Top 10 aut, których nie było
Piękne, szybkie, paliwożerne, wywołujące smutek i zazdrość na twarzach sąsiadów... ale jednocześnie takie, których nigdy nie było. Prezentuję Wam 10 wybranych przeze mnie aut, o których świat usłyszał 'a', ale nikt nie powiedział już 'b'. Są to najczęściej auta, które niegdyś zadebiutowały jako koncepty na światowych pokazach, lecz producenci zaprzestali dalszego w nie inwestowania. Niekiedy to cena produkcji zaważyła na werdykcie, ponieważ producenci wolą inwestować w badania nad wykorzystaniem powietrza, jako paliwa napędowego, niż inwestować w coś, co miałoby przynieś hańbę i fiasko ich firmie.
26.10.2007 | aktual.: 02.10.2022 13:50
Piękne, szybkie, paliwożerne, wywołujące smutek i zazdrość na twarzach sąsiadów... ale jednocześnie takie, których nigdy nie było. Prezentuję Wam 10 wybranych przeze mnie aut, o których świat usłyszał 'a', ale nikt nie powiedział już 'b'. Są to najczęściej auta, które niegdyś zadebiutowały jako koncepty na światowych pokazach, lecz producenci zaprzestali dalszego w nie inwestowania. Niekiedy to cena produkcji zaważyła na werdykcie, ponieważ producenci wolą inwestować w badania nad wykorzystaniem powietrza, jako paliwa napędowego, niż inwestować w coś, co miałoby przynieś hańbę i fiasko ich firmie.
1. Mercedes F400 Carving
Pojawił się w 2001 roku. Co zadecydowało o tym, że nigdy więcej go nie ujrzeliśmy? Podobno miał on jakieś problemy z przednią osią, która robiła "bum" w czasie zbyt ostrego skręcania. Podobno. Istnieje również fakt, że Mercedes wolał inwestować w limuzyny Maybacha niż w projekt F400.
2. VW Microbus
O jego pokazaniu zadecydował fakt, że New Beetle sprzedawał się świetnie i VW chciało ponownie sięgnąć w przeszłość. O zaprzepaszczeniu szans na jego produkcję zadecydował mały krach, związany z samochodami VW, sprzedawanymi w USA. Choć wiele młodych podpisało się pod tym projektem, to nigdy nic z tego nie wyszło.
3. Audi Avus
Ładnie wyglądające auto od Audi również podzieliło los poprzedników. Miał on posiadać 6 litrowy silnik V12, ale widocznie na rok 1991 był to jeszcze zbyt daleko wybiegający w przyszłość projekt.
4. Cadillac Sixteen
Pojawienie się jego wzbudziło spore zainteresowanie wśród milionerów, którzy teraz mieli problem, czy wybrać nowego Rolls-Royce'a, Maybacha, czy Cadillaca. Choć szefowie GM byli chętni wprowadzić go do produkcji, to dział finansów zadecydował, że lepiej zająć się produkcją samochodów przeznaczonych dla mas. Projekt upadł.
5. TVR Cerbera Speed 12
TVR chciał wyprodukować superauto, po jak najniższych kosztach, stwarzając tym samym wielką konkurencję innym. Szef Peter Wheeler chciał w 1997 stworzyć auto o ogromnej mocy, lecz kiedy wsiadł za jego kierownicę uznał, że jest ono zbyt mocne na jakąkolwiek wybudowaną drogę. Projekt upadł - testowe auto przetrwało do dziś.
6. Lotus M250
Miał on być modelem środkowym, pomiędzy Elise, a Espritem. Niestety, ale choć ponad 1000 zamówień zostało złożonych, musiały być wycofane, ponieważ auto nie spełniało wymagań stawianych przez USA.
7. Jaguar F-Type
Reakcja na to auto w 2000 roku była wyjątkowo pozytywna. W 2001 roku ogłoszono, że trafi do salonów dwa lata później. Jak się okazało, firma postanowiła skoncentrować się na X-Type i XJ, a o F-Type zapomniano.
8. Ford 021c
Pokazany w Tokio w 1999 roku. Ciekawostką jest, że auto zostało zaprojektowane przez osobę, która na co dzień zajmowała się kreśleniem projektów lodówek i wyposażeń restauracji. Po pewnym czasie, firma ogłosiła, że 021c był tylko stylową próbą, która nie trafi do produkcji seryjnej.
9. Opel Trixx
W 2004 roku pokazano go i ogłoszono, że jest on odpowiedzią Opla i Vauxhalla na Smart ForTwo. Miał on nawet zastąpić Agilę. Jednakże szefowie GM zdecydowali, że rynek małych samochodów miejskich jest zbyt słabo rozwinięty, aby zaczynać produkcję.
10. Renault Fiftie
W 1996 roku firma postanowiła zrobić eksperyment i stworzyć auto retro, z okazji 50 rocznicy ukazania się Renaulta 4CV. Choć auto zostało ciepło przyjęte, to firma okazała się jednak zbyt mało sentymentalna, aby wypuścić 'nowego' 4CV.
Tak oto prezentuje się moje, subiektywne zestawienie. Wiem, że aut mogłoby być więcej, być w innej kolejności, ale ja zdecydowałem, że właśnie taką hierarchię im nadam. Zapraszam Was do wzięcia udziału w ankiecie i oddania głosu, na auto, które Waszym zdaniem powinno trafić do sprzedaży/produkcji seryjnej.
Info: AutoExpress
Foto: google