Czy mity o LPG są uzasadnione?

Większość ludzi decydujących się na zakup auta zastanawia się nad wyborem możliwie najbardziej ekonomicznej opcji. W Polsce sporą popularnością cieszą się diesle i silniki benzynowe zasilane przez systemy LPG. Instalacjom tym zarzuca się to, że są problematyczne i ograniczają moc. Czy to prawda?

Każdy kto myśli o kupnie auta, zastanawia się nie tylko nad wyborem marki oraz mocy silnika, ale także nad rodzajem paliwa. Olej napędowy, benzyna, czy także LPG? Coraz więcej użytkowników decyduje się na ostatnie rozwiązanie, mając na celu przede wszystkim oszczędność finansową. Z drugiej strony, niektórzy obawiają się wadliwości instalacji gazowych oraz ograniczeń narzucanych posiadaczom takich aut.

Od lat 90. popularność LPG rośnie — szczególnie teraz, kiedy firmy z segmentu instalacji gazowych inwestują w produkcję zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a ceny paliwa tradycyjnego są coraz wyższe. Jednak przeciwnicy argumentują często, że gaz niszczy silnik, dynamikę samochodu, a dodatkowo nie nadaje się do nowych aut. Jak jest w rzeczywistości?

Zarzuty przeciwko instalacjom LPG

Według przeciwników instalacji gazowych, oszczędności wynikające z użytkowania auta z LPG są niewielkie. Co prawda za gaz zapłacimy średnio o połowę mniej (np. w porównaniu do oleju napędowego), jednak by zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować w instalację gazową. Za montaż instalacji trzeba zapłacić kilka tysięcy zł, wyższe są również koszty badań technicznych (o ok. 60 zł). Na obronę instalacji gazowych warto jednak przytoczyć argument, że kwota montażu jest jednorazowa, a kalkulatory LPG wskazują, że koszt instalacji zwraca się już po kilku miesiącach. Przelicznik jest prosty: zakładając, że cena benzyny wynosi 4,80 zł, gazu 1,90, samochód spala ok. 8 l paliwa na 100 km, a średni przebieg w miesiącu to 2 tys. km. Koszt instalacji LPG zwróci się użytkownikowi już po 7 miesiącach.

Popularnym argumentem wśród przeciwników LPG jest też taki, że "gaz niszczy silnik"”. Takie stwierdzenie według ekspertów ma jednak niewiele wspólnego z prawdą. Przyczyn ewentualnego wystąpienia tego problemu należy szukać w nieprawidłowym montażu instalacji gazowej. Wszystko więc sprowadza się do jakości – jeśli praca na początku zostanie wykonana rzetelnie, pozwoli to zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.

LPG kontra moc silnika

Amatorzy szybkiej jazdy często zarzucają samochodom z LPG brak dynamiki jazdy. Okazuje się, że to już nieaktualne. Problem ten dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych – przy obecnym rozwoju techniki, od czasu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę jak auta jeżdżące na benzynie. Istnieje także przekonanie, że montaż instalacji LPG wpływa na zmniejszenie mocy silnika. Fakty zaś mówią jasno: spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4 procent, których przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy.

Opinie zwolenników

Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych – są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Ostatni wspomniany czynnik, zaraz obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników instalacji gazowych. Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych do atmosfery. Biorąc pod uwagę dyrektywy wydawane przez Unię Europejską, kwestia ekologii będzie odgrywała w najbliższych latach decydującą rolę. Warto zacząć dbać o środowisko, jeszcze zanim będą zmuszały do tego przepisy prawa.

Zwolennicy instalacji gazowych przekonują, że samochód na gaz sprawdzi się podczas długich podróży, kiedy stacje benzynowe znajdują się w znacznych odległościach. Kiedy kończy nam się jeden rodzaj paliwa, wystarczy dosłownie kilka sekund, żeby przełączyć się na drugi. Tym samym można uzyskać wzrost zasięgów auta i pokonać trasę bez ponownego tankowania.

Zakup samochodu zazwyczaj traktowany jest jako inwestycja długoterminowa, dlatego montaż instalacji LPG sprawdzi się tylko wtedy, jeśli zostanie przeprowadzony profesjonalnie.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: STAG

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Znaki ostrzegawcze (Typ A) z opisem Znaki nakazu (typ C) z opisem Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Znaki zakazu (typ B) z opisem Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem Klimatyzacja psuje się przez zaniedbania Niewłaściwe ciśnienie w oponach: ryzyko i wydatki Kiedy należy wymienić amortyzatory? Zalany samochód: czy można liczyć na odszkodowanie, auto na rynku wtórnym Co jest lepsze: czujniki parkowania, kamera czy umiejętności kierowcy? 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Diagnosta popełnił błąd - czy można domagać się zwrotu pieniędzy?

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG?