Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Fiat Croma 2 generacji

Generacja
Fiat Croma 2 generacji Zobacz 6 zdjęć

Croma to samochód osobowy produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat w latach 1985-1996 oraz w latach 2005-2010. Auto było znane m.in. z tego, że to w tym modelu jako pierwszym seryjnie produkowanym samochodzie z silnikiem wysokoprężnym zastosowano bezpośredni wtrysk oleju napędowego.

Croma II generacji pojawiła się w 2005 roku, a po raz pierwszy można było ją zobaczyć na salonie samochodowym w Genewie w marcu tego samego roku. Fiat zdecydował się przywrócić do łask starą nazwę Croma. Wóz zaliczany był do segmentu D, a więc aut klasy średniej.

Cromę zbudowano na płycie podłogowej Epsilon, którą Fiat opracował wspólnie z amerykańskim koncernem General Motors. Na tej samej płycie zbudowane były m.in. Opel Vectra C i Alfa Romeo 159.
Wspólne dla kilku różnych modeli, a wykorzystane też w Cromie było zawieszenie i elementy układu napędowego. Fiat otrzymał benzynowe silniki montowane w Oplach, z kolei do Opli trafiły fiatowskie jednostki wysokoprężne.

Co ciekawe, Croma była produkowana tylko z nadwoziem typu kombi, które zaprojektował Giorgetto Giugiaro.

Wnętrze Cromy było bardzo przestronne i zapewniało wysoki komfort podróży. Na miejscach z przodu i tylnej kanapie nie brakowało miejsca ani na nogi, ani nad głowami. Siedzenia były odpowiednio twarde, by podróżować na nich komfortowo przez wiele kilometrów, a jednocześnie nie sprawiały wrażenia, jakby siedziało się na stołku. Siedziska foteli z przodu i kanapy z tyłu miały odpowiednią długość i szerokość.

Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza były wysokiej jakości. Plastiki zmontowano precyzyjnie i nic w samochodzie nie trzeszczało podczas jazdy, nawet po długiej eksploatacji. Trafiały się też wersje ze skórzaną tapicerką siedzeń, bo i taką w wyposażeniu dodatkowym miał Fiat.
Już w standardzie oferowano takie elementy bezpieczeństwa, jak systemy ABS i ESP oraz poduszki powietrzne z przodu. W teście zderzeniowym Euro NCAP Fiat Croma uzyskał pięć gwiazdek na pięć możliwych.

Dostępne były też poduszki powietrzne boczne. Komfort jazdy podnosiła automatyczna klimatyzacja.
Jak na kombi przystało, przestrzeń bagażowa Fiata była całkiem spora. Już w normalnym położeniu tylnej kanapy bagażnik liczył 500 l. Po złożeniu siedzeń powstawała płaska, równa podłoga. Cromą dało się przewozić dość wysokie przedmioty, bo miała wysokie nadwozie.

Pod maską włoskiego samochodu montowano dwie benzynowe i dwie zasilane olejem napędowym jednostki silnikowe.

Najmniejszy z silników spalał benzynę i miał objętość skokową 1,8 l. Moc maksymalna motoru wynosiła 140 KM, a maksymalny moment obrotowy 175 Nm. Pozwalało to Cromie na rozpędzenie się do ponad 200 km/h.

Większy benzynowiec miał 2,2 l i mógł być łączony zarówno ze skrzynią manualną, jak i automatyczną. Silnik rozwijał moc 147 KM i moment obrotow na poziomie 203 Nm, co zapewniało autu prędkość maksymalną 210 km/h (ze skrzynią manualną).

Mniejszego z diesli (o objętości skokowej 1,9 l) sprzedawano w dwóch wersjach mocy. Słabsza miała 120 KM i moment obrotowy 280 Nm, a mocniejsza 150 KM i 320 Nm. W tej ostatniej konfiguracji silnik mógł być połączony zarówno z manualną skrzynią, jak i z automatem.

Większy z silników zasilanych olejem napędowym pozwalał autu rozpędzić się do prędkości nawet 216 km/h. A było to możliwe dzięki mocy 200 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu wynoszącemu aż 400 Nm. Ten silnik zestawiano tylko ze skrzynią automatyczną.

W 2007 roku Croma przeszła facelifting, który trochę ją odświeżył. Niestety, auto, mimo że było bardzo dobrą konstrukcją, nie sprzedawało się tak, jak życzyli sobie tego zarządcy Fiata i w 2010 roku zniknęło z oferty włoskiej firmy.

4.24
Ocena na postawie 59 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFiat
ModelFiat Croma
Produkcja od2008
Produkcja do2011

Wybrane wersje Fiat Croma 2 generacji

Inne generacje Fiat Croma

Inne modele Fiat

Oceny użytkowników (18)

Fiat Croma 2 generacji: newsy, testy i recenzje

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Używany Fiat Tipo II: takich aut już niedługo nie będzie

... Dysponując kwotą 30 tys. zł możecie już kupić używanego Fiata Tipo. Auto 4-letnie, dość nowoczesne, przestronne, z dużym bagażnikiem. Model, który w ostatnich latach zrobił furorę na rynku, ponieważ z ceną trafił w możliwości finansowe Polaków. ...

miesiąc temu

Fiat 500 EV z dachem i w wyjątkowej edycji. Ceny od 34 900 euro

... Włoski oddział Fiata rozpoczął właśnie przyjmowanie zamówień na model 500 EV La Prima, będący niczym innym jak specjalną edycją startową miejskiego elektryka. Klienci, którzy ustawią się w kolejce ... do zakupu pierwszego wydania, mogą liczyć na ...

4 tygodnie temu

Nowy Fiat 500e oficjalnie. Ma 320 km zasięgu, ale tani nie jest

... Po pierwszych fotografiach przyszedł czas na konkretne informacje. Nowy Fiat 500 z elektrycznym napędem nie ma już przed nami żadnych tajemnic. Znamy dane techniczne, osiągi i cenę. Niestety, tanio nie będzie. ... to tylko niektóre z wyróżników ...

4 miesiące temu

Tak wygląda elektryczny Fiat 500. Różnic jest zaskakująco dużo

... Na to auto czekaliśmy bardzo długo. W sieci właśnie pojawiły się pierwsze zdjęcia nowego Fiata 500 z elektrycznym napędem. Nadwozie - pod względem stylistycznym - przypomina pierwowzór ... Dosłownie chwilę przed oficjalną premierą fotografie ...

4 miesiące temu

Kultowy Fiat 500 dołącza do oferty Lego. Kupicie go także w Polsce

... Lego uzupełniło serię Creator o kolejny kultowy pojazd. To Fiat 500, który robi wrażenie dopracowaniem detali i mnogością ruchomych elementów - to prawdziwa gratka dla dużych dzieci. Co ważne, kupimy go także w Polsce. ... Aston Martin DB5, Ford ...

4 miesiące temu

Fiat 500X Sport już w polskich salonach. Ile kosztuje?

... Fiat uzupełnił ofertę modelu 500X o atrakcyjnie wystylizowaną wersję Sport. Co ważne, wyróżnia się ona nie tylko wyglądem, ale i kilkoma zmianami technicznymi, które mają uczynić jazdę przyjemniejszą oraz bardziej angażującą. Ile trzeba zapłacić ...

7 miesięcy temu

Fiat Croma II [awarie i problemy]

... Fiat to marka kojarzona obecnie raczej z niewielkimi miejskimi autami, jednak w swojej historii Włosi mieli też zarówno kilka ciekawych sedanów, jak i parę interesujących kombi. Chcąc powtórzyć swoje sukcesy z dawnych czasów, kilka lat temu ...

dawno temu

Croma teraz będzie Nuova

... Fiat postanowił dać drugą szansę swojemu modelowi Croma i odesłał go na kurację odmładzającą. Co z tego wyszło? Takie trochę większe Bravo. Przypomnę, że wcześniej pojawił się na rynku 2 lata temu jako wybuchowa mieszanka - skrzyżowanie minivana ...

dawno temu

Fiat 500 Hybrid już w salonach. Ceny startują od 51 100 zł

... Fiat 500 debiutuje w polskich salonach z nową wersją napędową szumnie określaną przez producenta mianem Hybrid. Tak naprawdę jednak jest to tzw. miękka hybryda oparta na nowym, benzynowym silniku o pojemności 1 litra i mocy 70 KM. To ciekawa ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie