Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
17 lipca na drodze ekspresowej S52 w kierunku Cieszyna mężczyzna zawrócił w korytarzu życia. Zginął w zderzeniu czołowym z innym pojazdem. Wszyscy kierowcy powinni pamiętać, jakie są nakazy w takich sytuacjach.
Do sieci trafiło nagranie hyundaia jadącego korytarzem życia pod prąd. Zamieszczamy je poniżej.
Korytarz życia umożliwia szybki przejazd służbom ratunkowym w sytuacjach awaryjnych. Zasada ta polega na tym, że kierowcy na drogach o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku zjeżdżają na boki, tworząc wolną przestrzeń dla pojazdów uprzywilejowanych.
Przypominamy: zawracanie i jazda pod prąd na drogach, to skrajnie nieodpowiedzialne i niedozwolone zachowania. Stwarzają one bezpośrednie zagrożenie życia - nie tylko dla kierującego, ale też dla innych uczestników ruchu.
Jak stworzyć korytarz życia? To proste. Pojazdy na lewym pasie zjeżdżają maksymalnie w lewo, te na prawym - w prawo. Jeśli pasów jest więcej stosujemy zasadę prawej dłoni: lewy pas (kciuk) zjeżdża na lewo, wszyscy pozostali (inne palce) - w prawo. Istotne jest, by korytarz tworzyć od razu, gdy ruch zwalnia, a nie - gdy słychać już sygnały pojazdu uprzywilejowanego.
Korytarz życia to kwestia regulowana przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 21 czerwca 2024 roku, a dokładnie art. 9. Z tego względu nieutworzenie korytarza życia może zostać ukarane mandatem. Wcześniej korytarz ratunkowy był dobrym zwyczajem i niepisaną umową między kierowcami. Obecnie manewr ten stanowi obowiązek. Warto przy tym pamiętać, że ustępowanie pojazdom uprzywilejowanym jest wymagane na każdej drodze, więc w razie wystąpienia zatoru należy być do tego przygotowanym.
Nieutworzenie korytarza życia na czas czy ewentualnie korzystanie z drogi przejazdu dla służb ratunkowych "na cwaniaka" oznacza wykroczenie. Taryfikator mandatów przewiduje grzywnę wynoszącą od 500 zł do 2500 zł. Za popełnienie wykroczenia, policjanci dopiszą do konta kierującego również 8 punktów karnych. W pewnych okolicznościach, gdy zachowanie kierującego spowoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, skończyć się to może nawet zatrzymaniem prawa jazdy.
Art. 9.1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.2. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.3. Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.