Opel Meriva 1 generacji

Generacja
Opel Meriva 1 generacji

Opel Mervia A

Meriva to model niewielkiego vana zaliczanego do segmentu B, produkowanego nieprzerwanie od 2003 roku przez niemiecką firmę Adam Opel AG, należącą do amerykańskiego koncernu samochodowego General Motors. W ciągu dziewięciu lat produkcji Opel przedstawił dwie generacje Merivy.

Meriva A została zaprezentowana w roku 2003. Bazujące na Oplu Corsie C auto było wytwarzane w Hiszpanii i Brazylii. Na rynku brytyjskim Merivę sprzedawano pod marką Vauxhall.

Meriva A miała w zasadzie jednobryłowe nadwozie z maską opadającą pod nieco innym kątem niż szyba. Styl designerski wpisywał się w ówczesną linię wszystkich Opli, a więc karoseria była prosta, surowa i narysowana ostrymi liniami. Nieco kanciaste nadwozie z przodu wyróżniało się dużą osłoną chłodnicy i niemal kwadratowymi reflektorami, a z tyłu lampami zespolonymi umieszczonymi w słupkach. Dzięki temu w ruchu miejskim tylne światła Merivy były doskonale widoczne. Nadwozie miało zaledwie 4 metry długości, niespełna 1,7 m szerokości i nieco ponad 1,6 m wysokości.

Pięciodrzwiowy minivan mieścił pięć osób, które mogły zasiąść na dość dużych, wygodnych fotelach. Wyższe niż w Corsie ustawienie siedzisk pozwoliło podnieść i nieco wyprostować pozycję siedzącego, który w Merivie czuł się, jakby siedział raczej na domowym krześle niż samochodowym fotelu. Dzięki podwyższeniu siedziska zmniejszyła się ilość miejsca potrzebnego na nogi pasażerów, co dało wrażenie przestrzeni. Z kolei podniesienie dachu uchroniło nawet wysokie osoby przed uderzaniem głową w sufit.
Mimo wysokiej pozycji za kierownicą widoczność z auta nie jest najlepsza. To wina wielu słupków, a także tego, że tylne słupki są szerokie.

W Merivie Opel zastosował system Flex Space pozwalający na szybkie i łatwe składanie foteli oraz aranżowanie wnętrza według potrzeb. System ten opracowano na bazie takiego samego układu z Opla Zafiry.

Deska rozdzielcza Merivy A była nieco kanciasta, ale wyglądała nowocześnie. Elementy wnętrza, takie jak boczki drzwi czy obicia kokpitu, wykonano z dobrych materiałów. Całość nieźle zmontowano.
Już w podstawowej wersji w Merivie instalowano przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, systemy ABS i ASR oraz ESP. Dzięki nim oraz nowoczesnej konstrukcji Opel Meriva był bezpiecznym samochodem. W próbie czołowego zderzenia przygotowanej przez Euro NCAP uzyskał 4 na 5 możliwych gwiazdek.

Na samym początku produkcji Meriva była dostępna z trzema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami.
Od 2003 do 2004 roku najsłabszy był 8-zaworowy motor o objętości skokowej 1,6 l. Ta benzynowa jednostka napędowa miała 87 KM mocy maksymalnej. Rok po rozpoczęciu produkcji została ona zastąpiona mniejszym, bo 1,4-litrowym, ale mocniejszym, bo 90-konnym motorem Twinport EcoFLEX. Drugim benzynowcem był 1,6-litrowy Ecotec o mocy 101 KM. Ten jednak został w 2005 roku wymieniony na również 1,6-litrowy, nowszy Ecotec Twinport o mocy 105 KM. Trzecim silnikiem o zapłonie iskrowym – wytwarzanym przez cały okres produkcji – była 1,8-litrowa jednostka o mocy 125 KM.

Słabszym z pierwszych diesli był 1,7-litrowy silnik DTI o mocy 75 KM. W 2005 roku został on zastąpiony również 75-konną jednostką, ale o objętości skokowej 1,3 l, która miała bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, intercooler oraz filtr cząstek stałych. Drugi motor także miał 1,7 l, ale była to jednostka CDTI o mocy 101 KM, początkowo pozbawiona filtra DPF. W 2006 roku wyposażono ją w niego, a przy okazji wymieniono skrzynię 5-biegową na 6-biegową.

W październiku 2006 roku Meriva A przeszła facelifting, który objął nadwozie, wnętrze i silniki. Doszła też wersja OPC wyróżniająca się pakietem stylistycznym i 1,6-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 180 KM. W tym samym roku w ofercie pojawił się 1,7-litrowy turbodiesel o mocy 125 KM.

Rok przed zakończeniem produkcji Opel dodał ostatni motor. Był to 1,4-litrowy silnik EcoFLEX przystosowany do spalania gazu propan-butan. Jednostka miała moc 87 KM.

W 2007 roku TÜV poinformował, że Meriva należy do najmniej awaryjnych wśród samochodów 2- i 3-letnich.

W 2010 roku zakończono produkcję Opla Merivy A, zastępując go nowszą konstrukcją o tej samej nazwie.

Wśród wad tego wozu wymieniane są nie najlepsza widoczność z wnętrza oraz nie najlepsza ekonomiczność niektórych silników. Do zalet zaliczana jest duża przestrzeń we wnętrzu wraz z możliwością jego aranżacji.

4.07
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaOpel
ModelOpel Meriva
Produkcja od2002
Produkcja do2006

Wybrane wersje Opel Meriva 1 generacji

Inne generacje Opel Meriva

Inne modele Opel

Oceny użytkowników (32)

Przejdź do strony: 1 2

Opel Meriva 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie