Renault Kangoo 1 generacji

Generacja
Renault Kangoo 1 generacji Zobacz 8 zdjęć

W 1997 roku w Genewie został zaprezentowany zastępca wysłużonego Renault Express - Renault Kangoo (wtedy prototyp o nazwie Pangea). Mimo że Kangoo nie było pierwszym autem osobowo-dostawczym w tych czasach (Citroën Berlingo i Peugeot Jumper pojawiły się wcześniej), od razu zyskało sympatię klientów dzięki przestronności, funkcjonalności, niebagatelnej linii nadwozia oraz niskim kosztom eksploatacji.

Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w tym pojeździe wykorzystano również u jego konkurentów, ale wizualnie to całkiem inna bajka. Stylistyka Kangoo jest o wiele śmielsza, o czym świadczą duże elementy nadwozia, takie jak lusterka, przednie światła, drzwi czy nawet korek wlewu paliwa.

Kangoo od początku wyposażony był w duże przesuwne drzwi tylne (od strony pasażera) zapewniające swobodny dostęp do tylnej części pojazdu (Citroën i Peugeot nie oferowały klientom tego typu rozwiązania). W 1999 roku Renault zyskało przesuwne drzwi także po lewej stronie. Pasażerom pozwalało to na wygodne opuszczanie auta nawet na zatłoczonych parkingach, a kierowcom wersji typowo dostawczych (pojazdy dwuosobowe) dawało swobodny dostęp do przestrzeni bagażowej z każdej strony pojazdu.

Renault Kangoo można nabyć w trzech wersjach wyposażeniowych: najuboższa – RN, najbogatsza – RTE i uterenowiona - PAMPA. Po 2001 roku wersje te otrzymały nazwy odpowiednio: Authentique, Expression i 4x4. Oczywiście do każdej z tych wersji da się dokupić wiele opcji zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Są to na przykład ABS, poduszka powietrzna pasażera, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i wiele innych.

Decydując się na Kangoo, można wybierać spośród ośmiu wersji silnikowych (w tym trzech jednostek wysokoprężnych), a są to: 1,2 60 KM; 1,2 16V 75 KM; 1,4 75 KM; 1,4 95 KM (automatyczna skrzynia biegów); 1,6 16V 95 KM; 1,9D 65 KM; 1,5 dCi 65 KM i 1,9 dTi 80 KM.

W silnikach dość popularnej wersji 1,2 trzeba zwrócić uwagę na pasek zębaty napędu rozrządu, ponieważ większość z nich wytrzymuje tylko połowę z zadeklarowanych przez producenta 120 tys. km. Mechanicy twierdzą, że graniczny przebieg dla tych pasków to 70 tys. km. Warto zaznaczyć, że nie tylko w silnikach 1,2 trzeba się przyjrzeć temu elementowi.

Poza paskiem wiele kłopotów sprawia osprzęt silnika. Poduszki mocujące zespół napędowy są zbyt miękkie, przez co bardzo szybko się zużywają. Awarię tego elementu da się zauważyć: ruchy silnika i skrzyni przekładniowej przenoszą się na dźwignię zmiany biegów. W Kangoo zdarzają się nieszczelności chłodnicy, wycieki oleju z uszczelniacza wału korbowego od strony sprzęgła oraz awarie pompy paliwa, a w silnikach 16-zaworowych także uszkodzenia cewek zapłonowych. Manualnie regulowany luz zaworowy wymaga kontroli średnio co 60 tys. km, jednak w samochodach zasilanych LPG zaleca się wykonywać tę czynność co 10 tys. km.

Jeśli chodzi o awaryjność innych elementów, to jest ich wyjątkowo… mało! Wielu kierowców kojarzy Renault z częstymi i kosztownymi wizytami w serwisach, jednak na Kangoo nie można narzekać. Co się psuje?

Zaciera się mechanizm wycieraczki tylnej szyby (wystarczy wyczyszczenie i nasmarowanie), na prowadnicach drzwi przesuwnych zbiera się sporo brudu, co utrudnia ich otwieranie i zamykanie (również wystarczy czyszczenie), a użytkownicy pojazdów z motorami wysokoprężnymi często narzekają na słabą pracę ogrzewania.

Nietrwałe okazują się sworznie przednich wahaczy, szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych. W obu przypadkach naprawy nie są zbyt drogie. Zawieszenie Kangoo opiera się na kolumnie MacPhersona z przodu i dość awaryjnych drążkach skrętnych z tyłu pojazdu. Podczas przeglądu podwozia trzeba koniecznie zwrócić uwagę na gumowe osłony przegubów napędowych, ponieważ pęknięcie tego elementu kosztującego kilka złotych może skutkować uszkodzeniem przegubu i naprawą za kilkaset złotych.

Oprócz wspomnianych już drążków kierowniczych, które ulegają zużyciu eksploatacyjnemu, trzeba się liczyć z awarią pompy wspomagania układu kierowniczego. Objawia się ona jej głośną pracą. Często zgłaszanym problemem w Kangoo są skorodowane styki, które mogą powodować przerwy w działaniu świateł lub pracy rozrusznika.

4.42
Ocena na postawie 7 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
ModelRenault Kangoo
Produkcja od1998
Produkcja do2003

Wybrane wersje Renault Kangoo 1 generacji

Inne generacje Renault Kangoo

Inne modele Renault

Renault Kangoo 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie