Tory wyścigowe w Polsce - gdzie można się pościgać?

Polska nigdy nie słynęła z porządnych torów wyścigowych, do których dostęp byłby tak prosty jak rezerwacja pokoju hotelowego. W naszym kraju znajduje się jednak kilka obiektów, na których można w bezpiecznych warunkach wcisnąć prawy pedał w podłogę.

Tory wyścigowe w Polsce - gdzie można się pościgać?
Bartosz Pokrzywiński

02.01.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:01

Inne tory

Legionowo

Fot. Automobilklub Królewski
Fot. Automobilklub Królewski

Centrum Szkolenia Policji w Legionowie - wydawać by się mogło, że w towarzystwie mundurowych mało kto odważyłby się na szybką jazdę. Okazuje się jednak, że za odpowiednią opłatą (na jednym z forów kilka lat mówiono o 1500 zł za cały dzień) można wynająć obiekt i na 2 płytach poślizgowych doskonalić swoje umiejętności.

Jest to podobno także niezłe miejsce na organizowanie amatorskich rajdów samochodowych, a ze względu na stan nawierzchni oraz otoczenie nie nadaje się do nauki driftu.

Kąkolewo

Fot. Porsche-Przemek Skóra
Fot. Porsche-Przemek Skóra

Byłe wojskowe lotnisko w wielkopolskim Kąkolewie także jest miejscem, w którym da się zorganizować zabawę dla miłośników koni mechanicznych. Nasza redakcja gościła tam na Porsche Roadshow 2011. Kąkolewo od pozostałych tego typu obiektów różni to, że poza utwardzoną nawierzchnią na terenie obiektu znajdują się także drogi nieutwardzone.

Kąkolewo mieści się zaledwie 10 km na północny wschód od Grodziska Wielkopolskiego.

Bednary

Fot. Michał Grygier (Autokult)
Fot. Michał Grygier (Autokult)

Stosunkowo niedaleko Kąkolewa znajduje się drugi podobny obiekt, ulokowany w Kobylnicy. Mowa o lotnisku Bednary, na którym odbywają się wystawy rolnicze Agro Show. Terenem zarządza Aeroklub Poznań, a poza awionetkami znajdują się tam także maty poślizgowe, pachołki i opony, dzięki czemu jest to częste miejsce zlotów motomaniaków.

Warszawskie Bemowo

Fot. mmwarszawa.pl
Fot. mmwarszawa.pl

Warszawskie lotnisko na Bemowie także jest jednym z miejsc, w którym sporadycznie organizowane są tego typu imprezy. W 2008 roku gościł tam nawet Robert Kubica, który wraz z zespołem BMW Sauber przygotował show Pit Lane Park. Jednak obiekt ten znany jest bardziej z wyścigów na 1/4 mili.

Modlin

Fot. driftforum.pl
Fot. driftforum.pl

Kolejnym miejscem, w którym stolica może rozładować odrobinę drogowej złości jest lotnisko w podwarszawskim Modlinie. Doskonale znają je nie tylko drifterzy czy miłośnicy wyścigów na 1/4 mili, ale także motocykliści. W 2009 roku odbyła się tam nawet Wyścigowe Mistrzostwa Motocyklowe Polski.

Nowe Miasto nad Pilicą

Fot. forum.subaru.pl
Fot. forum.subaru.pl

Z kolei 80 km od stolicy leży Nowe Miasto nad Pilicą, gdzie znajduje się płyta byłego lotniska, na której można poszaleć zarówno swoim autem, jak i wynająć jakiegoś potwora chociażby za pośrednictwem Warsaw Motorsport Academy. Istnieje także możliwość jazdy po szutrach za kierownicą Subaru Imprezy czy offroadowych zmagań Land Roverami.

Tor Rakietowa

Fot. torakietowa.pl
Fot. torakietowa.pl

We Wrocławiu przy ulicy Rakietowej 39 mieści się profesjonalny obiekt dostosowany do potrzeb doskonalenia techniki jazdy samochodem. Tor Rakietowa to łącznie ponad 4100 m dróg, z czego 1000 m prowadzi przez nawierzchnię szutrową.

Ponadto znajdują się tam maty poślizgowe, zaplecze cateringowe oraz wykwalifikowana kadra instruktorska, słowem idealne warunki do przeprowadzania kursów czy szkoleń.

Kontakt - Tor Rakietowa

Fot. honda.gda.pl
Fot. honda.gda.pl

Tor Kielce

Fot. panoramio.com
Fot. panoramio.com

Tor Kielce jest jednym z najsłynniejszych obiektów wyścigowych w Polsce i wbrew pozorom zlokalizowany jest nie w Kielcach, a 12 km dalej, w Miedzianej Górze. Wybudowany w 1977 roku był systematycznie powiększany, nie tylko o dodatkowe odcinki, ale także o zaplecze organizacyjne, czyli hotele, restauracje czy sale konferencyjne.

Obecnie rocznie odbywają się tam 2-3 imprezy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Poza tym Miedzianą Górę odwiedzają dziennikarze, nie tylko by wziąć udział w Grand Prix dziennikarzy, ale także by testować nowe modele podczas eventów prasowych.

W skład toru wchodzi mała owalna pętla o długości 1140 m, duża pętla mierząca 4160 m, która częściowo pokrywa się z drogą krajową nr 74, a także tor kartingowy o długości 880 m.

Fot. odyssei.com
Fot. odyssei.com

Tor Radom

Fot. imageshack.us
Fot. imageshack.us

Wprawdzie teoretycznie jest to tor kartingowy, który ma zaledwie 870 m długości, jednak w praktyce obiekt w Radomiu służy także tym, którzy mają ochotę w bezpiecznych warunkach dokładniej poznać swoje auto.

Co ciekawe, jest to także jedno z nielicznych miejsc w Polsce, gdzie można nauczyć się jeździć gokartami. Kurs dla dorosłych z przygotowaniem do egzaminu na licencję to wydatek 1500 zł, a za 12 min jazdy gokartem rekreacyjnym trzeba zapłacić 36 zł. Oferta toru w Radomiu jest oczywiście o wiele bogatsza, obejmuje także szkolenia z zakresu sportowej jazdy samochodem.

Kontakt: Tor Radom

Fot. tor.radom.pl
Fot. tor.radom.pl

Tor Lublin

Fot. mx-5.pl
Fot. mx-5.pl

W Lublinie przy ulicy Zemborzyckiej 85 mieści się obiekt, który w listopadzie został sprzedany podobno za nieco ponad 10 mln zł. Mowa o Torze Lublin, który niedawno trafił w ręce anonimowego właściciela.

Obiekt ma długość 1420 m i w zależności od miejsca od 8 do 12 m szerokości. Jeszcze w zeszłym roku za kilkadziesiąt złotych można tam było bez najmniejszego problemu pojeździć samochodem czy motocyklem. Miejmy nadzieję, że w sezonie 2012 obiekt nadal będzie dostępny dla miłośników szybszej jazdy.

Fot. lublin.naszemiasto.pl
Fot. lublin.naszemiasto.pl

Kartodrom Bydgoszcz

Fot. Bartosz Pokrzywiński (Autokult)
Fot. Bartosz Pokrzywiński (Autokult)

Przed laty odbywały się tam nawet Kartingowe Mistrzostwa Europy, a w 1994 roku Kartingowe Mistrzostwa Świata Formuły C, jednak teraz bydgoski Kartodrom nie ma już tyle wspólnego z gokartami. Obecnie stałymi bywalcami tego obiektu są drifterzy, którzy poza treningami pojawiają się tutaj także w ramach eliminacji do mistrzostw polski w drifcie.

Tor mieszczący się przy ul. Fordońskiej 116 jest także często oblegany przez motocyklistów, raz na jakiś czas organizowane są także KJS-y. Najwięcej osób przewija się tam jednak w niedzielę rano, przy okazji giełdy samochodowej.

Obecnie obiekt ma zostać przebudowany, a jego łączna długość wzrośnie z 480 do 1200 m. Podobno inwestycję wyceniono na 600 000 zł.

Fot. mojekawasaki.pl/zumi
Fot. mojekawasaki.pl/zumi

Motopark Ułęż

Fot. motopark.net.pl
Fot. motopark.net.pl

Eventy, kursy, szkolenia, wyścigi samochodowe, motocyklowe, rajdy. Motopark Ułęż zlokalizowany na terenie byłego lotniska Ułęż jest miejscem, gdzie można zrobić niemal wszystko. Do dyspozycji gości są kadra instruktorska, zaplecze gastronomiczne, a nawet samochody marzeń, jak Ferrari czy Lamborghini, z którymi można się zmierzyć, oczywiście za odpowiednią opłatą.

Co więcej, jest to także interesujący obiekt nie tylko dla tych, którzy chcą szybko kręcić kierownicą. W ofercie można znaleźć nawet Drift Taxi, czyli doznać kontrolowanej nadsterowności, siedząc bezpiecznie na prawym fotelu.

Kontakt i szczegółowe informacje: Motopark Ułęż

Fot. motopark.net.pl
Fot. motopark.net.pl

Tor w Toruniu

Fot. tyszkiewicz-team.pl
Fot. tyszkiewicz-team.pl

Miłośnicy Rallycrossu z północnej lub zachodniej części Polski, którym nie chce się podróżować aż do Warszawy, powinni zainteresować się obiektem zlokalizowanym w Toruniu. Znajduje się on w pobliżu nowego stadionu żużlowego i nowo otwartego centrum handlowego.

Wraz z redakcją Autokult i Kajetanem Kajetanowiczem odwiedziliśmy ten obiekt podczas jubileuszu firmy Bridgestone. Jest tam tor rallycrossowy, można także doskonalić swoje umiejętności poprzez szkolenia na matach poślizgowych.

Kontakt: Rallycross.pl

Fot. rallycross.pl
Fot. rallycross.pl

Tor w Słomczynie

Fot. panoramio.pl
Fot. panoramio.pl

Rallycross to słowo, które w naszym kraju kojarzy się wszystkim z torem w Słomczynie pod Warszawą. Dyscyplina ta rozwija się w tamtym obiekcie już od 1995 roku. Tor zlokalizowany jest w pobliżu giełdy samochodowej, co z pewnością sprzyjało zwiększeniu zainteresowania zawodami.

Obecnie obiekt ten gości kierowców m.in. podczas Mistrzostw Polski, Mistrzostw Europy oraz Pucharu Europy Centralnej w Rallycrossie.

Fot. rallycross.pl
Fot. rallycross.pl

Tor FSO Warszawa

Fot. mmwarszawa.pl
Fot. mmwarszawa.pl

Przed laty kręcono na nim słynne kroniki filmowe, na których samochody rozpędzały się do zawrotnych prędkości. Obiekt mieszczący się na warszawskiej Pradze przy ulicy Jagiellońskiej 71 sporadycznie gości dzisiaj imprezy motoryzacyjne.

Stary tor testowy FSO odżył w lipcu 2011 roku, kiedy to z okazji 60. rocznicy wyprodukowania pierwszego motocykla przez Warszawską Fabrykę Motocykli oraz z okazji 60-lecia Fabryki Samochodów Osobowych jeszcze raz pojawiły się na nim auta z minionej epoki.

W maju 2011 roku część terenu została sprzedana Mennicy Polskiej za kwotę 144 mln zł. Nie wiadomo dokładnie, jaka przyszłość czeka ten obiekt.

Fot. mmwarszawa.pl
Fot. mmwarszawa.pl

Tor Poznań

Fot. towarzystwowyscigowe.pl
Fot. towarzystwowyscigowe.pl

4083 m długości - tyle mierzy samochodowa pętla Toru Poznań ulokowanego w Przeźmierowie na ulicy Wyścigowej 3. Obiekt ten został oddany do eksploatacji w 1980 roku, a więc liczy nieco ponad 30 lat. Od tego czasu tor gości nie tylko wyścigi samochodowe, ale także amatorskie KJS-y, będące dla wielu kierowców przepustką do kariery w rajdach samochodowych, spotkania miłośników klasycznych aut czy cieszące się ogromną popularnością zawody driftingowe.

Tor Poznań to obiekt, na którym legalnie można nie tylko przekroczyć prędkość 140 km/h, ale także przeprowadzić spotkanie biznesowe, prezentację, nauczyć się bezpiecznej i ekonomicznej jazdy, najeść się do syta, a nawet przespać. W 2010 roku pojawił się tam nawet Robert Kubica, który prezentował możliwości bolidu Formuły 1 podczas N-Gine Renault F1 Team Show.

Fot. simracing.pl
Fot. simracing.pl
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)