Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Ford Pinto

Model
Ford Pinto Zobacz 2 zdjęcia

Ford Pinto to osobowy samochód subkompaktowy, który był dostępny w Stanach Zjednoczonych w latach 70. i na samym początku lat 80. XX w. Najpierw do salonów trafił 2-drzwiowy Ford Pinto fastback, a dopiero potem w sprzedaży pojawiły się też 3-drzwiowe wersje kombi i hatchback tego samochodu.

Ford Pinto – najważniejsze informacje

Produkcja Forda Pinto miała miejsce w kanadyjskim mieście Southwold, a także w USA, w miejscowościach Edison i Milpitas. Łącznie z fabryk w tych 3 miastach wyjechały ponad 3 miliony Fordów Pinto.

Ford Pinto występował też w nieco innym "wcieleniu" - jako Mercury Bobcat (Mercury to firma-córka Forda), którego sprzedaż początkowo obejmowała jedynie Kanadę, a dopiero później rozszerzyła się także na Stany Zjednoczone.

Konkurencją dla Forda Pinto były m.in. takie samochody jak Chrysler Vega, AMC Gremlin czy Dodge Colt. Natomiast modelem, który zastąpił w salonach Forda Pinto, był Ford Escort.

Ford Pinto – dane techniczne

Trudno jest zliczyć wszystkie silniki Forda Pinto, jakie montowano w tym samochodzie przez prawie 10 lat produkcji. Co prawda jednostki napędowe w Fordzie Pinto występowały w sumie w 4 wersjach, z których najmniejsza miała 2 l pojemności, a największa 2,8 l, jednak ich mocą manipulowano właściwie każdego roku.

Ford Pinto miał napęd na tylne koła. W samochodzie montowano zarówno manualną, 4-biegową skrzynię biegów, jak i automatyczną skrzynię biegów z 3 przełożeniami.

Ford Pinto - afera

Ford Pinto to jeden z najlepszych przykładów na to, że samochody robione po kosztach nie zawsze są dobrym pomysłem. Ford rozpoczął produkcję modelu Pinto w 1970 roku, a samochód miał być odpowiedzią amerykańskiej firmy na napływ do Stanów Zjednoczonych tanich samochodów z zagranicy, głównie z Niemiec i Japonii.

Problem polegał na tym, że konstruktorzy Forda nie znali się specjalnie na małych samochodach, gdyż przedsiębiorstwo zajmowało się dotąd głównie produkcją znacznie większych pojazdów. Ford Pinto był więc swego rodzaju eksperymentem, który wypadł niestety bardzo źle. Powód? Zbiornik paliwa w Fordzie Pinto został niewłaściwie zamontowany, przez co potrafił wybuchnąć podczas zderzeń z udziałem tego samochodu.

Zresztą zabezpieczenia całego układu paliwowego w Fordzie Pinto okazały się niewystarczające i nie zdały egzaminu. Pasażerowie Forda Pinto byli szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo podczas uderzeń w tył samochodu – w skrajnych przypadkach wystarczyło obić zderzak.

Skandaliczna okazała się decyzja firmy Ford, która wyliczyła, że jej finanse w mniejszym stopniu ucierpią wskutek wypłacania odszkodowań ofiarom wypadków z udziałem Pinto niż wskutek zmian w konstrukcji tego auta. Było to o tyle niezrozumiałe, że usunięcie wady fabrycznej Forda Pinto kosztowałoby niewiele ponad 10 dolarów! W takich okolicznościach Ford Pinto trafił do sprzedaży, a osoby zainteresowane tym modelem rzecz jasna nie miały pojęcia o tym, w jakie niebezpieczeństwo mogą się wpakować.

Żeby było jeszcze ciekawiej, sprzedaż Forda Pinto początkowo szła jak po maśle. Popyt na Forda Pinto był spowodowany jego niską ceną, która wynosiła mniej więcej 2 tysiące dolarów, a także dobrymi wynikami spalania.

Oczywiście prawda o Fordzie Pinto wyszła na jaw, ale wcale nie tak szybko, jak mogłoby się wydawać. Dopiero 6 lat po rozpoczęciu sprzedaży Forda Pinto zaczęto podejrzewać, dlaczego ten model tak często ulega poważnym uszkodzeniom. Rezultatem były sprawy sądowe, które firmie Ford wytoczył m.in. amerykański stan Indiana, i wezwanie do natychmiastowego usunięcia wad.

Masowa naprawa Fordów Pinto zaczęła się więc dopiero w 1978 roku, kiedy produkcja samochodu na dobrą sprawę powoli zmierzała do końca (ostatecznie produkcja stanęła w 1980 roku). W sumie nareperowano grubo ponad milion aut, wliczając w to równie wadliwe samochody Mercury Bobcat.

Wybuchy Forda Pinto spowodowały w sumie śmierć 27 osób, których rodziny dostały łączne odszkodowanie w wysokości około 6 milionów dolarów.

5.00
Ocena na postawie 34 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentB

Inne modele Ford

B - Inne modele

Ford Pinto: newsy, testy i recenzje

Nowy Ford Puma. Nie bój się zmiany na lepsze

... pozorom te najbardziej oczywiste różnice pomiędzy Fordem Puma, jakiego pamiętamy, a tym, który właśnie wjechał do salonów sprzedaży, wcale nie są najważniejsze! ... ^^^Od starej Pumy Ford odcina się grubą kreską, więc to ostatni moment, w którym ...

3 tygodnie temu

Ford przekonuje, że ich nowe filtry zabezpieczają przed wirusami

... Ford rozszerza ofertę na filtry kabinowe, które mają zabezpieczać m.in. przed koronawirusami. Można je zamontować w ramach organizowanej obecnie Akcji Klimatyzacji Dezynfekcji Pro. ... , zapachem spalin, pyłkami oraz agresywnymi gazami niż ...

miesiąc temu

Koronawirus w Fordzie. Niemieccy pracownicy wysłani na kwarantannę

... U jednej z osób zatrudnionych w centrum rozwojowym Forda niedaleko Kolonii zdiagnozowano koronawirusa. Władze marki podjęły decyzję o objęciu kwarantanną pracowników, którzy mieli najbliższy kontakt z zarażonym. ... News Europe. 36738 Ford ...

3 miesiące temu

Ford stworzy samochód do e-sportu. Pomogą mu w tym gracze

... Ford coraz mocniej angażuje się w wirtualne wyścigi. Amerykańska marka w ubiegłym roku założyła swój pierwszy zespół Fordzilla, a teraz pracuje nad pojazdem dedykowanym do e-sportowych zawodów. Auto będzie wspólnym dziełem specjalistów Forda, ...

2 miesiące temu

Legendarny Ford RS200 trafi na aukcję. Jest praktycznie nowy

... RS200 to jeden z najbardziej pożądanych Fordów w historii. Świetnie zachowany egzemplarz, który jak dotąd przejechał niecałe 2 tysiące kilometrów, może być dobrą inwestycją. Chętni, by się o tym przekonać, powinni zainteresować się brytyjską ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie