Wirtualne auta przeniesione do rzeczywistości
Samochody stworzone na potrzeby gier komputerowych czasami przeobrażają się w prawdziwe auta.
18.06.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:17
W produkcjach pokroju Forza Motorsport czy Gran Turismo do dyspozycji graczy oddaje się setki dokładnie odwzorowanych, realnych pojazdów. Na potrzeby gier tworzy się też specjalne modele.
Czasami są one efektem współpracy pomiędzy markami motoryzacyjnymi a studiami tworzącymi gry. Innym razem opracowuje się je, ponieważ jest to konieczne ze względu na specyfikę danej gry (np. historia odbywa się w przyszłości). Niektóre z pojazdów wykreowanych na potrzeby wirtualnej rozrywki doczekało się prawdziwych odpowiedników.
GTbyCITROËN - Gran Turismo 5
GTbyCITROËN powstał na potrzeby gier "Gran Turismo 5 Prologue" oraz "Gran Turismo 5" na konsolę PlayStation 3. Autorem wyglądu samochodu był stylista Citroëna Takumi Yamamoto.
Jego przyjacielem od czasów dzieciństwa jest Kazunori Yamauchi, jeden z szefów Polyphony Digital i twórca serii "Gran Turismo". Panowie rozpoczęli rozmowy nad stworzeniem wirtualnego samochodu w 2003 r.
Prawdziwy GTbyCITROËN zadebiutował podczas Paris Motor Show 2008. Koncept był napędzany przez silnik V8 produkcji Forda o mocy 655 KM. Jego wirtualny odpowiednik był wyposażony w 4. motory elektryczne generujące razem 791 KM. Na pokładzie miał ogniwa paliwowe.
Przez kilka lat spekulowano, że prototyp doczeka się krótkoseryjnej produkcji. Koncern PSA nie zdecydował się jednak na ten krok.
Red Bull X1 - Gran Turismo 5
Red Bull X1 (zwany też X2010) tak samo, jak GTbyCITROËN, trafił do cyfrowego garażu "Gran Turismo 5". Prototyp ten to odpowiedź na pytanie: jak wyglądałby samochód wyścigowy, gdyby nie trzeba było przestrzegać regulaminów?
Red Bull X1 waży 545 kg. Jest napędzany przez 3-litrowy silnik V6 twin turbo, który wytwarza 1500 KM. Pojazd, przynajmniej w grze, może się rozpędzić do 450 km/h, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 1,4 s.
Ewolucją modelu X2010 jest Red Bull X2014, który jest dostępny w "Gran Turismo 6". Samochód występuje w 3. wersjach: X2014/S (Standard), X2014/F (Fan) i X2014/J (Junior). Prace zarówno nad starszym, jak i młodszym pojazdem nadzorował Adrian Newey, dyrektor techniczny Red Bull Racing.
Red Bull zbudował pełnowymiarowy model X1/X2010 o długości 4,75 m. Niestety, nie został on wyposażony w napęd. Studium zostało zaprezentowane podczas Goodwood Festival of Speed 2011.
Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo - Gran Turismo 6
Na potrzeby "Gran Turismo 6" zaprojektowano szereg unikalnych samochodów. Jednym z nich jest Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo.
Pojazd od 6 grudnia 2013 r. jest dostępny jako dodatek do gry Polyphony Digital. Mercedes postanowił zbudować model auta w skali 1:1, który można było podziwiać pod koniec ubiegłego roku podczas otwarcia centrum rozwojowego niemieckiej marki w Sunnyvale w Kalifornii i na targach motoryzacyjnych w Los Angeles.
Inspiracją dla stylistów był kot zbliżający się do ofiary. Designerzy chcieli też nawiązać do klasycznego Mercedesa 300 SL.
AMG Vision Gran Turismo ma pod maską silnik V8 twin turbo o pojemności 5,5 l rozwijający 585 KM i 799 Nm. Napęd trafia na tył.
Mercedes-AMG Vision Gran Turismo – Trailer
Volkswagen GTI Roadster Vision Gran Turismo - Gran Turismo 6
Podczas tegorocznego zlotu nad jeziorem Wörthersee, Volkswagen pokazał szerokiej publiczności koncept GTI Roadster Vision Gran Turismo. Samochód jest napędzany przez 3-litrową jednostkę VR6 TSI.
Motor generuje moc 510 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 665 Nm. Moc przekazywana jest na wszystkie koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Pojazd został wyposażony w 20-calowe felgi.
Trudno się spodziewać, żeby roadster kiedykolwiek trafił do sprzedaży. Posiadacze "Gran Turismo 6" będą jednak mogli przejechać się mocnym Volkswagenem po wirtualnych torach.
Teraz pozostaje nam czekać na decyzje marek BMW, Mitsubishi i Nissan. Również ci producenci stworzyli komputerowe prototypy dla Polyphony Digital. Być może zbudują studyjne egzemplarze, które będzie można obejrzeć na żywo.
Bravado Banshee - Grand Theft Auto
Odejdźmy od "Gran Turismo". Swego czasu opisywaliśmy samochody z "Grand Theft Auto V". Skupiliśmy się wtedy na nowych autach, nieobecnych we wcześniejszych częściach gier z serii "GTA".
Banshee to klasyk. Po raz pierwszy pojawił się w "Grand Theft Auto III". Samochód przypominał model Dodge Viper i szybko stał się jednym z ulubionych pojazdów graczy.
Auto w podobnej formie trafiło do najnowszej produkcji studia Rockstar. Z okazji premiery "Grand Theft Auto V", firma zleciła budowę prawdziwego Banshee. Było on nagrodą w konkursie towarzyszącym akcji promocyjnej gry.
Samochód został skonstruowany przez West Coast Customs. Powstał na bazie Vipera SRT-10 z 2006 r.
Zwyciężczyni konkursu wystawiała Banshee na sprzedaż w serwisie eBay. Pieniądze planuje przeznaczyć na edukację swoich synów. Pojazd został wyceniony na 170 000 dol. (ok. 520 000 zł).
Mario Kart
"Mario Kart" to szereg gier wyścigowych, w których w role kierowców wcielają się postacie z gier Nintendo, głównie ze świata hydraulika Mario. Pierwsza część trafiła na sklepowe półki w 1992 r. Najnowszy tytuł, czyli "Mario Kart 8" na Wii U, ukazał się na rynku w maju tego roku.
W 2011 r. na targach w Los Angeles zaprezentowane zostały karty Mario i Luigiego. Za ich skonstruowanie odpowiadali specjaliści z West Coast Customs. Oba wózki mają napęd przedni.
Francuski komik Rémi Gaillard pokazał, co by się stało, gdyby rzeczywistość Mario Kart połączyć z prawdziwymi światem, czym ściągnął sobie na głowę uwagę policji.
MARIO KART 2 (REMI GAILLARD) 🍌
Z kolei Japończycy z portalu clicccar.com w przebraniach Mario i Luigiego prezentowali dopuszczony do normalnego ruchu model X-Kart.
リアルマリオカート 【渋谷・原宿・表参道】 Real Mario Kart
Warthog - Halo
M12 Force Application Vehicle to wóz znany z serii gier Halo. Warthog, bo tak jest popularnie zwany, ma takie same zastosowania, jak w rzeczywistości Humvee i inne samochody terenowe wykorzystywane przez wojsko.
W świecie Halo dostępnych jest szereg odmian różniących się od siebie wyposażeniem i zastosowaniami, od pojazdu rozpoznawczego do wersji z bronią typu ziemia-powietrze. M12 w grze ma 6 m długości i waży ponad 3 t.
Powstało kilka replik Warthoga. Za jedną z nich odpowiada Weta Workshop, nowozelandzka firma, której współwłaścicielem jest reżyser Peter Jackson, twórca ekranizacji "Władcy pierścieni".
Samochód został zbudowany na zamówienie studia Bungie. Był wykorzystywany w krótkich produkcjach fabularnych.
Kolejny model także powstał na potrzeby filmu, ale fanowskiego. W "Operation Chastity" Brytyjczyka Petera Coopera pojawił się pojazd, którego konstrukcja została oparta o Land Rovera Defendera.
Kiedy pieczę nad serią "Halo" przejęło od Bungie studio 343 Industries, zleciło ono skonstruowanie nowego M12. Zadania podjęła się firma Aria Group, mająca na swoim koncie pojazdy, które pojawiły się m.in. w "Transformers 3" i "Aveners".
Najmłodszy Warthog wykorzystuje podzespoły Hummera H1. Zbudowanie auta zajęło 6 miesięcy.