Tesla zbuduje fabrykę w Chinach. To odpowiedź na wojnę handlową prowadzoną przez USA

Od objęcia stanowiska prezydenta przez Donalda Trumpa, USA i Chiny są w stanie tzw. wojny handlowej, podnosząc cła na wybrane produkty. Wśród nich są samochody, co okazało się dotkliwe dla chińczyków kupujących Tesle. Elon Musk nie traci czasu i wybuduje fabrykę w państwie środka.

Elon MuskElon Musk
Źródło zdjęć: © fot. AP Photo/Kiichiro Sato
Marcin Łobodziński

W wyniku podniesienia cła z 15 do 40 proc. na amerykańskie samochody importowane do Chin, tesle podrożały o 20 proc. Przed podwyżką Model S kosztował ok. 710 tys. juanów, natomiast po podwyżce 850 tys. juanów (129 tys. dolarów). O tym, jak absurdalna jest obecnie sytuacja pomiędzy USA i Chinami, niech świadczy fakt, że amerykanie kupują ten sam model za 74,5 tys. dolarów.

Firma produkująca luksusowe auta elektryczne jako pierwsza w Chinach podniosła ceny, co początkowo wg. analityków miało nie mieć znaczenia, ponieważ tesle są w Chinach wyznacznikiem statusu i wyższa cena nie miała wpłynąć na popyt. Jednak eksperci dostrzegli, że bogaci Chińczycy zwracają na to uwagę.

Elon Musk nie składa broni – wręcz przeciwnie, bierze skuteczniejszą. Aby ominąć cło, tesle będą produkowane w Chinach. 10 lipca Elon Musk podczas pobytu w Chinach podpisał umowę na budowę fabryki, z której rocznie ma wyjeżdżać ok. 500 tys. tesli. Do tej pory import z USA wynosił ok. 15 tys.

  • To tylko pierwszy rozdział w tej historii - stwierdził szanghajski analityk z IHS Markit, James Chao. Jego zdaniem Telsa wykonała pierwszy krok, a w ślad za nią pójdą inne firmy samochodowe. Początkowo, ze względu na nakłady inwestycyjne, przyniesie to duże straty tam, gdzie są ich siedziby, a Chiny dzięki temu będą miały nowe inwestycje. Potem jednak właściciele fabryk będą mieć duże zyski. Kto wie, czy za kilka lat auta tesli nie będą wysyłane na cały świat właśnie z Chin, a nie USA.
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie