Technika, którą powinien znać każdy kierowca. Pieniądze zostaną w portfelu

Hamowanie silnikiem to technika, której nie powinniśmy ignorować, pomimo tego, co mogą mówić starsi kierowcy.

Lewarek skrzyni biegów
Lewarek skrzyni biegów
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

05.08.2023 | aktual.: 05.08.2023 08:11

Każdy, kto posiada prawo jazdy, wie, że do zatrzymania pojazdu służy hamulec. Jednakże każdy doświadczony i odpowiedzialny kierowca powinien zdawać sobie sprawę z istnienia i korzyści płynących z hamowania silnikiem. Te korzyści to nie tylko oszczędność paliwa, ale także, jeżeli technika ta jest stosowana prawidłowo, mniejsze zużycie różnych części samochodu.

Hamowanie silnikiem jest techniką prostą, ale wymaga pewnej dozy "wczucia" w samochód. Wszystko sprowadza się do tego, aby zdjąć nogę z pedału gazu, nie zmieniając biegu. Tutaj należy pamiętać o jednej zasadzie: im niższy bieg, tym większe będzie spowolnienie pojazdu.

Zatem, jeżeli zjeżdżamy z górki, zmniejszenie biegu z piątego na czwarty spowoduje, że zaczniemy zwalniać. Zmiana na trzeci bieg spowoduje jeszcze większe spowolnienie, ale należy uważać, aby nie zwiększyć obrotów silnika zbyt mocno, co mogłoby skończyć się kosztowną naprawą. Dlatego tak ważne jest "wjeżdżenie się" w pojazd, każdy samochód ma przecież inną długość przełożeń przekładni. Kluczowym jest dostosowanie prędkości do biegu i na przykład nachylenia drogi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co więcej, w każdym nowocześniejszym samochodzie paliwo nie jest dostarczane do cylindrów podczas hamowania silnikiem, co oznacza, że jazda jest wówczas darmowa. Wyjątkiem są starsze samochody, gdzie za dostarczanie paliwa odpowiada gaźnik. W takich pojazdach oszczędność paliwa jest znikoma. To może być powód, dla którego starsi kierowcy mogą być sceptyczni wobec hamowania silnikiem.

Mimo to, warto stosować tę technikę, ponieważ dzięki niej zmniejszamy zużycie klocków hamulcowych. Jest to szczególnie przydatne w górach, gdzie podczas zjazdu ze wzniesienia możemy przegrzać cały układ hamulcowy, w zależności od jego stanu i wydajności.

Jednak nieumiejętne hamowanie silnikiem może przynieść więcej szkód niż korzyści. Przede wszystkim zbyt gwałtowne hamowanie silnikiem, na przykład poprzez zmniejszenie o dwa lub więcej biegów naraz, może spowodować duże obciążenie sprzęgła, co skutkuje jego szybszym zużyciem. Takie zachowanie może również wpływać na stan koła zamachowego, które ma za zadanie redukować wibracje.

Istnieje jeszcze jeden aspekt, który należy wziąć pod uwagę – bezpieczeństwo, zwłaszcza w samochodach z tylnym napędem. Choć większość nowszych pojazdów ma system ESP, który radzi sobie z nadmiernym poślizgiem tylnej osi, i tak powinniśmy zachować ostrożność. W przypadku zmniejszenia biegu na wilgotnym zakręcie lub na drodze pokrytej sypkim materiałem może dojść do poślizgu tylnej osi. Elektronika to jedno, zdrowy rozsądek to drugie. Poza tym, nawet najbardziej zaawansowane systemy elektroniczne nie są w stanie pokonać praw fizyki, które są nieubłagane.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (121)