Volkswagen ogranicza produkcję w wyniku sporu z poddostawcami

Dwóch kooperantów Volkswagena wstrzymało dostawy do fabryk koncernu. W wyniku problemów Niemcy zostali zmuszeni do ograniczenia lub wstrzymania produkcji kluczowych modeli.

Obraz
Aleksander Ruciński

Zakłócenia w produkcji potrwają do końca sierpnia. Problemy z poddostawcami wpłyną na los ponad 27 tysięcy pracowników zatrudnionych w fabrykach w Wolfsburgu, Emden, Zwickau, Kassel, Salzgitter i Brunszwiku. Z powodu kłopotów niemiecki koncern musiał znacząco ograniczyć produkcję swoich najbardziej popularnych modeli, czyli Passata i Golfa.

Powodem przerw w dostawach jest poważny konflikt na linii Volkswagen - poddostawcy. Dwie firmy, ES Automobilguss oraz powiązane z nią przedsiębiorstwo Car Trim twierdzą, że niemiecki koncern zerwał z nimi współpracę bez żadnego okresu wypowiedzenia i zadośćuczynienia finansowego. W odwecie doszło do natychmiastowego wstrzymania dostaw dla Volkswagena.

Automobilguss produkuje elementy wykorzystywane w skrzyniach biegów, a Car Trim wytwarza pokrycia siedzeń. Nie są to najważniejsze elementy przeciętnego samochodu, lecz niezbędne, aby dokończyć jego produkcję. Przerwa w dostawach zmusiła Volkswagena do skrócenia czasu pracy większości fabryk. 10 000 osób z zakładu w Wolfsburgu pracuje krócej w okresie 22-27 sierpnia. Z kolei fabryka w Emden zmniejszył moce przerobowe pomiędzy 18 a 24 sierpnia. Podobnie będzie wyglądać sytuacja w Zwickau, Kassel, Salzgitter i Brunszwiku.

Obecnie Volkswagen prowadzi rozmowy z poddostawcami, którzy żądają odszkodowania w wysokości 58 mln euro za zerwanie współpracy bez zachowania obowiązującego okresu wypowiedzenia. Jeśli sprawa trafi do sądu, a Automobilguss i Car Trim wyjdą z niej zwycięsko, Volkswagen będzie musiał dopisać kolejny problem do i tak długiej listy.

Jak na razie sprawa jest w toku. Póki co sąd nakazał poddostawcom wydanie Volkswagenowi komponentów niezbędnych do produkcji nie później niż z początkiem września, aby nie doprowadzić do niepotrzebnych strat i przestojów. Nie oznacza to jednak ostatecznego rozwiązania konfliktu. Obecnie prawnicy sprawdzają, czy koncern faktycznie pogwałcił warunki umowy z poddostawcami.

Analitycy szacują, że Volkswagen może stracić na przestojach nawet 70 mln euro, czyli równowartość ponad 300 mln zł. Niemieckie fabryki pracują w systemie just in time, co oznacza, że nie magazynują zapasów, lecz pobierają komponenty do produkcji bezpośrednio od dostawców. Działania Automobilguss oraz Car Trim uderzyły więc znacząco w działalność koncernu. Jeśli sąd nie orzeknie winy Volkswagena, sprawa może mieć odwrotne zakończenie, w wyniku którego to poddostawcy będą wypłacać odszkodowanie niemieckiemu gigantowi.

[aktualizacja 24 sierpnia]

Volkswagen zażegnał konflikt z poddostawcami. Dzięki temu możliwe będzie wznowienie produkcji na dotychczasowym poziomie. Planowane przestoje w fabrykach, które w skrajnych przypadkach miały potrwać do końca sierpnia nie będą mieć miejsca.

Dostawcy wznowili transport komponentów do fabryk Volkswagena. Produkcja w najbliższych dniach powinna więc przebiegać bez zakłóceń. To dobra informacja dla niemieckiego koncernu. Oznacza bowiem brak ogromnych strat, do których mogłoby dojść w wyniku wstrzymania lub ograniczenia produkcji na okres ponad tygodnia. Wszystko wskazuje, że problem został zażegnany. W przyszłości Volkswagen będzie zapewne ostrożniej postępował ze swoimi kontrahentami.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥