Toyota szykuje potwora. To GR Yaris z centralnym silnikiem
Toyota zaskakuje miłośników motoryzacji, zapowiadając model GR Yaris M Concept z silnikiem umieszczonym centralnie. Kompaktowy hatchback otrzyma nową jednostkę napędową, która może zrewolucjonizować świat sportowych aut.
GR Yaris już wcześniej wyróżniał się na tle standardowego Yarisa dzięki mocnemu silnikowi i napędowi na cztery koła. Teraz Toyota poszła o krok dalej, instalując większy silnik za fotelami, zmieniając układ na mid-engine.
Nowa jednostka to turbodoładowany silnik "G20E" o pojemności 2.0 litra i czterech cylindrach. Japoński producent określa go jako "rozwojowy", co sugeruje, że jest częścią nowej, przełomowej rodziny silników, nad którą pracuje Toyota.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skrót z gali Samochód Roku 2025
Nie jest jasne, czy GR Yaris M Concept ma napęd na tylne czy wszystkie koła. Mało prawdopodobne jest jednak, by Toyota wprowadziła do sprzedaży Yarisa z silnikiem umieszczonym centralnie. Taki układ bardziej pasuje do dedykowanego samochodu sportowego, a Toyota od dawna sugeruje możliwy powrót modelu MR2. Nowy czterocylindrowy silnik może pojawić się także w innych modelach Gazoo Racing, takich jak odrodzona Celica czy przyszłe generacje Supry, którą Toyota zobowiązała się utrzymać w ofercie.
W międzyczasie Toyota planuje przetestować GR Yarisa M, wystawiając go w serii wyścigowej Super Taikyu. Auto ma być "wielokrotnie doprowadzane do granic możliwości i naprawiane w ekstremalnych warunkach wyścigowych", co pozwoli na dalsze udoskonalenie technologii.