Test zimowych opon ADAC 2025/2026. Ile one potrafią przejechać!
Niemieccy eksperci sprawdzili, które zimowe opony są najlepsze do samochodów klasy średniej i kompaktów. Do czołówki obsadzonej przez marki premium przebiły się i tańsze "gumy", a żywotność tych najlepszych jest po prostu imponująca.
Z roku na rok popularność całorocznego ogumienia wśród polskich kierowców rośnie. Jednak mimo to wielu zmotoryzowanych wymaga od opon zimą najwyższej wydajności. Ci wybiorą ogumienie sezonowe. Niemiecki automobilklub ADAC przetestował opony w rozmiarze 225/40 R18. To modele, które mogą być ofertą do nowszych samochodów kompaktowych lub aut segmentu średniego.
W warunkach zimowych badano wszystkie najważniejsze parametry. Oprócz drogi hamowania na różnych nawierzchniach sprawdzano także generowany hałas i prędkość występowania niebezpiecznego aquaplaningu (im wyższa, tym lepiej). Oszacowano również spodziewany przebieg, jaki będzie można zrobić na komplecie ogumienia. Oto wyniki od najlepiej do najgorzej ocenionej opony.
Goodyear UltraGrip Performance 3
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,3 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 31,7 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 36,6 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 77,1 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,7 m
- Przewidywany przebieg: 76,5 tys. km
- Generowany hałas: 71,2 dB
Michelin Pilot Alpin 5
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 41,4 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 32,2 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 36,9 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 75,2 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,4 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,3 m
- Przewidywany przebieg: 67 tys. km
- Generowany hałas: 71,5 dB
Bridgestone Blizzak 6
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,8 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 32,3 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 36,5 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 74,9 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,6 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,2 m
- Przewidywany przebieg: 57,7 tys. km
- Generowany hałas: 72,4 dB
Dunlop Winter Sport 5
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 44,0 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 34,4 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 38,9 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 73,2 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,5 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,8 m
- Przewidywany przebieg: 61,3 tys. km
- Generowany hałas: 74,1 dB
Hankook Winter i*cept evo3 W330
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,7 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 32,9 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 37,5 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 74,0 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 17,4 m
- Przewidywany przebieg: 72,4 tys. km
- Generowany hałas: 75,3 dB
Continental WinterContact TS 870 P
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,6 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,0 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 38,0 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 75,2 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,8 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 18,1 m
- Przewidywany przebieg: 53,1 tys. km
- Generowany hałas: 71,8 dB
Kleber Krisalp HP3
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 44,2 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 35,0 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 40,7 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 76,9 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,4 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,8 m
- Przewidywany przebieg: 52,7 tys. km
- Generowany hałas: 71,9 dB
Nokian Tyres Snowproof P
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,2 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,4 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 37,7 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 67,8 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 10,0 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,0 m
- Przewidywany przebieg: 51,6 tys. km
- Generowany hałas: 70,9 dB
Momo W-20 North Pole
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,1 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 32,7 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 36,6 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 71,1 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,8 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,7 m
- Przewidywany przebieg: 61,2 tys. km
- Generowany hałas: 71,4 dB
Ceat WinterDrive
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,0 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 34,5 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 39,7 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 71,5 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,5 m
- Przewidywany przebieg: 64,6 tys. km
- Generowany hałas: 71,6 dB
Matador MP93 Nordicca
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 45,1 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 34,9 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 40,9 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 72,3 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,8 m
- Przewidywany przebieg: 50,1 tys. km
- Generowany hałas: 71,1 dB
Uniroyal WinterExpert
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,9 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 32,9 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 38,1 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 72,1 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 17,4 m
- Przewidywany przebieg: 53,0 tys. km
- Generowany hałas: 73,2 dB
Fulda Kristall Control HP2
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 45,3 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 35,9 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 40,0 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 74,0 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 17,0 m
- Przewidywany przebieg: 56,9 tys. km
- Generowany hałas: 74,3 dB
Semperit Speed-Grip 5
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 44,3 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,3 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 37,6 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 74,2 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,6 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 17,0 m
- Przewidywany przebieg: 47,9 tys. km
- Generowany hałas: 74,2 dB
GT Radial WinterPro 2 Sport
- Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 45,0 m
- Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 36,3 m
- Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 40,8 m
- Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 73,4 km/h
- Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,7 m
- Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 17,0 m
- Przewidywany przebieg: 44,6 tys. km
- Generowany hałas: 72,8 dB
W pierwszej piętnastce najlepszych opon zimowych testowanych przez ADAC wyróżnia się zwycięska propozycja Goodyeara, która może się pochwalić przewidywanym przebiegiem aż 76,5 tys. km. Jeśli ktoś uważał, że zimowe opony z natury muszą szybko się ścierać, był w błędzie. Interesująca jest także propozycja firmy Hankook, która zaskakuje dobrymi parametrami. Jej słabością jest generowany hałas, tym niemniej udało się jej rozdzielić przedstawicieli marek premium.