V8, sprężarki i napęd na tył. Jak Hennessey Venom chce pobić rekord prędkości

V8, sprężarki i napęd na tył. Jak Hennessey Venom chce pobić rekord prędkości

Silnik opiera się na rozwiązaniach znanych z jednostki LS7
Silnik opiera się na rozwiązaniach znanych z jednostki LS7
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański
30.12.2020 10:27, aktualizacja: 16.03.2023 15:05

W pierwszej połowie 2021 roku ruszy sprzedaż Hennesseya Venoma F5 – auta, które ma moc ponad 1800 KM i jest w stanie przekroczyć prędkość 500 km/h. Niemal kosmiczne osiągi nie są zapewniane przez silnik elektryczny – za kierowcą znajdziemy stare, dobre V8, które przeszło "kilka" znaczących modyfikacji.

1842 KM i 1617 Nm – takie wartości pozwalają Venomowi F5 nie tyle przewyższyć, co po prostu zmiażdżyć współczesne super-, ale i hipersamochody. Hennessey nie ukrywa, że na jego celowniku znajduje się rekord prędkości SCC Tuatary, który wynosi 532 km/h. Żeby rozpędzić auto do takich wartości, trzeba nie tylko świetnej aerodynamiki i niezniszczalnych opon, ale przede wszystkim – mocy. Bardzo dużo mocy.

Dlatego też specjaliści z Hennesseya postawili na sprawdzone rozwiązanie, dokładniej na własny blok mocno zainspirowany "klasycznym" V8 LS7 z Chevroleta Corvette Z06 czy Camaro Z/28. Tę jednostkę można bez problemu kupić na stronie producenta za ok. 15 tys. dolarów. Standardowo generuje ona 505 KM, więc aby zasłużyła na swoją nazwę – Furia – trzeba było odrobinę w niej pozmieniać.

No dobrze, trochę więcej niż "odrobinę". Przede wszystkim, oprócz nowego bloku, wymieniono tłoki, które zmniejszyły pojemność do ok. 6,6 litra. Wał korbowy jest lżejszy. Jakby tego było mało, silnik wyposażono w dwie turbosprężarki (zgodnie z modą, wydrukowane) wzmocnione powłoką ceramiczną, które mają 76 mm. To pozwala "dmuchnąć" do silnika aż 1,5 bara. Robi to wrażenie, zwłaszcza, że jednostka kręci się aż do 8200 obr./min.

"Furia" - wykres z hamowni
"Furia" - wykres z hamowni© mat. prasowe

Postawiono na drogie materiały: zawory ssące w aluminiowej głowicy wykonane są z tytanu, a wydechowe tworzone są z inkonelu (stop niklu, chromu i żelaza). Dodatkowo opracowano układ chłodzenia powietrza, który umieszczony jest pomiędzy kolektorem dolotowym a głowicą. Czymś oczywistym jest wyścigowy układ smarowania.

1817 HP Venom F5 Engine Named "FURY" Dyno Testing

Silnik waży 280 kg, cały samochód – 1360 kg. Hennessey Venom F5 ma rozpędzać się do setki w 2,6 sekundy, a 400 km/h (to nie pomyłka) ma pojawić się na liczniku po 15 sekundach. Biorąc pod uwagę, że auto będzie dostępne z manualną skrzynią biegów, a cała moc trafia na tylną oś, kierowca chcący wykorzystać cały potencjał Venoma F5 musi być po prostu szalony. Producent planuje wypuszczenie 24 egzemplarzy.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)