Tak źle nie było od 70 lat. Brytyjski przemysł motoryzacyjny ma problem

Wielka Brytania wyprodukowała w kwietniu zaledwie 59 203 pojazdy, co jest najniższym miesięcznym wynikiem od 1952 roku, nie licząc miesięcy lockdownu w 2020 roku.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Brytyjski przemysł motoryzacyjny boryka się z poważnymi wyzwaniami. Późne święta wielkanocne w kwietniu skróciły czas pracy fabryk, a zmiany modeli wymusiły przerwy w produkcji z powodu modernizacji linii montażowych. Dodatkowo niepewność związana z taryfami celnymi USA na poziomie 10 proc. dla eksportu do 100 000 pojazdów rocznie nadal wpływa negatywnie na produkcję.

Mike Hawes, dyrektor generalny Stowarzyszenia Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych (SMMT), stwierdził, że Wielka Brytania doświadczyła "najtrudniejszego początku" w produkcji od 2009 roku. "Pilnie potrzebne są działania na rzecz zwiększenia krajowego popytu i naszej międzynarodowej konkurencyjności" – powiedział Hawes.

Produkcja w kwietniu spadła o 15,8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Produkcja samochodów osobowych zmniejszyła się o 8,6 proc. do 56 534 sztuk, podczas gdy pojazdów użytkowych spadła o 68,6 proc. do 2 669 sztuk. Spadek w sektorze pojazdów użytkowych wynika z zamknięcia jednej z fabryk oraz "normalizacji popytu" po boomie postpandemicznym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaguar I-Pace - Europejski Samochód Roku 2019. Czy zasłużył na ten tytuł?

Mimo niepewności taryfowych głównym rynkiem eksportowym Wielkiej Brytanii pozostaje Europa. Wysyłki na kontynent spadły o 19,1 proc. w kwietniu, ale nadal stanowią ponad połowę całego eksportu. Eksport do USA zmniejszył się o 2,7 proc., podczas gdy dostawy do Chin i Turcji wzrosły odpowiednio o 44 proc. i 31,2 proc.

"Aby skorzystać z tych możliwości handlowych, musimy zabezpieczyć dodatkowe inwestycje, które zależą od konkurencyjności i zaufania, jakie może zapewnić kompleksowa i innowacyjna długoterminowa strategia przemysłowa" – podkreślił Hawes. "Jeśli nam się to uda, miejsca pracy, wzrost gospodarczy i dekarbonizacja rozprzestrzenią się w całej Wielkiej Brytanii".

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie