Youngtimer – Väth 190 E 2.3-16 Evo (2008)

Od 2008 roku na imprezie zwanej Tuner GP Väth wystawia Mercedesa-Benza 190 E w klasie youngtimer. Mimo upływu dwóch lat od debiutu tego egzemplarza, samochód ten to ciągle zagadka.

Obraz
Olgierd Lachowski

W internecie trudno znaleźć cokolwiek o tym 190 E. Właściwie jedyna pewna informacja jest taka, że wóz dysponuje 16-zaworowym silnikiem o objętości skokowej 2,3 l skonstruowanym kiedyś wspólnie przez Mercedesa i Coswortha.

Prawdopodobnie Väth bazuje na 185-konnym Mercedesie 190 E 2.3-16 produkowanym między 1984 a 1988 rokiem. Silnik opierał się na seryjnej 8-zaworowej jednostce o tej samej objętości dysponującej mocą 136 KM. Brytyjski zespół zmienił m.in. głowicę, dzięki czemu moc wzrosła do 185 KM i była dostępna przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy miał wartość 235 Nm przy 4500 obr./min.

Obraz

Pewne jest też to, że w 2008 roku, kiedy po raz pierwszy tuner wystawił tego Mercedesa do startu w Tuner GP, miał on moc aż 245 KM. Niestety nie udało mi się ustalić jakimi środkami ją zwiększono - być może silnik ma większą objętość skokową. Nie wiem także jaką ilością koni mechanicznych dysponuje teraz auto.

Ważenie podczas Tuner GP 2008 wykazało, że 190 E ma masę 1338 kg.

Seryjny 190 E 2.3-16 miał zainstalowany pakiet skromnych spojlerów, ale były one zupełnie inne niż te, w które ubrane jest teraz auto. Obecnie samochód ma założony zestaw podobny (lub identyczny) do tego, który stosowany był w Mercedesie 190 E 2.5-16 Evolution II. Również koła nie są seryjne, ale nie mam informacji o ich rozmiarach. W kabinie pojawiła się klatka bezpieczeństwa.

Obraz

Podczas Tuner GP 2008 kierowca przejechał okrążenie małej pętli Hockenheimu w 1:19,464 min, natomiast w tym roku w 1:18,016 min. Może to świadczyć zarówno o tym, że Väth znowu coś poprawił w swoim wozie, albo o lepiej dobranych oponach w tym roku lub wyższych umiejętnościach kierowcy.

Same zagadki…

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4, M102
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2299 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 245 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 106,57 KM/l (seryjny – 80,47 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1338 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,46 kg/KM (seryjny – 7,19 kg/KM)
  • Rozstaw osi: 2665 mm

Źródło: sportauto

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut