Subaru Impreza 1 generacji

Generacja
Subaru Impreza 1 generacji Zobacz 8 zdjęć

Subaru Impreza GC to model klasy kompakt (segment C) produkowany nieprzerwanie od 1993 roku przez japoński wielobranżowy koncern Fuji Heavy Industries pod marką Subaru. Od czasu prezentacji pierwszego modelu Subaru wprowadziło na rynek już cztery generacje.

Auto pierwszej serii oznaczonej symbolem GC weszło na rynek w 1993 roku. Na początku wóz był oferowany z nadwoziami sedan i kombi. Wóz wyglądał przeciętnie, jak na auto kompaktowe przystało, i niczym szczególnym w prezencji się nie wyróżniał.

Wnętrze samochodu zapewniało dobry komfort jazdy osobom zasiadającym z przodu. Nawet najwyższe osoby nie mogły narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głowami. Z tyłu było gorzej i na długie podróże na tylnej kanapie można było posadzić w zasadzie tylko dzieci.

Początkowo Imprezę oferowano tylko z silnikami wolnossącymi o objętości skokowej 1,5 l, 1,6 l, 1,8 l (o mocy 115 KM) i 2,0 l. Wszystkie oczywiście były jednostkami przeciwsobnymi. Napęd przenoszony był na przednie bądź na wszystkie koła. W wersjach 4x4 w centralnym mechanizmie różnicowym znajdowało się sprzęgło wiskotyczne.

W całkiem niezłym wyposażeniu seryjnym Imprezy znajdował się ABS, elektrycznie sterowane szyby z przodu i lusterka, a w wersji kombi także reduktor.

Rozgłos Imprezie nadały dopiero starty w rajdach i dopiero wtedy doceniono to auto. Również wtedy w Europie pojawiła się mocna 208-konna, turbodoładowana wersja GT bazująca na japońskiej WRX. Auto wyglądało inaczej niż zwykła Impreza. Miało spory przedni spojler i zintegrowane z przednim zderzakiem światła, wlot powietrza na masce silnika i wielkie skrzydło z tyłu.

W 1997 roku zmodernizowano odmianę GT, zwiększając w niej moc do 211 KM i zmieniając nieco wygląd samochodu. Rok później ponownie zmodyfikowano wygląd Imprezy, a w 1999 roku podniesiono po raz kolejny moc jednostki napędowej do 218 KM. Niektóre fabrycznie wykonane modele pozbawiono ABS-u, poduszek powietrznych i klimatyzacji.

W kolejnych latach wprowadzano różne wersje okolicznościowe, trudne do zdobycia w Europie. Najłatwiej takie samochody kupić było w Wielkiej Brytanii, do której eksportowano wersje japońskie, ale i w której budowano specjalne serie w zakładach Prodrive (firma zajmowała się konstruowaniem wersji rajdowych).

Do serii specjalnych, nieróżniących się niczym poza wyglądem od Imprezy GT, zaliczały sięMcRae Special Edition, Catalunya oraz Terzo (w 1998 roku). Pewnym wyjątkiem była odmiana RB5, w której 211-konny motor dało się podkręcić do 240 KM.

Prawdziwie ostra odmiana to Impreza 2.0 P1, którą budowało brytyjskie Prodrive. Wóz miał 2-litrowego boksera turbo o mocy aż 280 KM oraz zmienione zawieszenie i hamulce.

Po kilku latach produkcji Subaru rozszerzyło swoją ofertę o wersję dwudrzwiową (w 1998 roku). Ten wóz w wersji WRX miał początkowo moc 280 KM, potem 305 KM, a na koniec w specjalnej, liczącej zaledwie 401 egzemplarzy serii nazwanej 22B STI 2,2-litrowy turbodoładowany silnik rozwijał aż 380 KM (oficjalnie jednak miał 280 KM mocy maksymalnej). Była to najmocniejsza i najbardziej zaawansowana technicznie odmiana Subaru Imprezy pierwszej generacji. Pojawiło się też kilka mało znanych wersji, jak WRX RA czy WRX RA-STI.

Produkcję Imprezy GC zakończono w 2000 roku, zastępując ją nowszym modelem.

Do dziś Subaru Impreza pierwszej generacji jest uważane za doskonały samochód rajdowy o ponadprzeciętnych własnościach jezdnych. Auto jest wytrzymałe i ma trwałe części. Uważa się jednak, że najsłabsze i najdelikatniejsze są modele z roku 1998. Polecane są za to egzemplarze z 1999 i 2000 roku, które producent poprawił pod wieloma względami.

3.69
Ocena na postawie 27 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSubaru
ModelSubaru Impreza
Produkcja od1992
Produkcja do2000

Wybrane wersje Subaru Impreza 1 generacji

Inne generacje Subaru Impreza

Inne modele Subaru

Oceny użytkowników (10)

Subaru Impreza 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie