Wyjątkowe wyścigi w Poznaniu. Mistrzostwa Europy Ciężarówek po raz pierwszy w Polsce
Wyjątkowa i widowiskowa seria Goodyear FIA European Truck Racing Championship po raz pierwszy w historii odwiedziła Polskę. Tor Poznań przyniósł wyrównaną rywalizację, a także zebrał pozytywne opinie wśród kierowców.
Jarama, Nurburgring, Le Mans, Zolder, Poznań — co łączy te wszystkie tory wyścigowe? Odpowiedź jest naprawdę prosta: znalazły się one w kalendarzu Goodyear FIA European Truck Racing Championship, czyli Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych. Po raz pierwszy ta seria odwiedziła Polskę, a tor w Poznaniu zdołał dowieźć naprawdę fantastyczną rywalizację.
Dlaczego jest to tak istotne wydarzenie? Cóż, motorsportowych wydarzeń, nawet rangi mistrzostw Europy, jest w Polsce jak na lekarstwo. Takie wydarzenie jest więc pewnego rodzaju przełomem i wpisaniem naszego kraju na europejską mapę sportów motorowych. Nie mówiąc już o tym, że same wyścigi ciężarówek są o wiele ciekawsze, niż mogłoby się wydawać.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159
1200 KM mocy, szalone 5000 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 5 s, a także maksymalna prędkość na poziomie 160 km/h — to wszystko w absolutnych kolosach ważących nawet 5,5 tony. Dodatkowo wyścigi mocno promują walkę koło w koło, dzięki czemu często dochodzi do widowiskowych wyprzedzeń czy kolizji. Zobaczcie zresztą sami.
Goodyear FIA ETRC 2023 - #03 Poznań Race 2 highlights
Na Torze Poznań odbyły się cztery wyścigi, a dwa z nich wygrał Norbert Kiss — obrońca tytułu mistrza Europy. Zwyciężył on w wyścigach nr 1 i 3, zaś pozostałe dwa padły łupem Niemca Lukasa Hanha oraz Austriaka Antonio Albacete’a. Czy Tor Poznań ma szansę utrzymać się w kalendarzu serii? Cóż, wypowiedzi kierowców zdecydowanie mogą nastrajać optymizmem na przyszłość.
Jest trochę wyboiście, myślę, że będzie to widoczne z zewnątrz. Ciężarówki często się przemieszczają. Jest kilka szybkich zakrętów, rytm jest fajny, podobało mi się.
Tor jest fantastyczny, poziom przyczepności jest bardzo wysoki. Musimy znaleźć dobre ustawienia i to nam się udaje. Czuję się pewnie. Prognoza pogody wygląda idealnie. Podoba nam się tutaj i damy z siebie wszystko, aby zrobić wielkie show.
Wszyscy uczestnicy mistrzostw ścigają się wyłącznie na oponach Goodyear, które są zbudowane na podobnym karkasie co opony do codziennej jazdy - w rozmiarze 315/70R22.5 - natomiast bieżnik i mieszanka gumowa zostały w nich zmodyfikowane, aby zapewnić przyczepność na mokrych i suchych nawierzchniach oraz pomóc w rozpraszaniu ciepła wytwarzanego przez ważące ponad 5 ton ciężarówki.
Każdy zespół otrzymuje po 6 opon na każdy dzień wyścigu z serii Goodyear FIA ETRC, co daje 12 opon na dane zawody. Opony są przydzielane zespołom w wyniku losowania, co zapewnia wszystkim startującym równe szanse. Każda z nich jest wyposażona w technologię RFID, która pozwala przypisać komplet opon do danego zespołu, co wyklucza jakiekolwiek pomyłki przy ich eksploatacji w czasie wyścigu. Opony przyjeżdżają na dane wyścigi prosto z zakładów Goodyear w Luksemburgu. Po wyścigu trafiają do fabryki Goodyear w Niemczech, gdzie otrzymują "drugie życie", ponieważ są poddawane bieżnikowaniu i trafiają z powrotem do klientów w całej Europie.