wpływ jedynie na ten parametr. Jeśli wymienimy oponę wcześniej, to będzie ona lepiej spisywać się na mokrej nawierzchni. Jeśli zrobimy to późno, jej parametry będą znacznie gorsze.

Aby zrozumieć, jak istotna jest ogólna liczba czy po prostu pojemność rowków bieżnika, wystarczy przyjrzeć się niektórym dyscyplinom motorsportu, gdzie stosuje się nacinanie opon. Kiedy zaczyna padać deszcz, zespoły podczas serwisu nacinają bieżnik opon, dostosowując je do mokrej lub brudnej nawierzchni. Oczywiście kosztem przyczepności na suchej nawierzchni. Zawsze jednak bieżnik jest nacinany po to, by rowków było więcej lub były one szersze. Zawsze też chodzi o to, by zwiększyć ich ogólną pojemność na powierzchni styku z jezdnią.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥