Volvo V90 (2016) - kombi ze Szwecji oficjalnie odsłonięte [aktualizacja]
Do flagowej części gamy Volvo, oznaczonej numerem 90, dołączyło kombi - V90. Ten szwedzki wóz to bezpośrednia pochodna przedstawionego w ubiegłym roku sedana S90.
22.02.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:38
Informacje z 22 lutego
Volvo przedstawiło swoje nowe kombi na filmie. Auto prezentuje się na nim niesamowicie.
The Volvo V90: The Pinnacle Of The Modern Estate
Informacje z 18 lutego
Konstrukcja nowego kombi bazuje na platformie, którą szwedzki producent rozwinął w trakcie procesu projektowego XC90: SPA - Scalable Product Architecture. Z tej konstrukcji korzysta także S90. Zgodnie z niedawną zapowiedzią, na bazie platformy SPA powstanie nawet auto kompaktowe i kabriolet. Jest to więc niezwykle elastyczna konstrukcja.
Volvo kojarzy się przede wszystkim ze Szwecją i z bezpieczeństwem. Ta druga kwestia była w przypadku V90 bardzo istotna. Nowe kombi od Volvo ma na swoim pokładzie, jak twierdzi sam producent, najbardziej rozwinięte, standardowe wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo, jakie można dostać obecnie na rynku samochodowym. Według Szwedów, żaden inny samochód nie wspomaga kierowcy w aktywny sposób w takim stopniu. Na pokładzie V90 znajdziemy między innymi City Safety z funkcją wykrywania dużych zwierząt (jelenie, łosie itp.) oraz system Run-off Road Migration, który zapobiega kolizji spowodowanej zjazdem z jezdni przy prędkościach dochodzących do 140 km/h.
Volvo dołożyło także starań, by V90 dobrze się prowadziło. Auto ma być łatwe w kontrolowaniu i przewidywalne. To znów ukłon w stronę osób szukających bezpiecznych rozwiązań.
Pod maskę Volvo V90 trafi zestaw diesli i jednostek benzynowych. Na początek silniki wysokoprężne będą reprezentowane przez warianty D4 i D5, które mają rozwijać odpowiednio 190 i 233 KM. V90 D5 będzie oferowane w standardzie jako AWD. Później do gamy dołączy słabszy motor Diesla. Warty większej uwagi jest motor D5, w którym Szwedzi zastosowali system Power Pulse. Składa się on, w uproszczeniu, z elektrycznej sprężarki oraz pojemnika na sprężone powietrze. Zgromadzony gaz pod ciśnieniem uwalniany jest do turbosprężarki, gdy kierowca naciśnie mocniej pedał gazu. Wtedy auto dostaje dodatkowego kopa przy niskich obrotach. Tym samym rozwiązanie techniczne, określone mianem Power Pulse, pomaga wyeliminować turbodziurę.
V90 będzie dostępne w trzech wariantach benzynowych, z czego jeden ma być hybrydą. T6 z dwulitrowym motorem benzynowym wyposażonym w sprężarkę mechaniczną i turbosprężarkę będzie generować 320 KM, które trafią na wszystkie koła przez napęd AWD. Ten wariant ma osiągać 100 km/h w 6,1 s. Słabsza odmiana - T5, zostanie pozbawiona sprężarki mechanicznej, a generowana przez nią moc będzie trafiać wyłącznie na przednią oś. Topowe T8 ma rozwijać 410 KM. Ponieważ będzie to hybryda typu plug-in, kierowca będzie miał możliwość doładować akumulatory z gniazdka.
Na razie nie znamy cen V90. Pojazd zadebiutuje na zbliżających się targach samochodowych w Genewie. Wtedy, na żywo, przekonamy się jak prezentuje się jego stylistyka na tle konkurentów. Volvo ma w planach zrobienie sobie wygodnego miejsca obok niemieckiego trio. Czy ma na to szanse? Z pewnością rewelacyjne XC90 narobiło stracha konkurentom - rozchodzi się jak ciepłe bułeczki od momentu zaprezentowania. Przypomnijmy jednak, że nie tylko Szwedzi mają chęć brać ze smakowitego tortu premium kęsy większe niż do tej pory. Ofensywę prowadzi także Jaguar, a za rogiem czai się już Alfa Romeo, która również planuje zasiąść wkrótce do stołu. Sytuacja w kategorii pojazdów z górnej półki robi się coraz ciekawsza.