Wyjątkowe wyścigi w Poznaniu. Mistrzostwa Europy Ciężarówek po raz pierwszy w Polsce

Wyjątkowa i widowiskowa seria Goodyear FIA European Truck Racing Championship po raz pierwszy w historii odwiedziła Polskę. Tor Poznań przyniósł wyrównaną rywalizację, a także zebrał pozytywne opinie wśród kierowców.

Wyścig Goodyear FIA ETRC na Torze PoznańWyścig Goodyear FIA ETRC na Torze Poznań
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Goodyear
Kamil Niewiński

Jarama, Nurburgring, Le Mans, Zolder, Poznań — co łączy te wszystkie tory wyścigowe? Odpowiedź jest naprawdę prosta: znalazły się one w kalendarzu Goodyear FIA European Truck Racing Championship, czyli Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych. Po raz pierwszy ta seria odwiedziła Polskę, a tor w Poznaniu zdołał dowieźć naprawdę fantastyczną rywalizację.

Dlaczego jest to tak istotne wydarzenie? Cóż, motorsportowych wydarzeń, nawet rangi mistrzostw Europy, jest w Polsce jak na lekarstwo. Takie wydarzenie jest więc pewnego rodzaju przełomem i wpisaniem naszego kraju na europejską mapę sportów motorowych. Nie mówiąc już o tym, że same wyścigi ciężarówek są o wiele ciekawsze, niż mogłoby się wydawać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

1200 KM mocy, szalone 5000 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 5 s, a także maksymalna prędkość na poziomie 160 km/h — to wszystko w absolutnych kolosach ważących nawet 5,5 tony. Dodatkowo wyścigi mocno promują walkę koło w koło, dzięki czemu często dochodzi do widowiskowych wyprzedzeń czy kolizji. Zobaczcie zresztą sami.

Goodyear FIA ETRC 2023 - #03 Poznań Race 2 highlights

Na Torze Poznań odbyły się cztery wyścigi, a dwa z nich wygrał Norbert Kiss — obrońca tytułu mistrza Europy. Zwyciężył on w wyścigach nr 1 i 3, zaś pozostałe dwa padły łupem Niemca Lukasa Hanha oraz Austriaka Antonio Albacete’a. Czy Tor Poznań ma szansę utrzymać się w kalendarzu serii? Cóż, wypowiedzi kierowców zdecydowanie mogą nastrajać optymizmem na przyszłość.

Jest trochę wyboiście, myślę, że będzie to widoczne z zewnątrz. Ciężarówki często się przemieszczają. Jest kilka szybkich zakrętów, rytm jest fajny, podobało mi się.

Norbert Kiss
mistrz Europy serii Goodyear FIA ETRC
Wyścig Goodyear FIA ETRC na Torze Poznań
Wyścig Goodyear FIA ETRC na Torze Poznań © Materiały prasowe | Goodyear

Tor jest fantastyczny, poziom przyczepności jest bardzo wysoki. Musimy znaleźć dobre ustawienia i to nam się udaje. Czuję się pewnie. Prognoza pogody wygląda idealnie. Podoba nam się tutaj i damy z siebie wszystko, aby zrobić wielkie show.

Jochen Hahn
6-krotny mistrz Europy serii Goodyear FIA ETRC

Wszyscy uczestnicy mistrzostw ścigają się wyłącznie na oponach Goodyear, które są zbudowane na podobnym karkasie co opony do codziennej jazdy - w rozmiarze 315/70R22.5 - natomiast bieżnik i mieszanka gumowa zostały w nich zmodyfikowane, aby zapewnić przyczepność na mokrych i suchych nawierzchniach oraz pomóc w rozpraszaniu ciepła wytwarzanego przez ważące ponad 5 ton ciężarówki.

Każdy zespół otrzymuje po 6 opon na każdy dzień wyścigu z serii Goodyear FIA ETRC, co daje 12 opon na dane zawody. Opony są przydzielane zespołom w wyniku losowania, co zapewnia wszystkim startującym równe szanse. Każda z nich jest wyposażona w technologię RFID, która pozwala przypisać komplet opon do danego zespołu, co wyklucza jakiekolwiek pomyłki przy ich eksploatacji w czasie wyścigu. Opony przyjeżdżają na dane wyścigi prosto z zakładów Goodyear w Luksemburgu. Po wyścigu trafiają do fabryki Goodyear w Niemczech, gdzie otrzymują "drugie życie", ponieważ są poddawane bieżnikowaniu i trafiają z powrotem do klientów w całej Europie.

Wyścig Goodyear FIA ETRC na Torze Poznań
Wyścig Goodyear FIA ETRC na Torze Poznań © Materiały prasowe | Goodyear

Wybrane dla Ciebie

Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Test: Toyota Hilux GR Sport II – dokładnie taka, jak trzeba
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a