Audi A4

Audi A4 jest zaliczane do grona mniejszych samochodów reprezentacyjnych. Produkcja Audi A4 ruszyła w 1994 roku. Ponieważ firma Audi należy do gigantycznego koncernu Volkswagen Group, model A4 został wykonany na tej samej platformie, co m.in. Volkswagen Passat.

  • Wersja sportowa Audi A4 S line z potężnym silnikiem 2.0 TFSI, potrafiącym rozpędzić samochód do 250 km/h
  • Audi A4 S line czwartej generacji (B9) z napędem na cztery koła
  • Audi A4 IV Avant allroad z silnikiem 3.0 TDI quattro
  • Audi A4 czwartej generacji oficjalnie zadebiutował jesienią 2015 roku
  • Na zdjęciu widzimy sportową wersję Audi A4 Avant (czyli kombi) S line z silnikiem 3.0 TDI
  • Audi A4 IV sedan z jednostką  2.0 TDI ultra
  • Audi RS4 Avant, czyli audi z potężnym silnikiem o mocy 450 KM, osiągający setkę w przeciągu 4,7 sekundy
[1/7] Wersja sportowa Audi A4 S line z potężnym silnikiem 2.0 TFSI, potrafiącym rozpędzić samochód do 250 km/hŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://www.autowp.ru/audi/a4/92313/pictures/cmsdvp/) użytkownika Porlamfer

Audi A4 - informacje ogólne

Początkowo Audi A4 było do kupienia wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan (z 440-litrowym bagażnikiem), jednak z czasem na rynku pojawił się także model tego samochodu w wersji kombi (Audi A4 kombi, podobnie jak inne auta typu kombi ze stajni Audi, nosi nazwę Avant). Poza tym Audi A4 ma silnik montowany z przodu i jest sprzedawane w wersjach z napędem na przednie koła lub z napędem na wszystkie 4 koła (tzw. Audi A4 Quattro).

Innowacją, którą wprowadzono do Audi A4, była nowoczesna skrzynia biegów Tiptronic, w późniejszych latach zastąpiona przez model Multitronic, jednak tylko w samochodach z przednim napędem. Z czasem w Audi A4 zaczęto też montować przekładnię S-tronic. Ponadto w Audi A4 zastosowano dosyć oryginalny rozdział obrotowego momentu w modelach z napędem 4x4.

Wygląd Audi A4 już od pierwszej generacji tego modelu był bardzo prosty, wręcz minimalistyczny, ale mimo to zawsze zgodny z duchem czasu. Podobne wrażenie w przypadku każdej kolejnej generacji robi wnętrze Audi A4 – niezbyt efektowne, ale niezwykle ergonomiczne.

Sprzedaż Audi A4 już od dawna jest liczona w milionach egzemplarzy. Przykładowo w 2015 roku według statystyk nabywców znalazło aż 6 milionów sztuk tego auta.

Każda nowa generacja Audi A4 jest uznawana za samochód stosunkowo wysokiej klasy, na zakup której trzeba przeznaczyć niemałą sumę. Jednak nawet starsze generacje Audi A4 cieszą się naprawdę sporym zainteresowaniem na rynku wtórnym, a wyjątkowo pożądanym, a przez to drogim autem jest Audi A4 pierwszej generacji.

W Polsce największą popularnością cieszą się zwykle modele Audi A4 z silnikiem 1.9 TDI, którym jednak pod tym względem niewiele ustępują wersje Audi A4 z benzynowym silnikiem o pojemności 1.6 i 1,8 l.

Produkcja Audi A4, poza Niemcami, odbywa się w takich krajach, jak Indie, Chiny, Indonezja czy Japonia.

Audi A4 a Audi 80

Audi A4 to bezpośredni następca legendarnego Audi 80. Świadczy o tym nawet nazewnictwo poszczególnych generacji obu modeli – produkcja Audi 80 zakończyła się na generacji B4, tymczasem B5 to pierwsza generacja samochodu Audi A4.

Niemniej Audi 80 i Audi A4 to dwa zupełnie odrębne auta, które mają nie tylko inaczej zbudowaną karoserię i inne płyty podłogowe, bo różnią się nawet najdrobniejszymi detalami. Ponadto już pierwsza generacja Audi A4 miała o wiele lepszy silnik benzynowy, który trudno nawet nazwać udoskonaloną wersją wyjętą z modelu Audi 80.

Audi A4 – wady i zalety

W 1996 roku auto Audi A4 dostało pierwsze poważne wyróżnienie, zajmując 3. miejsce w plebiscycie Europejski Samochód Roku. Mimo to samochody z pierwszych lat produkcji nie zwiastowały wielkiego sukcesu modelu Audi A4, gdyż miały dość poważne wady konstrukcyjne, które jednak udało się wyeliminować producentowi w dość krótkim czasie.

Za słabe ogniwo było uważane np. zawieszenie Audi A4 – niezbyt trwałe, które jednak na równych drogach sprawowało się więcej niż dobrze. Za słabą wytrzymałość nadwozia w Audi A4 winę miały ponosić aluminiowe elementy, które w nim zastosowano.

Zresztą Audi A4 nadal nie cieszy się opinią auta bezawaryjnego. Już po około 4 latach intensywnego użytkowania w wielu egzemplarzach Audi A4 pojawiają się niepokojące oznaki, które nasilają się w 6-7 roku od zakupu auta. Wady Audi A4 mogą dotyczyć poduszek powietrznych, alternatorów, przepływomierzy powietrza, tarcz hamulcowych, układu kierowniczego, a nawet... pasów bezpieczeństwa.

Dlatego minusem Audi A4 jest nie tylko sama cena salonowego egzemplarza, ale również dochodzące do niej wysokie koszty utrzymania. Osoby, które miały okazję jeździć tym samochodem, wskazują też na stosunkowo niewielkie wnętrze Audi A4.

Plusy Audi A4 to przede wszystkim niezmiennie mocne i wytrzymałe silniki, które charakteryzowały ten model w zasadzie od początku istnienia. Za niewątpliwy atut Audi A4 należy też uznać mało awaryjną skrzynię biegów i dbałość producenta o jakość nawet najdrobniejszych detali.

Używane Audi A4 (B7) – wybór silnika jest trudny? Już można zmieniać zdanie
Zapisz na później