Wielka fuzja w cieniu. Nowy gigant zbuduje w Polsce części do aut na cały świat

Choć nazwa Forvia będzie znana tylko specjalistom z branży, to od teraz kryje się pod nią jeden z największych graczy w przemyśle motoryzacyjnym. Francuski gigant opracowuje i buduje wiele podzespołów do samochodów, w tym również w Polsce.

Zakłady FaureciaZakłady Faurecia
Źródło zdjęć: © fot. PSA
Mateusz Żuchowski

Forvia powstała w wyniku przejęcia niemieckiej firmy Hella przez francuską spółkę Faurecia. Ta druga to światowy lider produkcji podzespołów do wnętrz i systemów kontroli emisji spalin w nowych samochodach. Teraz poszerzy swoje portfolio o specjalizację Helli, czyli elementy oświetlenia oraz elektronikę, w tym czujniki.

Proces fuzji zakończył się w styczniu po przygotowaniach trwających od sierpnia 2021 roku. Wtedy to nowego nabywcę wybrali właściciele pakietu kontrolnego Helli, która od 1899 roku pozostawała w prywatnych rękach. Wartość transakcji, w ramach której Francuzi nabyli 79,5 proc. firmy, wyniosła 5,3 miliarda euro.

Historia firmy Faurecia jest dużo krótsza. Powstała ona w roku 1998 w ramach połączenia producenta siedzeń samochodowych Bertrand Faure i odpowiedzialnej za produkcję podzespołów dywizji koncernu PSA o nazwie ECIA. Faurecia przetrwała w tej formie do stycznia 2021, gdy została wydzielona przed transformacją PSA w koncern Stellantis.

W wyniku połączenia Faurecii i Helli powstał nowy koncern Forvia, który awansuje na pozycję jednego z największych graczy w przemyśle motoryzacyjnym. Zatrudnia ponad 150 tys. osób, w tym ponad 35 tys. inżynierów, w ponad 40 krajach. Do tej grupy zalicza się również 1600 pracowników zakładów Faurecia Automotive Polska SA, które są największym pracodawcą w powiecie grójeckim.

Autokultowi udało się potwierdzić, że fuzja nie zmienia w żaden sposób sytuacji pracowników w polskiej fabryce. Ruch Francuzów podyktowany był chęcią poszerzenia portfolio swoich produktów i ograniczenia kosztów księgowych oraz wspólnego rozwoju nowych produktów. Nowi właściciele Helli prognozują, że inwestycja przyniesie im oszczędności rzędu 250 milionów euro w skali roku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA wykorzystując Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA wykorzystując Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy