Poradniki i mechanikaZasada 3P. Powinien ją znać każdy kierowca

Zasada 3P. Powinien ją znać każdy kierowca

Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.
Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe PZPO

23.08.2024 09:25, aktual.: 23.08.2024 11:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nieodpowiednie opony albo ich zły stan to częste, ale i niejedyne uchybienia kierowców – wskazują przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Aby poprawić trwałość opon, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo, należy trzymać się prostej zasady.

Chociaż opony są jedynym elementem łączącym nasz samochód z asfaltem, wielu kierowców traktuje je po macoszemu. Właściciele często bagatelizują takie elementy jak wiek ogumienia czy stan oraz grubość bieżnika. Często jednak uczestnicy ruchu nie przejmują się nawet taką "błahostką", jak ciśnienie opon, a ono także ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

PZPO radzi trzymać się zasady 3P - porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Za niskie lub za wysokie ciśnienie może skutkować nie tylko zwiększonym hałasem czy dłuższą drogą hamowania, ale również większym zużyciem paliwa. Badania Moto Data pokazują, że aż 58% kierowców za rzadko sprawdza ciśnienie w oponach.

Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.
Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.© PZPO

Dodatkowo badania niemieckiej organizacji Dekra wykazały, że aż 36% wypadków drogowych u naszych zachodnich sąsiadów jest związanych z usterkami technicznymi pojazdów. Aż połowa z nich dotyczy właśnie opon. PZPO podkreśla, że już utrata 0,5 bara ciśnienia ma duży wpływ na bezpieczeństwo i trwałość ogumienia.

Choć różnica jest nie do wychwycenia gołym okiem, to wystarczy, by wydłużyć drogę hamowania o 4 metry (co odpowiada długości Volkswagena Golfa) i zmniejszyć żywotność bieżnika aż o 1/3. Dzieje się tak z powodu większych odkształceń podczas jazdy i wyższej temperatury pracy opony. Natomiast przy zbyt wysokim ciśnieniu zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią, co pogarsza przyczepność.

PZPO zaleca, aby ciśnienie w oponach kontrolować przynajmniej raz w miesiącu. Sprawdzanie ciśnienia powinno się przy tym odbywać na "zimnych" oponach. Można też przejechać wolnym tempem 2-3 km do stacji paliw, aby skorzystać z kompresora. Wartości prawidłowego ciśnienia zależnego od wielkości felg oraz obciążenia znajdziemy w instrukcji pojazdu lub na naklejce umieszczonej na nadwoziu (najczęściej we wnęce drzwi, lub na samych drzwiach). Jeżeli samochód jest wyposażony w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, zaleca się również ręczne sprawdzenie opon raz w miesiącu. Uszkodzenie czujnika oraz grubsze ściany boczne takich opon mogą ukrywać brak ciśnienia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (19)
Zobacz także